جمعه 10 فروردین 1403

جزئیات رویداد کمند با موضوع "کار، مهارت و نوآوری دختران دانشجو"

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
جزئیات رویداد کمند با موضوع "کار، مهارت و نوآوری دختران دانشجو"

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، آشنایی دانشجویان با مفاهیم مهارت، نوآوری و کارآفرینی، ایجاد ارتباط بین دانشجویان و شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری و صندوق‌های حمایت از کارآفرینی، ارائه محصولات دانشجویان برای بازدید دانشجویان و صاحبان صنایع، ایجاد فضای بانشاط و احساس کرامت دادن به دانشجویان و برگزاری کارگاه‌های تخصصی کار و مهارت‌افزایی برای دانشجویان دختر را از جمله اهداف رویداد...

به گزارش ایسنا، محمدهادی عسگری ضمن تشریح موضوع کار، مهارت، نوآوری دانشجویان دختر (کمند) گفت: کار، فعالیتی منظم است که در ازای دریافت پول انجام می‌شود. همچنین، اصطلاح مهارت، اشاره به توانایی‌هایی دارد که الزاما ذاتی نیستند، اما قابل پرورش هستند، به خصوص در نحوه انجام وظیفه فرد و نه در توانایی‌های بالقوه او انعکاس می‌یابند. بنابراین ضابطه اصلی مهارت، اقدام مؤثر در شرایط متغیر است. نوآوری به معنای پیاده کردن ایده ناشی از خلاقیت است که به صورت یک محصول یا خدمت تازه ارائه شود. رویداد نیز هر موقعیتی است که برای آن برنامه‌ریزی شده باشد که در اینجا رویداد کمند نامیده می‌شود.

عسگری با اشاره به اهداف رویداد، بیان کرد: آشنایی دانشجویان با مفاهیم مهارت، نوآوری و کارآفرینی، ایجاد ارتباط بین دانشجویان و شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری و صندوق‌های حمایت از کارآفرینی، ارائه محصولات دانشجویان برای بازدید دانشجویان و صاحبان صنایع، ایجاد فضای بانشاط و احساس کرامت دادن به دانشجویان و برگزاری کارگاه‌های تخصصی کار و مهارت‌افزایی برای دانشجویان دختر از جمله اهداف این رویداد است.

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم با اشاره به ضرورت برگزاری رویداد کمند، تصریح کرد: با عنایت به اینکه طی سالیان گذشته تعداد دختران تحصیلکرده رو به افزایش است و این خود نشان‌دهنده علاقه‌مندی ایشان به ایفای نقش‌های جدی و اثربخش درون جامعه است، لازم است به دانشجویان دختر به عنوان پیشروهای زنان جامعه نگریست و آموزش‌های مناسب به منظور آشنایی آنها با فضای کسب و کار بعد از دانش آموختگی ارائه شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر با پیشرفت کشورهای دنیا در تمام زمینه‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، سیاسی و همچنین گسترش تکنولوژی که به سرعت در حال افزایش است، باید آموزش‌های تخصصی مناسب به دانشجویان داده شود تا بتوانند به خوبی در فضای کسب و کار مشغول به فعالیت شوند. بدون شک کلاس‌های درس دانشگاهی در هر رشته‌ای جوابگوی تمام نیازهای جامعه نیست و برای اشتغال لازم است تا دانش آموختگان با مفاهیمی همچون کارآفرینی، نوآوری و کسب مهارت به طور جدی آشنا شوند. امروزه بیشتر سازمان‌ها و صنایع به دنبال کسانی هستند که یا مهارت تخصصی و یا ایده و نوآوری داشته باشند. برای حضور فعال در این زمینه لازم است دانشگاه‌ها با در نظر گرفتن شرایط جامعه نسبت به برگزاری دوره‌های مختلف مهارت افزایی، آشنا کردن دانشجویان با کارآفرینی، برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های کار، مهارت و نوآوری زمینه‌های لازم برای حضور مؤثر دانشجویان را فراهم کنند.

عسگری، محورهای رویداد را گردشگری، مهندسی و فناوری اطلاعات، تولیدات غذایی و خوراکی، پوشاک و دوخت، صنایع دستی، صنایع خلاق، محیط زیست، گرافیک و هنرهای تجسمی خواند و گفت: فرآیند رویداد نیز شامل اعلام فراخوان ایده، برگزاری دوره‌های آموزشی، تبدیل ایده به طرح شغلی، انتقال تجربه و بهره‌گیری از خدمات مشاوره‌ای، گفت‌وگو با افراد خبره و یا صاحب نظر، ارزیابی و انتخاب طرح‌های برگزیده است.

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم اظهار کرد: عناوین دوره‌های آموزشی نیز شامل کارگاه فن بیان و ارائه مطلب، کارگاه بازاریابی و جذب مشتری و سرمایه‌گذار، کارگاه برندسازی ایده‌ها و آشنایی با حق مالکیت فکری اثر، کارگاه آشنایی با اصول کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری، کارگاه آشنایی با امور مالی، کارگاه آشنایی با صنایع و شرکت‌های موفق و کارگاه آشنایی با تعدادی از محورهای رویداد به صورت تخصصی است. همچنین، کارگاه آشنایی با استارت‌آپ، کارگاه پرورش افکار، کارگاه تیم‌سازی و کار گروهی، کارگاه انتقال تجربه کارآفرینان و صاحبان صنایع نمونه استانی نیز از دیگر عناوین دوره‌ها خواهد بود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی بیان کرد: اعطای گواهی نامه‌های معتبر مهارت‌های شغلی از سوی هر یک از دانشگاه‌های مجری، دریافت لوح تقدیر و تندیس رویداد، جایزه نقدی برای برگزیدگان و گروه‌های شایسته تقدیر، معرفی تیم‌های اول تا سوم به صندوق کارآفرینی امید جهت دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال و اعطای هزار میلیون ریال به نفر اول، 500 میلیون ریال به نفر دوم و 300 میلیون ریال به نفر سوم از جمله برنامه‌های حمایتی طرح است.

انتهای پیام