جمعه 10 فروردین 1403

4 جزیره ایرانی امسال به فیبرنوری دریایی متصل می‌شوند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
4 جزیره ایرانی امسال به فیبرنوری دریایی متصل می‌شوند

به گزارش خبرنگار سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، لاجوردی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت در مراسم هفته جهانی ارتباطات از افزایش 50 درصدی ترافیک در سال گذشته و افزایش 50 درصدی در برنامه امسال خبر داد.

وی گفت: همچنین اصلاح طرح مهندسی ترافیک داخل و خارج و تکمیل و افتتاح پروژه OSS /BSS انجام شده است.

وی افزود: افتتاح و راه‌اندازی نخستین مرکز قطب داده کشور از دیگر اقدامات در حال انجام در شرکت ارتباطات زیرساخت است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: امسال 4 جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک و هندورابی از طریق فیبر دریایی متصل می‌شوند و در زمینه تولید فیبر دریایی تا سال 1403 فعال می‌شویم. همچنان که هم اکنون هم شرکت‌های خارجی سفارش تعمیر فیبر دریایی را به ایرانی‌ها می‌دهند.

وی راه‌اندازی سرویس NTP با حداقل خطا برای همزمان‌سازی تجهیزات درون‌شبکه را از دیگر پروژه‌های آماده بهره‌برداری این شرکت عنوان کرد.

لاجوردی گفت: توسعه و بازسازی شبکه سوئیچ کشوری، توسعه و تکمیل شبکه آی‌تی و حفظ پایداری و کیفیت ارتباطات بین‌المللی و داخلی از طریق تنوع‌بخشی به مسیرهای تأمین ارتباطات هم در این شرکت انجام شده است.

وی به دو اقدام دیگر این شرکت اشاره کرد و گفت: ایجاد مرکز تبادل ترافیک بین‌الملل و افزایش ظرفیت مراکز تبادل ترافیک داخلی در راستای مهندسی ترافیک و بهبود کیفیت خدمات انجام شده است که تا کاهش ورود ترافیک داخلی به شبکه دیتای زیرساخت مهندسی بهتری در ترافیک انجام خواهد داد.

وی افزود: همچنین زیرساخت راه‌اندازی مراکز قطب داده که امسال راه‌اندازی خواهد شد ظرفیت تبادل داده را افزایش می‌دهد و با ایجاد مرکز تبادل ترافیک بین‌الملل ظرفیت 4 ترابایت در ثانیه می‌رسد.

*12 شرکت برای حضور در بازار فیبر نوری اعلام آمادگی کردند

همچنین در ادامه این مراسم صادق عباسی شاهکو معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به برنامه وزارت ارتباطات برای توسعه فیبر نوری در کشور گفت: از بین 21 شرکت شامل 17 شرکت ارتباطات ثابت، ایرانیان‌نت، دو اپراتور موبایل و مخابرات، 12 شرکت به نامه رگولاتوری برای دعوت به حضور در بازار فیبر نوری پاسخ دادند و اعلام آمادگی کردند.

وی گفت: 31 فروردین ماه این نامه ارسال شد و تا این لحظه 9 تفاهم‌نامه و پیش‌نویس آماده شده است.

وی ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات با این کار تعهد خود را به شرکت‌ها منتقل می‌کند و هر شرکت یک میلیون پست در یک شهر راه‌اندازی خواهد کرد.

وی گفت: شرکت‌های اعلام شده حداقل یک شهر را انتخاب کنند و دولت کمک خود را به اپراتور فقط به آن اپراتور خواهد کرد.

عباسی ادامه داد: با این کار افرادی که زودتر آمده‌اند حق انتخاب بهتری دارند.

رئیس رگولاتوری ادامه داد: در نظر داریم که 8 درصد از درآمد اپراتور موبایل که منبع اصلی درآمد ما است را شناور کنیم که هر کسی که کار کرد منابع را به او اختصاص دهیم و منابع بلوکه و منتظر نماند.

وی افزود: این کار کمک خیلی‌ها را می‌طلبد و یکی از کارهایی که دولت و مجلس انجام داد و خیلی با ارزش بود این بود که قرار شد همه دستگاه‌ها امکانات خود را با تعرفه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای توسعه فیبر نوری در کشور به اپراتورها واگذار کنند.

وی افزود: با راه‌اندازی شبکه فیبر نوری شبکه پشتیبان برای نسل پنجم ارتباطات هم راه‌اندازی می‌شود و در نظر داریم برنامه اپراتورها برای توسعه نسل پنجم ارتباطات را بگیریم تا در دو تا سه سال آینده بخش قابل توجهی از کشور هم تحت پوشش نسل پنجم ارتباطات قرار گیرد.

در این مراسم تفاهم‌نامه توسعه دسترسی فیبر نوری بین رگولاتوری و اپراتور خصوصی هم امضاء شد.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید جزیزه فیبر نوری شبکه ملی اطلاعات این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است