شنبه 1 اردیبهشت 1403

تمام مسیرهای فرار مالیاتی با سامانه مودیان مالیاتی مسدود شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تمام مسیرهای فرار مالیاتی با سامانه مودیان مالیاتی مسدود شود

عضو کمیسیون عمران مجلس به بیان توضیحاتی درباره اهمیت کمک بانک ها به سامانه مودیان مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی پرداخت.

علی اصغر خانی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره میزان موثر بودن راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی بر ایجاد شفافیت اقتصادی در کشور گفت: در صورتی که نظارت دقیق و کافی وجود داشته باشد راه اندازی این سامانه اقدام بسیار مناسبی است. اما اینکه امید ما برای رسیدن به شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی فقط و فقط به همین سامانه باشد، قطعا جواب نخواهد داد.

وی در ادامه بیان کرد: سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی زمانی می‌تواند ما را به هدف برساند که نظارت کامل روی این سامانه هم باشد. باید باز هم با متخلفین برخورد شود، زیرا متخلفین باز هم با همین سامانه راهکار‌های پیدا می‌کنند که فرار مالیاتی داشته باشند. کسانی که مالیاتشان را به موقع، درست و دقیق پرداخت می‌کنند هم باید تشویق شوند. بهترین راه کار برای رسیدن به شفافیت اقتصادی و نظام مالیاتی ساماندهی شده رعایت سه گانه نظارت، تشویق و تنبیح است.

این نماینده مجلس یازدهم درباره میزان رعایت عدالت مالیاتی با اجرای این سامانه نیز توضیح داد: تمام اعتراض مردم این است که از افرادی که درآمد بالایی دارند، مالیات اخذ نمی‌شود و یا مالیات واقعی متناسب با درآمدشان را نمی‌دهند در واقع میزان خیلی محدودی از آن‌ها گرفته می‌شود. به عنوان مثال فردی که یک غذا از رستوران بگیرد همان موقع 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده خریدش را باید پرداخت کند کاسب کاران جز و متوسط به موقع مالیات شان را پرداخت می‌کنند مشکل ما این است که کسانی که باید مالیات‌های کلان پرداخت کنند به شکل‌های مختلف فرار مالیاتی دارند.

نماینده مردم شاهرود در مجلس یازدهم ادامه داد: اگر بر این سامانه نظارت باشد، قطعاً میتوان به میزان زیادی جلوی فرار مالیاتی را گرفت. هر کاری که انجام میدهیم نواقص و محاسنی دارد. حسن راه‌اندازی سامانه مالیاتی این است که می‌تواند تعریفی جامع و کامل از مالیات داشته باشد. اما اگر بر این سامانه نظارت نداشته باشیم باز هم افرادی که درآمد‌های خیلی، خیلی کلانی دارند، اقدام به فرار مالیاتی خواهند کرد و باز هم در این سامانه جایگاهی ندارند.

وی افزود: رعایت چند نکته یک نظارت دقیق دو افرادی که درآمد بالایی دارند و همیشه از پرداخت مالیات فراری بوده‌اند، باید در این سامانه شناسایی شوند تمام مسیر‌های درآمدزایی افرادی که درآمد‌های بالایی دارند و از پرداخت مالیات فراری هستند بسته شود، اگر یک نقطه تنفسی یا یک مسیر فرار به آن‌ها بدهیم دوباره آن‌ها از آن استفاده می‌کنند. نکته بعدی این است که وزارت امور اقتصاد و دارایی برخی از افراد و گروه‌ها را از پرداخت مالیات معاف می‌کند تمامی این معافیت‌های مالیاتی هم باید برداشته شود.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: خیلی از مشکلات موجود در کشور مثل گرانی و مالیات نشات گرفته از اقدامات این افرادی است که فرار مالیاتی دارند و نکته مهم‌تر اینکه درآمد این افراد در مسیر درست نیز هزینه نمی‌شود این افرادی که فرار مالیاتی دارند درآمد خود را در مسیر سوداگری و دلالی استفاده می‌کنند. ما برای دریافت مالیات به سراغ کاسبکاران خرد می‌رویم در صورتی که حجم بالایی از معاملات اقتصادی در کشور ما در دست سوداگران و دلالان قرار دارد.

