شنبه 1 اردیبهشت 1403

توسعه زیست‌بوم فناوری‌های مکان‌محور با 7 گام ملی شتاب گرفت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
توسعه زیست‌بوم فناوری‌های مکان‌محور با 7 گام ملی شتاب گرفت

تهران - ایرنا - معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گزارشی اعلام کرد: توسعه زیست‌بوم فناوری‌های مکان‌محور با هفت گام ملی شتاب گرفت.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، استفاده از فناوری‌های ژئوماتیک یکی از الزامات تحقق توسعه پایدار است، توسعه این حوزه در کنار منافع زیادی که برای دولت‌ها دارد؛ زندگی روزمره مردم را هم متحول می‌کند.

کارشناسان معتقدند که این فناوری افزایش رفاه عمومی، کاهش هزینه‌ها، مدیریت زمان و کمک به برنامه ریزی و تصمیم گیری در امور روزمره را برای مردم محقق می کند. نمونه بارز این فناوری را در نقشه‌یابی‌های اینترنتی، نرم‌افزارهای مبتنی بر نقشه و جی‌پی‌اس، تاکسی‌های اینترنتی، نرم‌افزارهای مسیریاب، سفارش غذا، ارسال لوکیشن و غیره می‌توان مشاهده کرد.

اهمیت این صنعت، گروه توسعه فناوری‌های ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته را به توسعه زیست بوم این عرصه واداشت تا با همکاری همه نهادهای دولتی و شرکت های دانش‌بنیان؛ زنجیره ارزش فناوری‌های ژئوماتیک را در کشور تکمیل کند.

در همین راستا و با هدف شبکه‌سازی فعالیت‌ها و توسعه زیست بوم این حوزه؛ هفت همکاری و اقدام ملی انجام شد تا همه ظرفیت‌های دانشی، تخصصی و امکانات برای ارتقای فناوری‌های این عرصه به کار گرفته شود و این عرصه به شکل همه‌جانبه رشد و توسعه یابد.

براساس گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «تهیه و انتشار کتاب توسعه زیست بوم فناوری های ژئوماتیک»، «انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان نقشه برداری کشور»، «انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح»، «همکاری با کارگروه مدیریت بلایای طبیعی، شورای عالی فضایی و سازمان فضایی کشور»، «همکاری با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره طرح کاداستر»، «برگزاری جلسات با دستگاه های اجرایی و شرکت های دانش بنیان برای رفع نیازهای فناورانه» و «شناسایی نیاز دستگاه های بهره بردار از طرق مختلف و معرفی محصولات و شرکت های دانش بنیان به دستگاه های فوق»؛ اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.

برچسب‌ها