جمعه 10 فروردین 1403

توپ طلای مهدی طارمی در پرتغال با ریاضیات جدید!

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
توپ طلای مهدی طارمی در پرتغال با ریاضیات جدید!

طبق داده‌های وب سایت پرتغالی گل پوینت، مهدی توانسته از با استفاده از معیار‌های پاس و گل مورد انتظار، بهترین بازیکن پرتغال لقب بگیرد.

فصلی که در لیگای پرتغال گذشت، همه جوره به کام مهدی طارمی بود. مهاجم ایرانی پورتو یکی از جدی‌ترین ارکان موفقیت تیمش در فصل گذشته بود و با 20 گل و 12 پاس گل، تأثیرگذارترین بازیکن لیگ پرتغال لقب گرفت. هر چند که طارمی از لحاظ کمیت در جدول رده بندی گلزنان و بهترین پاسور‌های لیگ پرتغال نتوانست رتبه نخست را از آن خود کند، اما در پارامتر‌های دیگر، او در هر دو آیتم بهترین بازیکن لیگ لقب گرفت.

وب سایت معروف و پرتغالی goalpoint که به صورت تخصصی و تحلیلی به بررسی و عملکرد بازیکنان لیگ این کشور می‌پردازد، با پایان فصل گذشته لیگ پرتغال، در هر پست بهترین‌های لیگ را مورد بررسی قرار داده که در دو بخش بهترین پاسور و بهترین گلزنان پرتغال، به داده‌های این رسانه می‌پردازیم.

این وب سایت نوشته است: پادشاهان پاس گل در این فصل از لیگ پرتغال رافا سیلوا (15 پاس گل)، فابیو ویرا (14 پاس گل)، پدرینیو (14 پاس گل)، مهدی طارمی (12 پاس گل) و اوتاویو (11 پاس گل) هستند. با این حال، در این بخش متغیری داریم که احتمال یک پاس پایانی را که به گل ختم می‌شود، اندازه‌گیری می‌کند که به آن پاس‌های مورد انتظار (xA) می‌گویند.

پاس‌های کلیدی همیشه به بهترین شکل خاتمه نمی‌یابند (همیشه به گل ختم نمی‌شوند)، اما در پاس‌های مورد انتظار کار تمام شده است و این مردانی هستند که بیشترین پاس‌های مورد انتظار را در لیگ پرتغال دارند.

مهدی طارمی با 10.2 xA در آمار خود پیشتاز این رده بندی است و به اندازه کافی خوش شانس بود که هم تیمی هایش از پاس‌های او استفاده کافی را بردند. همانطور که قبلاً دیدیم فصل برای او با 12 پاس گل به پایان رسید که تراز مثبت 1.8 را در بخش پاس‌های مورد انتظار طارمی نشان می‌دهد.

دیگر فردی که می‌تواند از هم تیمی‌های خود تشکر کند، رافا سیلوا است که با وجود کسب امتیاز 10.0 به عنوان بازیکنی با بیشترین پاس گل در لیگ (15) پایان یافت. اندکی بعد، دیگر بازیکن پورتو یعنی اوتاویو مونتیرو قرار دارد که با 9.2 xA برای 11 پاس گل در رتبه بعدی جای گرفته است.

مهاجمان با چندین پارامتر سنجیده می‌شود و یکی از مهم‌ترین آنها، نحوه استفاده این بازیکنان از اهداف مورد انتظار (xG) است که در طول یک فصل از آن سود می‌برند.

ما قبلاً استفاده هر یک از 242 گلزن لیگ پرتغال را در طول فصل بررسی کرده و جهش‌های مثبت و منفی ستارگان اصلی را برجسته کرده ایم، اما چیز‌های بیشتری برای گفتن وجود دارد.

در حال حاضر می‌توانیم ببینیم که داروین نونیز بازیکنی بود که بیشترین استفاده را از xG داشت و با 26 گل در لیگ بر اساس تنها 19 گل مورد انتظار در طول رقابت‌ها فصل را به پایان رساند، اما جز او بازیکن دیگری وجود دارد که از بالاترین ارزش گلزنی برخوردار بود.

اهداف مورد انتظار مهدی طارمی با به ثمر رساندن 20 گل با جهش منفی 1.8 برابر با 21.8 xG است و او با کسب عنوان قهرمانی لیگ را به پایان برد. داروین با 19.0 xG در رتبه دوم قرار دارد و پس از آن اوانیلسون با 14.8 جای گرفته است.. پنج نفر برتر با ریکاردو هورتا (14.2) از براگا و پدرو گونسالوس (14.0) از اسپورتینگ کامل می‌شوند.

خبرورزشی

از میان اخبار

دلیل کارت قرمز گرفتن سعید آقایی مشخص شد

درخواست جنجالی تراکتور برای محرومیت مادام‌العمر 2 پرسپولیسی