سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

تولید پادزهر از زهر آزمایشگاهی؛ دستاورد جدید موسسه رازی کرج / 4 واکسن و سرم ضد گزش؛ نسخه شفابخش مارگزیده‌ها

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تولید پادزهر از زهر آزمایشگاهی؛ دستاورد جدید موسسه رازی کرج / 4 واکسن و سرم ضد گزش؛ نسخه شفابخش مارگزیده‌ها

6 سال تلاش و تحقیق محققان موسسه رازی برای تکثیر و نگهداری مار افعی قفقازی نتیجه داده است و پادزهر از زهر استحصال شده تولید می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، این روزها در خانه افعی های کرج در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نوش دارو برای شفای بیماران ساخته می شود.

سالمی کارشناس جانوران سمی در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ منطقه ای شبه طبیعی با مساحت 200 متر مربع برای سم گیری ایجاد کرده ایم. وی ادامه می دهد؛ افعی قفقازی یکی از خطرناک ترین مارهای ایران است که با هدف تامین زهر، انجام مطالعات زیستی روی آن در کرج نگهداری می شود. به گفته جعفری از دیگر کارشناسان جانواران سمی در موسسه رازی به خبرنگار تیتریک، این اولین واحد کشور است که روی افعی گونه قفقازی تحقیق می کند. تیمورزاده مسئول آزمایشگاه خزندگان به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ کار تحقیقات را با 10 افعی قفقازی آغاز کردیم و آمار آنها به 40 حلقه رسیده است. وی با اشاره به تولید پادزهر افعی، ادامه داد: پادرزهر و سم تولید شده هیچ تفاوتی با سم مارهایی که در محیط طبیعی زندگی می کنند ندارد. و اما 6 سال تلاش و تحقیق محققان موسسه رازی برای تکثیر و نگهداری مار افعی قفقازی نتیجه داده است و پادزهر از زهر استحصال شده تولید می شود. محمدپور رئیس بخش جانوران سمی در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ پادزهر تولیدی با پادزهر زهر استحصال شده از محیط طبیعی مقایسه می شود. وی ادامه داد؛ در صورت تشابه، بر اساس مجوزی که سازمان غذا و دارو اخذ می شود می توان از زهرهای استحصال شده برای تولید پادزهر استفاده کرد. تلاش 20 نخبه این موسسه به اینجا ختم نمی شود و گام بعدی آنها تولید فراورده های دارویی نوترکیب در آزمایشگاه سم شناسی موسسه رازی خواهد بود. زارع رئیس این بخش در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ با روش مذکور در آینده به جانوران زهری نیاز نداریم و در محیط آزمایشگاه زهر را تولید می کنیم. این مرکز زمینه تولید پادزهر برای سم مارهای بومی دیگر کشورها را هم مهیا کرده است به گونه ای که می تواند پادزهر اختصاصی برای اروپا بسازد. زهرها در موسسه رازی تبدیل به 4 واکسن و سرم ضد گزش شده تا در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد و جان تازه ای به مارگزیده ها ببخشد. محققان مرکز تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به زودی مرکز دیگری را برای تکثیر و نگهداری افعی شاخ دار با هدف احیاء نسل آن راه اندازی می کنند. انتهای پیام /
تولید پادزهر از زهر آزمایشگاهی؛ دستاورد جدید موسسه رازی کرج / 4 واکسن و سرم ضد گزش؛ نسخه شفابخش مارگزیده‌ها 2
تولید پادزهر از زهر آزمایشگاهی؛ دستاورد جدید موسسه رازی کرج / 4 واکسن و سرم ضد گزش؛ نسخه شفابخش مارگزیده‌ها 3
تولید پادزهر از زهر آزمایشگاهی؛ دستاورد جدید موسسه رازی کرج / 4 واکسن و سرم ضد گزش؛ نسخه شفابخش مارگزیده‌ها 4