پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

جشنواره هیوا در شهرستان کوثر برگزار می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جشنواره هیوا در شهرستان کوثر برگزار می‌شود

اردبیل - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کوثر گفت: جشنواره هیوا (میوه به) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت مجازی در این شهرستان برگزار می شود.

جهانگیر شهبازی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این جشنواره استانی هفته اول مهرماه در شهرستان کوثر برگزار خواهد شد. او افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم‌ترین اولویت در برگزاری این جشنواره بوده و تلاش می‌کنیم تا برنامه‌ای شاخص و مناسب برا اجرا کنیم. وی شهرستان کوثر را یکی از مراکز مهم تولید به معرفی کرد و گفت: به تولیدی در این شهرستان از مرغوب‌ترین انواع به بوده که می‌توانیم از این ظرفیت در بخش گردشگری نیز بهره ببریم. شهبازی بیان کرد: برگزاری این جشنواره فرصتی مناسب برای معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری شهرستان بوده و تلاش می‌کنیم در این زمینه بهره‌برداری لازم را داشته باشیم. حاجی آقاکیشی، ملسی، آجی شیرین و ترش انواع به‌های گیوی است که در این میان حاجی آقاکیشی رقم خاص شهر گیوی است که آبدار، ترد و خوشمزه بوده و از نظر انبارداری نیز رقم آجی شیرین و برای تهیه مربا نیز رقم به ترش استفاده می‌شود.

شهر گیوی در کنار رودخانه کیوی چای یکی از شاخه ای رودخانه قزل‌اوزن قرار دارد و به همین دلیل اطراف شهر و رودخانه را باغ‌های میوه به ویژه به در برگرفته است.

این محصول تولید شده در شهر گیوی با شرایط اقلیمی و آب و هوای مساعد منطقه از مرغوب‌ترین و ممتازترین محصولات به در استان و کشور است.

'به' میوه ای زرد رنگ، خوشبو، گرد و یا به شکل گلابی است که سطح آن پوشیده از کرک بوده و دارای طعمی مطبوع، شیرین و یا کمی ترش و تقریبا گس با گوشت خشک و کرکی است، پخته شده میوه به دارای بو و طعمی خوش بوده و مربای به نیز خوشمزه و پرطرفدار است.

گیوی، مرکز شهرستان کوثر را شهر هیوا می نامند، میوه 'به' را در زبان آذری هیوا می‌گویند.

شهرستان کوثر به مرکزیت شهر گیوی در 85 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*