چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

ثبت برند در قوانین جدید 1401 ساده شد!

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
ثبت برند در قوانین جدید 1401 ساده شد!

برند، درواقع نمادی است که محصول یا خدمات منحصر به فرد را به مردم می شناساند و آن ها را از دیگر محصولات و خدمات، متمایز می کند.

اگر کسب و کاری را اداره می کنید و یا قصد اداره کردن کسب و کاری را دارید، باید با ثبت برند شرکت، آشنایی داشته باشید و تمام اطلاعات در این زمینه مانند آموزش ثبت برند، آگاهی از هزینه ثبت برند و لوگو مربوطه را به خوبی بشناسید. برند، نشان دهنده هویت شغلی شما می باشد و داشتن برند برای کسب و کار، حائز اهمیت است.

برای ثبت برند تجاری باید هر مرحله از ثبت را گام به گام بگذرانید و مراحل اداری آن را طی کنید. مردم، به برندی توجه می کنند که بین افراد، دارای معروفیت و محبوبیت باشد. افراد به این برند ها راحت تر اعتماد می کنند و خیالشان از بابت کیفیت آن، راحت است. پس داشتن برندی خوب برای کسب و کار ها بسیار مهم است و تقاضای ثبت برند رفته رفته افزایش پیدا می کند.

در ادامه به مزیت ها و خصوصیات ثبت برند خواهیم پرداخت. ثبت برند چیست؟ چه مزیت هایی دارد؟ ثبت برند برای کسب و کار ها چه فایده ای دارد؟ برای ثبت برند چه مراحلی را باید طی کرد؟ در ادامه به پاسخ همه این پرسش ها خواهیم پرداخت.

تعریف برند

برند، درواقع نمادی است که محصول یا خدمات منحصر به فرد را به مردم می شناساند و آن ها را از دیگر محصولات و خدمات، متمایز می کند. مثلا برند هایی مانند اسنوا و گوچی، بین مردم رایج است و آن ها را به خوبی می شناسند و راحت تر اعتماد می کنند. نام های اسنوا و گوچی، برند های این شرکت ها هستند. به این صورت که این دو شرکت با نام و نماد های دیگری جز این، ثبت شده اند اما این دو نام، بین مردم معروف و رایج است. پس به موضوع اهمیت زیاد برند در هر کسب و کاری، آشنا شدید در ادامه ضرورت این موضوع را شرح خواهیم داد.

اهمیت ثبت برند

شاید این سوال در ذهنتان پیش بیاید که اصلا چرا باید برند داشته باشیم؟ داشتن برند چه کمکی به کسب و کار ها می کند؟ در واقع کسب و کار ها، با داشتن برندی خوب، خود را بین مردم محبوب و معروف می کنند. در دنیای امروز، با افزایش یافتن رقبا و محصولات، اخذ برند، دیگر انتخاب محسوب نمی شود بلکه ضرورتی است که دوری ناپذیر است. داشتن یک برند خوب و مناسب، به شرکت کمک می کند تا خود را در بازار، خاص و متمایز نشان دهد و پاسخی به نیاز های مشتریان به صورت منحصر به فرد باشد پس توصیه می کنیم هر زمانی که فعالیت خود را آغاز می کنید، برای خود برندی ثبت کنید.

چرا باید برند خود را ثبت کنیم؟

در پاسخ به این سوال که چرا باید برند خود را ثبت کنیم، می توان گفت: به این دلیل که تمام امتیازات این اسم یا برند مختص ما باشد. اگر برند خودمان را به ثبت نرسانیم، احتمال سوءاستفاده کردن از آن برند، بیشتر می شود. فرض کنید شما برند خود را ثبت نکرده اید و رقبای شما به همین دلیل از برند شما سوءاستفاده کنند، همه تکاپو و تلاش های شما هدر می رود. پس ثبت برند این کمک را به شما می کند که بین مردم با برندی خاص، معروف شوید و کسی اجازه استفاده از برند شما را نداشته باشد.

برای ثبت برند چه کارهایی باید انجام شود؟

تا به اینجای مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم و اهمیت ثبت برند آشنا کنیم. در ادامه به مراحل روند ثبت برند خواهیم پرداخت. ثبت کردن اطلاعات و مشخصات در سامانه مالکیت معنوی، رایگان است اما ما پیشنهاد می کنیم که عملیات ثبت برند را، خود شما بدون تجربه، انجام ندهید زیرا هر کسی مهارت و تخصص ثبت برند را ندارد. ابتدا باید برای برند خود، نامی قابل قبول و مناسب انتخاب کنید. در ادامه ویژگی های نام مناسب را ذکر می کنیم:

  • نام برند انتخابی شما، باید ساده باشد. اگر تک سیلابی باشد، راحت تر در خاطر مردم می ماند.

  • نام انتخابی، نباید تکراری و مشابه باشد. پس باید از نام ها استعلام بگیرید.

  • نام انتخابی برند شما باید بامعنا و مفهوم باشد و بتواند در ذهن مشتریان با یک دید مثبتی ظاهر شود.

  • متمایز باشد.

  • مناسب ثبت باشد.

  • از دید مردم آینده نگرانه باشد.

  • از کلماتی که مخفف هستند، استفاده نکنید چون ممکن است ترکیب خوبی ایجاد نشود و تلفظ آن برای برخی افراد دشوار باشد، ممکن است در خاطر مردم سپرده نشود و زودتر فراموش شود زیرا کلمه ای که مخفف است، تصویر خاصی در ذهن ایجاد نمی کند. در نهایت، شناساندن تک به تک حروف مخفف شده، ممکن است هزینه و زمان را بالا برد.

