پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

تولید موشک‌های سوپرسونیک در دستور کار نیرو‌های مسلح / آخرین اخبار از ساخت موشک‌های نسل طلائیه

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تولید موشک‌های سوپرسونیک در دستور کار نیرو‌های مسلح / آخرین اخبار از ساخت موشک‌های نسل طلائیه

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: تولید موشک‌های نسل طلائیه در برنامه ساخت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنجشنبه 29 خردادماه با حضور در بخش خبری 21 شبکه یک سیما با عرض سلام به محضر خانواده‌های شهدا و جانبازان و به ویژه ناوچه موشک انداز کنارک با تشریح رزم دریایی شهدای رمضان نداجا گفت: همان طور که مستحضر هستید ما امروز دو نوع موشک جدید از سبد متنوع نیرو‌های مسلح را آزمایش کردیم. آزمایش بسیار موفقیت آمیز بود و اهداف دریایی در فاصله بسیار دور یعنی در حدود 280 کیلومتری منهدم شدند.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در این تمرین موشکی باید به آن اشاره کرد ابعاد فناورانه و عملیاتی این رزمایش بود که آن را بسیار پیچیده می‌کرد. پرتاب همزمان دو موشک از ساحل و یک موشک از شناور در مسافت‌های متفاوت در فضای فرکانسی که باید به شدت تحت کنترل قرار می‌گرفت و همین‌طور برقراری یک شبکه فرماندهی کنترل که همزمانی این اتفاق را رقم می‌زد، باعث شده بود تا برای اولین بار این اتفاق افتاد.

امیر دریادار خانزادی با بیان اینکه این آمادگی وجود دارد تا از ساحل و دریا یورش همزمانی به سوی دشمنان انجام شود، اظهار کرد: نیروی دریایی ارتش آمادگی دارد تا برای هر صحنه‌ای پیچیده‌تر از آنچه در رزمایش امروز مشاهده کردیم را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: مسافت بلندی که موشک‌های ارتش امروز برای نابودی اهداف طی کردند نشان داد که فناوری بومی ساخت آن‌ها با سرعت بالا در وزارت دفاع رشد و ارتقا پیداکرده است. در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، فناوری موشک‌های تحت اختیار ما بسیار قدیمی بود یعنی از تکنولوژی هدایت سیمی بهره می‌بردند که برد کمی داشتند. سپس هم موشک‌های هدایت شونده با پرتوی راداری بودند که تا آنجا که افق مشخص بود توانایی انهدام اهداف را داشتند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: هنگامی که امروز از موشک با برد 300 کیلومتری و یک شناور که با سرعت بالا در دریا حرکت می‌کند، سخن می‌گوئیم یعنی یک دست بلند در دریا در راستای اجرای منویات رهبر انقلاب فراهم شده که می‌تواند هدف مورد نظر خود را از هر نقطه‌ای که شناور در آن قرار دارد را مورد هدف قرار دهد. ما امروز می‌توانیم اهداف ماورای افق دید رادار‌های سطحی را مورد اصابت قراردهیم.

وی افزود: به همین علت این وضعیت، وضعیت بسیار پیچیده‌ای است که ترکیبی از تجهیزات و تسلیحات باید در آن به کار گرفته شود.

امیر دریادار خانزادی در پاسخ به اینکه آیا موشک‌های آزمایش شده قابلیت افزایش برد را دارند، اظهار کرد: این مسئله کار بسیار پیچیده‌ای است. وقتی از افزایش برد صحبت می‌کنیم یعنی اینکه باید در مجموعه موتور موشک قطعا تغییرات اتفاق می‌افتد چراکه موتور باید درجه حرارت بالاتر را در مدت زمان طولانی تری را متحمل شود. سامانه سوخت رسان و سیستم‌های هدایت آن نیز باید دستخوش تغییرات شود.

وی ادامه داد: ما امروز به برد 300 کیلومتری دست پیداکردیم و به زودی به برد بسیار خیره کننده‌تر از این دست پیدا می‌کنیم. تولید موشک‌های نسل طلائیه در برنامه ساخت قرار دارد. البته ما به این هم اکتفا نمی‌کنیم چراکه رشد حرکت در نیرو‌های مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع به صورت تصاعدی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: موشک‌هایی که ما امروز به شکل کروز دریایی استفاده کردیم از نسل موشک‌های ساب سونیک یا مادون صوت بودند و با سرعتی نزدیک به سرعت صوت پرواز می‌کنند. اما در آینده نزدیک طراحی و ساخت موشک‌های سوپر سونیک یا ماورای صوت را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: ما به دنبال رسیدن به ساخت موشک‌های عمود پرتاب هستیم. این تکنولوژی به ما اجازه می‌دهد که تعداد بیشتری از موشک‌ها را بر روی عرشه با هدف انهدام اهداف بیشتری از دشمن داشته باشیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان موشک‌های کروز دریایی را ساخت داخل و با استفاده از دانشمندان ایرانی دانست.

انتهای پیام /