سه‌شنبه 28 فروردین 1403

جزئیات اختتامیه جشنواره مطبوعات تهران تشریح شد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
جزئیات اختتامیه جشنواره مطبوعات تهران تشریح شد

دبیر نخستین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های استان تهران، زمان برگزاری اختتامیه این رویداد را اعلام کرد.

میلاد زارعی دبیر نخستین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های استان تهران، درباره جزئیات این رویداد، به خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: روال داوری در جشنواره مطبوعات به گونه‌ای است که داور‌ها تا پیش از نهایی شدن آرا یکدیگر را نمی‌بینند. از این رو آثار این دوره به صورت اینترنتی توسط داوران بررسی شد. یعنی داور‌ها بدون اینکه یکدیگر را ببینند و بشناسند، نظراتشان را به صورت آنلاین و بدون اطلاع از بقیه آرا در سیستم ثبت کردند.

وی افزود: جلسه حضوری با داوران جشنواره برگزار شد و آثار مجدد بررسی شدند. میانگین نظرات آن‌ها را از سیستم خروجی گرفتیم و این خروجی‌ها ملاک رتبه بندی شد. در بعضی از بخش ها، بیش از 3 برنده انتخاب شدند، در بعضی از بخش‌ها آثار شایسته تقدیر نیز داشتیم که نشان می‌دهد، استقبال از جشنواره خوب و رضایت بخش است. در کل بیشتر از چیزی که در ذهنمان بود، تقدیر و جایزه خواهیم داشت.

بازرس خانه مطبوعات کشور اظهار کرد: داوران در بخش اصلی جشنواره که شامل مقاله، تیتر، گزارش، خبر و... بود، آثار تولیدی با محوریت گره گشایی از مشکلات شهرستان‌های استان تهران و پرداختن به مناطق محروم و حاشیه‌ای را در اولویت قرار دادند. طبق تصمیم آنها، آثاری که این ویژگی را نداشتند در مرحله ابتدایی حذف شده و به مرحله داوری راه نیافتند.

وی ادامه داد: ماهیت محله‌ای و منطقه‌ای آثار، تاثیر شگرفی در داوری‌ها داشت. به طور مثال تهیه یک گزارش با موضوع جمع کردن زباله در یکی از روستا‌های استان تهران، مهم‌تر از نوشتن مطلب در حوزه انتخابات، بورس یا برجام بوده است. در کل توجه به مشکلات شهرستانها، بیان محدودیت‌ها و ارائه راهکار در گزارش، برای دبیرخانه حائز اهمیت بود. به همین دلیل اکثریت آثاری که در این چارچوب تولید نشده بودند مجوز حضور در مرحله داوری را کسب نکردند.

زارعی در ادامه به جزئیات مراسم اختتامیه اشاره کرد و گفت: با توجه به لغو چندین باره اختتامیه جشنواره در سال 1398 به دلایلی همچون "تغییرات ساختاری در معاونت مطبوعاتی"، "رخداد‌های آبان ماه 98"، " شهادت و تشییع پیکر سردار سلیمانی " و " محدودیت‌های اجتماعی به دلیل شیوع کرونا"، با هماهنگی‌های انجام شده با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران مراسم اختتامیه روز یکشنبه 26 مرداد ساعت 18 به صورت مجازی برگزار می‌شود. پخش زنده مراسم اختتامیه در سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در دسترس کاربران خواهد بود.

گفتنی است نخستین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های استان تهران با هدف کمک به تقویت کیفی هرچه بیشتر در حوزه مطبوعات و رسانه‌های محلی، آشنایی هرچه بیشتر با روزنامه نگاران تلاشگر در سطح شهرستان ها، افزایش انگیزه و خلاقیت رسانه ها، پاسداشت پیشکسوتان عرصه رسانه استان تهران و... برگزار شده است.

انتهای پیام /