جمعه 31 فروردین 1403

جهانی شدن روستای بسک تربت‌حیدریه پیگیری می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جهانی شدن روستای بسک تربت‌حیدریه پیگیری می‌شود

تربت‌حیدریه - ایرنا - نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: با جدیت پیگیر تحقق زیرساخت‌های لازم برای جهانی شدن روستای ملی "بسک" به عنوان شهر ابریشم کشی جهان هستیم.

محسن زنگنه روز جمعه در جلسه بررسی مشکلات و موانع توسعه گردشگری و صنایع دستی روستای بسک تربت‌حیدریه افزود: ایجاد راه مناسب دسترسی، ساماندهی کوچه‌ها، نماسازی سنتی خانه‌ها و راه‌اندازی خانه ابریشم در بسک از جمله این زیرساخت‌هاست که به جهانی شدن این روستا کمک موثری خواهد کرد. وی ادامه داد: فعالیتهای خوبی نیز برای تکمیل زنجیره ابریشم‌کشی انجام شده است و هم اکنون علاوه بر ابریشم کشی، نواربافی (کارت بافی)، زری‌بافی و فرت‌بافی در حال انجام است تا ارزش افزوده کار ابریشم‌کشی نصیب خود مردم شود. نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: در همین راستا نخستین دستگاه زری‌بافی شرق کشور در این روستا راه‌اندازی شد که با این اقدام پارچه‌های بسیار گران قیمت که تلفیقی از گلابتون، طلا وابریشم است توسط هنرمندان این منطقه بافته و به بازار عرضه می‌شود. زنگنه افزود: در جلسه امروز مشکلات بیمه‌ای و میزان دستمزد ابریشم‌کشان بررسی و راهکار لازم برای مشکلات هنرمندان نیز اتخاذ شد.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، روستای بسک تربت حیدریه را در سال 97 با هدف تکمیل زنجیره تولید تا مصرف و جلوگیری از خام فروشی نخ ابریشم، به عنوان روستای ملی ابریشم‌کشی به ثبت رساند. مردم روستای بسک از توابع بخش بایگ تربت‌حیدریه با سه هزار و 400 نفر جمعیت، حرفه ابریشم‌کشی را به عنوان شغل آباء و اجدادی مردم این خطه حفظ کردند و اهالی این روستا با طبعی لطیف و ذوقی سرشار در کنار همه زیبایی‌های طبیعت خدادادی منطقه و جاذبه‌های گردشگری روستای خود، به هنر ابریشم‌بافی نیز مشغولند. شهرستان 225 هزار نفری تربت‌حیدریه در 150 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

*س_برچسب‌ها_س*