چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

جهش 101 رتبه ای دانشگاه تهران در دنیا در مدت یک سال

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
جهش 101 رتبه ای دانشگاه تهران در دنیا در مدت یک سال

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از دانشگاه تهران، رتبه جهانی دانشگاه تهران در ویرایش ژوئیه 2021 نظام رتبه‌بندی وبومتریکس 396 بوده که پس از یکسال و بر اساس ویرایش جدید این نظام رتبه‌بندی (ویرایش ژوئیه 2022) به 295 رسیده است.

از آغاز انتشار این نظام رتبه‌بندی، برای نخستین بار است که دانشگاه تهران توانسته است در میان 300 مؤسسه برتر جهان جای گیرد. افزون بر این، برای اولین بار است که یک دانشگاه ایرانی در جمع 300 دانشگاه برتر دنیا از نظر رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

پس از دانشگاه تهران، به ترتیب دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس، علوم پزشکی تبریز، علم و صنعت ایران، علوم پزشکی اصفهان و فردوسی مشهد در رتبه‌های دوم تا دهم ملی قرار دارند.

پشتیبانی از دسترسی آزاد، دسترسی الکترونیکی به انتشارات علمی، و دسترسی به دیگر منابع دانشگاهی از نخستین هدف‌های این نظام رتبه‌بندی است. تأثیر (مشاهده‌پذیری)، دسترسی (شفافیت / باز بودن) و سرآمدی، سنجه‌هایی هستند که «وبومتریکس» برای ارزیابی وبگاه مؤسسه‌های آموزش عالی به کار می‌برد.

بهترین امتیاز دانشگاه تهران در سنجه‌های گوناگون این نظام رتبه‌بندی، در «سرآمدی» به دست آمده است که در آن در جایگاه 205 جهان جای گرفته و خود را به قرارگیری در بین 200 دانشگاه برتر دنیا نزدیک کرده است. سنجه «سرآمدی» به دنبال سنجش مقاله‌های پراستناد یک موسسه است و 40 درصد وزن در روش‌شناسی این نظام را به خود اختصاص می‌دهد.

بیشترین رشد دانشگاه تهران در ویرایش جولای 2022 رتبه‌بندی وبومتریکس نسبت به ویرایش جولای 2021 این نظام رتبه‌بندی، در شاخص «تاثیر» اتفاق افتاده است که در این شاخص از رتبه 979 به 566 رسیده است. گفتنی است، دانشگاه تهران در سنجه «دسترسی»، وضعیت سال گذشته خود را در پیرامون 400 جهان حفظ کرده است.

نظام رتبه‌بندی وبومتریکس در هر سال میلادی دو ویرایش (در ماه‌های ژانویه و ژوئیه) منتشر می‌کند. رتبه جهانی دانشگاه تهران در هر دو ویرایش منتشرشده در سال 2022 میلادی رو به بهبود بوده است. بنابراین دانشگاه تهران طی یکسال گذشته از دو رشد متوالی در رتبه جهانی خود برخوردار شده است.

دانشگاه تهران همواره کوشیده است تا با پشتیبانی از دسترسی آزاد و حضور بیشتر در فضای برخط بتواند تأثیر بیشتری در جامعه بگذارد و دستاوردهای پژوهشی خود را از کانال‌های گوناگون به دست مخاطبان برساند.

نتایج آخرین رتبه‌بندی جهانی وبومتریکس از طریق نشانی http://webometrics.info قابل مشاهده است.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

وزارت علوم تحقیقات و فناوری

دانشگاه تهران رتبه بندی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
جهش 101 رتبه ای دانشگاه تهران در دنیا در مدت یک سال 2