چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

جشنواره موسیقی نواحی به نبود تماشاگران رضایت داد

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
جشنواره موسیقی نواحی به نبود تماشاگران رضایت داد

سیزدهمین جشنواره موسیقی کرمان در حالی آغاز به کار می‌کند که بنا بر اعلام ستاد مبارزه با کرونا اجراهای این جشنواره بدون حضور تماشاگر برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، قرار بود سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی از روز شنبه 10 آبان ماه به صورت آفلاین و آنلاین کار خود را با حضور تماشاگران محدود آغاز کند ولی با توجه به اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر محدودیت‌ها، گروه‌های شغلی 2، 3 و 4 در استان کرمان، سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان از 10 الی 13 آبان بدون حضور تماشاگر در این استان برگزار خواهد شد.

همچنین صبح امروز شنبه 10 آبان ماه نشست خبری این رویداد در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برگزار شد.

محمدرضا علیزاده (مدیرکل ارشاد استان کرمان) در بخشی از این نشست درباره مزایای آنلاین بودن جشنواره توضیح داد: امسال با توجه به شرایط کرونا تلاش کردیم کسانی که علاقه‌مند به حضور در جشنواره موسیقی نواحی هستند، از طریق فضای مجازی از این جشنواره استفاده کنند. امسال حضور فیزیکی علاقمندان را در جشنواره نداریم و برنامه‌ها با حضور مردم برگزار نمی‌شود و از طریق صفحات مجازی می‌توانند برنامه‌ها را دنبال کنند. از طرف دیگر در مورد مهمان‌های جشنواره نیز قاعدتا ریزش بسیار زیادی داشتیم. هر ساله تقریبا هنرمندان، معاونان اجرایی و اصحاب رسانه در این جشنواره به عنوان مهمان حضور داشتند، اما در جشنواره امسال نهایتا 40 نفر مهمان خواهیم داشت که به نحوی برنامه‌ریزی شده این افراد در رفت و آمد باشند، یعنی برنامه‌ها ضبط، پخش و اجرا می‌شود و پس از آن به شهرشان برمی‌گردند و در هیچ شرایطی تراکم جمعیتی نخواهیم داشت. در کل حدود 35 نفر مهمان در این جشنواره حضور دارند که 12 نفرشان از استان کرمان هستند و مابقی از سایر شهرها و استان‌های کشور خواهند بود.

احمد صدری دبیر جشنواره هم در این نشست گفت: موسیقی نواحی آینه تمام‌نمای فرهنگ و زندگی ایرانیان است. در سال‌های گذشته از هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی نواحی کشور نیز دعوت می‌کردیم که در کنار ما حضور داشته باشند اما در این دوره به جهت شرایطی که وجود دارد و طبق اعلام مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا، استان کرمان جزو مناطق پرخطر کشور است، تصمیم گرفتیم از تعداد کمتری دعوت کنیم که در این جشنواره حضور داشته باشند. از هنرمندان نسل دوم دعوت کردیم تا خطر کمتری متوجه هنرمندان موسیقی شود.

او تأکید کرد: این دوره از جشنواره با محوریت آواز و دوبیتی‌خوانی برگزار می‌شود. هر منطقه از ایران موسیقی نواحی خاص خودش را دارد که بسیار زیبا اجرا می‌شود. به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، نمایشگاه ساز در دوره سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی به دلیل اینکه باعث تجمع افراد و علاقه‌مندان می‌شود برگزار نخواهد شد. در طول برگزاری جشنواره موسیقی نواحی مستندهایی از زندگی و نوازندگی هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی در سراسر کشور تولید می‌شود که پس از جشنواره در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

در راستای برگزاری سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی، سید عباس صالحی، وزیر ارشاد هم پیامی را خطاب به این جشنواره منتشر کرده است.

در متن این پیام آمده است: «فرهنگ در سرزمین ما با نگرش‌ها و باورهای مردم پیوندی ناگسستنی دارد و فراز و نشیب‌های گوناگون در سیر تاریخی این دیار از گذشته تا امروز، تنوع و تکثر فرهنگی را به‌عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های ایران اسلامی رقم زده است.

موسیقی نواحی یکی از جلوه‌های گویا و غنی از این تنوع و تکثر است که در جای جای سرزمین‌مان، مردمان فرهنگ‌مدار با آواها و نواهای خود، آن را حفظ کرده‌اند و امروز نیز جوانان مشتاق و علاقه‌مند این هنر، حافظ و امیدبخش تداوم این میراث فرهنگی و موسیقیایی هستند.

جشنواره موسیقی نواحی ایران رویدادی است که ضرورت و اهمیت داشته‌های فرهنگی و موسیقی نواحی ایران اسلامی را یادآوری و تأکید می‌کند و بخشی از ظرفیت‌ها و نمونه‌های این موسیقی را بیان و امکانی را برای معرفی بیشتر این موسیقی و پویایی آن در جامعه امروز فراهم می‌آورد.

سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در شرایط فراگیری ویروس کرونا متناسب با اقتضائات شرایط کنونی، به صورت آنلاین و آفلاین برگزار می‌شود. مشاهده اجرای آثار گروه‌ها و هنرمندان حاضر در جشنواره در فضای مجازی از یک سو و از سوی دیگر ضبط و مستندسازی موسیقی نواحی و اجراهای هنرمندان امکانی فراهم آورده که علاقه‌مندان بیشتری در آینده آن‌ها را به تماشا بنشینند.

برگزاری جشنواره‌ای که از یک سو نشان دهندهی تنوع آداب و رسوم کشور و از دیگر سو خود نشانه ای از وحدت وهمبستگی است، به ویژه در ایام مبارک هفته وحدت، اتفاق خجسته‌ای است. فرصتی که اهمیت یکی بودن و یکی شدن را برای فایق آمدن بر سر مشکلات باز می‌گوید.

از هنرمندان فرهیخته موسیقی که با جشنواره همراهی می‌کنند و همکاران سختکوش معاونت امور هنری و دست اندرکاران برگزاری جشنواره صمیمانه قدردانی می‌کنم و سلامت و توفیق هنرمندان گرامی را آرزومندم.»

سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری احمد صدری و به میزبانی کرمان از شنبه 10 آبان آغاز می‌شود و تا سه‌شنبه 13 آبان ادامه دارد. علاقمندان می‌توانند اجراها را از طریق صفحه اینستاگرام جشنواره موسیقی نواحی و انجمن موسیقی استان کرمان، و صفحه جشنواره در سامانه آپارات مشاهده کنند.

انتهای پیام