خانی در ادامه اضافه کرد: سامانه مودیان مالیاتی باید تعریفی درست از مودیان مالیاتی وسوداگران اقتصادی داشته باشد. کسی که حسابش در ماه 10، 20، 30 و یا حتی 50 میلیارد درآمد دارد کجا از آن‌ها مالیات گرفته می‌شود؟ صورتحساب مالیاتی کجا به آن‌ها داده می‌شود؟ برای رفع این مشکل بانک‌ها باید به طور جدی با سازمان امور مالیاتی همکاری کنند که متاسفانه این همکاری را در بانک‌ها نمی‌بینیم.

نماینده مردم شاهرود در مجلس افزود: اگر ما درست مالیات بگیریم و کسی که درآمد بیشتری دارد مالیات بیشتری بپردازد خیلی از مشکلات اقتصادی فعلی ما برطرف میشود. بسیاری از کشور‌های توسعه یافته بودجه سالیانه خود را بر مبنای درآمد مالیاتی می‌بندند.

به گفته این مقام مسئول، در کشور ما در حال حاضر از کسانی که 2، 5 و یا 10 میلیون درآمد دارند مالیات گرفته می‌شود. این نشان دهنده اشکال در سیستم مالیاتی ما است، زیرا از ضعیف‌ترین اشخاص در جامعه مالیات اخذ می‌شود. افراد با درآمد بالا فرار مالیاتی دارند و در مقابل بار پرداخت مالیات بر روی دوش افراد ضعیف جامعه قرار می‌گیرد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس ادامه داد: اشکالات بسیار زیادی در زمینه پرداخت مالیات داریم و وزارت امور اقتصاد و دارایی باید خیلی جدی‌تر و محکم‌تر برخورد کند و مالیات خوبی بگیرد. معتقدم وقتی از افراد با درآمد بالا بتوانیم مالیات بگیریم نباید از قشر ضعیف جامعه یک ریال مالیات دریافت شود.

خانی با بیان اینکه افراد ضعیف جامعه 5 تا 10 میلیون درآمد دارند واقعاً با این شرایط تورم دیگر حقوقی نیست تاکید کرد: این افراد اصلاً نباید مالیات بدهند. در مقابل افرادی در کشور هستند که ماهیانه 50 تا صد میلیون درآمد داشته و بیشترین استفاده از یارانه پنهان را دارند. بالاخره یک جا باید با دلالان و سوداگران اقتصادی در کشور برخورد شود جایی که میتوان با آن‌ها برخورد و مالیات دقیق از آن‌ها دریافت کرد همین سامانه مودیان مالیاتی است. ما باید کاری کنیم که افرادی که درآمد‌های کلان دارند پولشان در بانک نباشد بلکه باید به بخش تولید تزریق شود، با این اقدام جلوی دلالی‌های کاذب نیز گرفته میشود.

خانی ادامه داد: افرادی هم اکنون در فضای مجازی در حال کار هستند که در طول روز 3 الی 4 میلیارد درآمد دارند، یک ریال هم مالیات نمی‌دهند. با یک تبلیغ کوچک در کانال تلگرامی 20 تا 30 میلیون درآمد کسب می‌کنند و با یک استوری در اینستاگرام حداقل 50 میلیون دریافت می‌کنند، این افراد به چه کسی و به کجا مالیات می‌دهند؟ در مقابل کارمند با 4 و 5 میلیون درآمد مالیات می‌پردازد. سامانه مودیان مالیاتی باید همه این افراد را زیر پوشش خود بگیرد با شناسایی این افراد ما اصلاً نیازی نداریم که نفت بفروشیم.

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: با راه اندازی این سامانه هم راه‌های فراری وجود دارد به عنوان مثال هم اکنون بیشتر مشاغل از دستگاه پوز خود استفاده نمی‌کنند و از مراجعه کنندگان می‌خواهند که مبلغ را کارت به کارت کنند؛ برای حل این مشکل و جلوگیری از این گونه فرار‌های مالیاتی بهترین ارگان بانک‌ها هستند که باید اطلاعات حساب این افراد را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس