جمعه 10 فروردین 1403

توسعه پایدار مستلزم وجود ارتباط سازمانی پیوسته دانشگاه و جامعه است

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
توسعه پایدار مستلزم وجود ارتباط سازمانی پیوسته دانشگاه و جامعه است

رئیس دانشگاه لرستان گفت: توسعه پایدار و همه جانبه مستلزم وجود یک ارتباط سازمانی پیوسته و پایدار دانشگاه و جامعه است.

خسرو عزیزی در تجلیل مجازی از پژوهشگران برتر دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی لرستان به مناسبت هفته پژوهش و فناوری که 19 آذرماه صورت گرفت، اظهار کرد: توسعه پایدار و همه جانبه مستلزم وجود یک ارتباط سازمانی پیوسته و پایدار دانشگاه و جامعه به معنی عام آن است؛ پژوهش‌ها و تحقیقات دانشگاهی باید از نوع کاربردی باشند و بتوانند مشکلات و چالش‌های جامعه را رفع کنند.

وی تصریح کرد: در این زمینه اقدامات خوبی در دولت تدبیر و امید انجام شده است اما نیاز است با رویکرد آسیب‌شناسی، نقاط ضعف رفع شوند تا نقش پژوهش‌های کاربردی در مسیر توسعه، افزایش یابد؛ خوشبختانه رویکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سوق دادن دانشگاه‌ها به‌سوی دانشگاه جامعه محور و نسل سوم است؛ دانشگاهی که بتواند نقش اثرگذاری در رفع چالش‌های جامعه داشته باشد.

رئیس دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: حمایت از خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها، باعث تقویت پژوهش‌ها و تحقیقات کاربردی در جامعه می‌شود.

عزیزی اضافه کرد: بایستی تلاش کنیم توانایی‌های پژوهشی دانشگاه‌ها در طرح‌های اقتصادی افزایش یابد؛ خوشبختانه با تهیه سند آمایش آموزش عالی، ایجاد رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های کشور بر اساس توجه به نیازها و ظرفیت‌های منطقه‌ای، استانی و محلی است و این، یک گام مهم برای تناسب بخشی بین نظام آموزش عالی با نیازهای بازار کار است.

وی بیان کرد: همچنین، ضرورت دارد قوانین حمایتی از پژوهشگران، کارآفرینان و فناوران، تقویت شده و کمبودهای موجود، رفع شوند.

رئیس دانشگاه لرستان ادامه داد: اساس و پایه پیشرفت‌های اقتصادی در جهان امروز، ارتباط متقابل دانشگاه و جامعه به‌ویژه بخش تولید و صنعت است و این ارتباط در کشور ما هم بایستی گسترش یابد و نهادینه شود.

عزیزی اظهار کرد: خوشبختانه، کشور ما در زمینه تولید علم رتبه 16 را در سطح جهان دارد اما نیاز است در راستای رفع چالش‌های جامعه، ارتباط بین دانشگاه و جامعه به‌صورت یک ارتباط سازمانی و منسجم گسترش یابد.

وی تصریح کرد: در راستای توجه به اهمیت هفته پژوهش و فناوری، هرسال، یک هفته در تقویم به این عنوان نامگذاری شده است؛ هرسال در این هفته از پژوهشگران و محققان برتر تقدیر می‌شود؛ متناسب با شعار امسال، تلاش شده است پژوهش‌ها و تحقیقات در مسیر جهش تولید باشند.

انتهای پیام