پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

تولید محتوا و کتابفروشی در فضای مجازی رشد زیادی داشته است

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
تولید محتوا و کتابفروشی در فضای مجازی رشد زیادی داشته است

نائب‌رئیس اتحادیه ناشران گفت: در حال حاضر تولید محتوا و کتابفروشی در فضای مجازی نسبت به گذشته خیلی پررنگ‌تر شده است.

نائب‌رئیس اتحادیه ناشران گفت: در حال حاضر تولید محتوا و کتابفروشی در فضای مجازی نسبت به گذشته خیلی پررنگ‌تر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه رادیویی گفتگوی فرهنگی با موضوع کتابفروشی و تولید محتوا در فضای مجازی در گفتگو با محمود آموزگار مدیر انتشارات کتاب عامه و نائب رئیس اتحادیه ناشران از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

آموزگار در این‌برنامه گفت: با وجود اینکه کتابفروشی‌ها هم اکنون مشکلی ندارند و بازگشایی شده‌اند اما آمارها حاکی از این است که فروش فعلی آن‌ها در قیاس با قبل از شیوع کرونا کمتر است که ناشی از مشکلات حوزه اقتصادی کشور است. عموم مخاطبان کتاب از قشر متوسط جامعه هستند که بیشتر از دیگر اقشار پروتکل های بهداشتی را مراعات می‌کنند. پس طبیعی است که از رفت و آمدهای غیرضرور پرهیز کرده و مراجعه آنها به کتابفروشی‌ها هم کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه تعداد کتابفروشی‌ها رو به افزایش است، گفت: دلیلش هم این است که این‌افراد برای حفظ شرایط خود در بازار کتاب در یکی از شبکه های اجتماعی مانند واتساپ و اینستاگرام حسابی ایجاد می‌کنند و سفارشات آنلاین می گیرند. در حال حاضر رویکرد به تولید محتوا و کتابفروشی در فضای مجازی نسبت به گذشته خیلی پررنگ‌تر شده است.

نائب رئیس اتحادیه ناشران در ادامه گفت: ما هنوز قواعد استفاده و برخورد با فضای مجازی را برای مردم تبیین نکرده‌ایم و همچنان خلأهای زیادی در این‌حوزه داریم؛ طوری‌که می‌توان گفت سرقت ادبی به مفهوم واقعی در فضای مجازی بیشتر رخ می‌دهد و مقررات متناسبی برای برخورد با این فضا ایجاد نشده است.

آموزگار در ادامه از وجود سایت و کانال‌هایی گفت که کتاب‌های متعلق به ناشران و نویسندگان و مترجمان را به‌صورت غیرقانونی تحت عنوان فریبنده ترویج کتابخوانی و در فایل‌های PDF توزیع می‌کنند و حتی برای ادامه خدمات‌دهی شماره حساب هم اعلام و از مخاطبان پول دریافت می‌کنند و هیچ‌کنترلی هم بر کارشان وجود ندارد.

وی گفت: این‌موضوع در کارگروه صیانت اتحادیه ناشران مطرح شده است اما اشکال کار این‌جاست که ما ابزار ضمانت اجرایی را در قوه قضائیه نداریم، یعنی به خاطر فیلتر شدن تلگرام هیچ دسترسی به این کانال‌ها نداریم و تنها راه این است که به خود تلگرام ایمیل بزنیم و این‌سایت‌ها و کانال ها را به عنوان نقض‌کننده حقوق مولفان معرفی کنیم تا اکانت را مسدود کنند که البته این‌افراد دوباره حساب دیگری باز می کنند.