  • در نهایت پیشنهاد می کنیم برای نام برند، از نام و نام خانوادگی خود استفاده نکنید زیرا امکان دارد در آینده قصد فروش این برند را داشته باشید، در این صورت کارتان دشوار می شود و حتی ممکن است خریدار را منصرف کند.

پس از اینکه نام مناسبی را انتخاب کردید، باید مجوز دریافت کنید. شما باید با توجه به نوع فعالیت، مجوز های مربوطه و مورد نیاز را اخذ کنید. اگر مجوزی نداشته باشید، شما قادر به ثبت برند نیستید. پیشنهاد می شود اگر اطلاعی در این زمینه ندارید، از موسسه های ثبتی کمک بگیرید زیرا همه برند ها، برای ثبت کردن، نیازی به مجوز ندارند.

پس از اینکه مجوز های مورد نیاز را دریافت کردید، در گام بعدی باید لوگو یا علامت تجاری طراحی کنید. شما می توانید برای طراحی لوگو مورد نظر، از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. در موسسه ثبتی، ما فعالیت ها و خدماتی در زمینه طراحی لوگو داریم تا در این راه مانعی نداشته باشید و روند کاری سریع تر پیش برود.

بعد اینکه لوگو مناسب خود را طراحی کردید، در گام بعدی باید مدارکی که جمع آوری کردید را به اداره مالکیت معنوی، بفرستید. پس از ارسال، کارشناسان مربوطه، مدارک شما را بررسی می کنند و اگر مشکلی وجود نداشت، شما باید در روزنامه یک آگهی چاپ کنید زیرا برند انتخابی شما، به صورت قانونی به ثبت رسیده است. نکته: اگر برند را بصورت حقوقی نیاز دارید به ثبت برسانید باید قبلا ثبت شرکت را انجام دهید و پس از آن اقدام به ثبت برند برای شرکت کنید.

مراحل ثبت برند در سال 1401 چیست؟

همانگونه که قبل تر شرح دادیم، برای به ثبت رساندن برند خود، باید مراحل و گام های مختص خودش را طی کنید. در ابتدا ضروری است دوباره به این نکته توجه کنید که مراحل ثبت برند، ممکن است مراحل دشواری داشته باشد و هر کسی نتواند به خوبی پشت سر بگذارد پس از افرادی که در این زمینه تخصص بالایی دارند، کمک بگیرید.

اول باید یک نام متناسب با خدمات یا محصولات خود، انتخاب کنید. چیزی که برای یک برند خیلی مهم بوده و حائز اهمیت است، نام برند است زیرا محصولات یا خدمات شما، با آن نام بین عموم، رایج خواهد شد. نکته ای که در رابطه با انتخاب برند مهم است این است که در انتخاب نام برند خود، نمی توانید از نام های تکراری و نام یک شهر یا کشور خاص استفاده کنید.

پس باید استعلام بگیرید که این مرحله نیز، از مراحل مهم ثبت برند است. نکته دیگر در رابطه با ثبت برند باید توجه کنید که نام هایی که در آن کلمات خارجی یا لاتین بکار می روند فقط در صورتی تایید می شوند که دارای کارت بازرگانی باشید. پس از انتخاب نام متناسب، باید مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید.

ممکن است در صورت نیاز، مجبور باشید از سازمان یا اداره ای، مجوز مورد نیاز را دریافت کنید. پس از اینکه مدارک خواسته شده را جمع آوری کردید، باید اظهارنامه را تکمیل کنید. اظهارنامه، یک فرم ویژه ای است که تکمیل کردن و پر کردن آن نیز حائز اهمیت است و هر فردی تخصص تکمیل کردن آن را ندارد و باید به دست افراد متخصص سپرد.

پس از تکمیل و پایان اظهارنامه، باید همراه با مدارک جمع آوری شده به اداره مالکیت معنوی، فرستاده شود. پس از ارسال شما، باید در انتظار تاییدیه کارشناسان سازمان باشید. بعد از اینکه کارشناسان تایید کردند، باید در روزنامه رسمی، یک آگهی نشر کنید و به افراد، ثبت برند خود را اطلاع دهید. پس از انتشار آگهی شما، اگر هیچ ایراد و اعتراضی نسبت به آن وارد نشد، در روزنامه رسمی، آگهی دیگری نشر می شود که به صورت رسمی و قانونی، برند شما را به ثبت می رساند.

هزینه ثبت برند

قبل از اینکه شروع به ثبت برند کنید، باید راجع به هزینه های قابل پرداخت آن، آشنایی داشته باشید زیرا هزینه انجام یک اموری، بسیار قابل توجه بوده و باعث جذب افراد می شود. در ادامه موارد زیر را شرح خواهیم داد:

  • اگر نیاز به دریافت مجوز دارید، باید هزینه آن مجوز را پرداخت کنید.

  • اگر نیاز به اخذ کارت بازرگانی دارید، باید هزینه آن را پرداخت کنید.

  • هزینه حق الثبت برند

  • حقیقی یا حقوقی بودن برند

  • تعداد طبقات

هزینه پرداختی برای انتشار آگهی هم به موارد زیر وابسته است:

  • سایز فونت

  • تعداد کاراکتر ها

  • سایز کادر

  • رنگی بودن یا نبودن کادر و فونت ها

نتیجه گیری

در نهایت در صورتی که نیاز به راهنمایی یا مشاوره کامل تر برای ثبت برند کسب و کار خود دارید، میتوانید از مشاوره رایگان ثبت تکسفیر (09121986174) استفاده کنید.

ثبت برند در قوانین جدید 1401 ساده شد! 2