جمعه 10 فروردین 1403

حج دارایی سعودی‌ها نیست که مانع اعزام حجاج سوری می‌شوند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
حج دارایی سعودی‌ها نیست که مانع اعزام حجاج سوری می‌شوند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «عبدالستار السید» وزیر اوقاف سوریه گفت که عربستان سعودی تاکنون مانع اعزام حجاج سوری برای ادای فریضه حج شده است و همزمان از امضای توافقنامه‌ای در این خصوص با دولت دمشق، خودداری می‌کند.

او به روزنامه الوطن سوریه گفت که عربستان سعودی به رغم ادعای خود مبنی بر مبارزه با تروریسم و گروه‌های تندرو، اما آن‌ها مسئله حج را با اخوانی‌ها هماهنگ می‌کنند، در حالیکه در خارج از عربستان مدعی مبارزه با اخوان‌المسلمین هستند. (دولت سوریه، اخوان‌المسلمین را گروه تروریستی می‌داند.)

عبدالستار السید افزود: آن‌ها از 11 سال پیش تاکنون حج را سیاسی کرده‌اند. حج از ارکان اسلام است و جزو دارایی عربستان سعودی یا کس دیگری نیست.»

او با اشاره به سهمیه سوریه از حج که یک هزارم جمعیت این کشور است، گفت که با این حساب اکنون باید به بیش از 20 هزار سوری مجوز اعزام به مراسم حج داده شود.

از سوی دیگر «محمد خیر العکام» عضو پارلمان سوریه نیز به روزنامه الوطن گفت که به نظر نمی‌رسد سعودی‌ها سال جاری نیز اجازه ادای فریضه حج را به سوری‌ها بدهند و هیچ تغییر ماهوی در سیاست ریاض در قبال سوریه رخ نداده است و همچنان کسانی که در جنگ در کنار حکومتشان بودند، نمی‌توانند به حج بروند.

او افزود: «عربستان سعودی در دو سال گذشته به بهانه کرونا تعداد حجاج دیگر کشور‌ها را کاهش داد، در حالی که حج رکن پنجم از ارکان اسلام است و بر هر فرد مسلمانی واجب است که این فریضه را به جا بیاورد.»

العکام همچنین گفت که بسیاری از کشور‌ها خواستار عدم سیاسی کردن حضور مسلمانان در این فریضه هستند و می‌خواهند که به جای دولت سعودی، یک مدیریت مشترک از کشور‌های اسلامی اداره اماکن مقدس را در دست گیرند تا سعودی‌ها نتوانند به نفع خود از این واجب اسلامی بهره ببرند، چرا که حق هر مسلمانی است که ازاین مناطق مقدس زیارت کند.

گفتنی است که عربستان سعودی تاکنون در قابل درخواست‌های متعدد در طول تاریخ برای سپردن مدیریت حج به کمیته‌ای از کشور‌های اسلامی، شدت واکنش نشان داده و به مخالفت با آن برخواسته است.

وزارت اوقاف سوریه ماه گذشته نیز در بیانیه‌ای، شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر انجام سازوکار‌ها برای اعزام حجاج برای ادای فریضه حج را تکذیب کرد و گفت که تنها نهاد رسمی در خصوص حج، وزارت اوقاف سوریه است و دولت عربستان سعودی نیز همچنان مردم سوریه را از ادای حج محروم کرده است. همزمان شمار زیادی از خطبای جمعه در مساجد این کشور نیز از ممانعت عربستان سعودی از اعزام حجاج برای انجام واجبات بشدت انتقاد و آن را محکوم کرده‌اند.

دولت سعودی در حالی مانع اعزام حجاج سوری به فریضه حج و عمره می‌شود که تنها آن دسته از افرادی که در اراضی اشغالی تروریست‌ها سکونت دارند، می‌توانند ابتدا به ترکیه رفته و از آن‌جا راهی عربستان شوند. در این خصوص گروهک موسوم به «ائتلاف معارضان سوریه» در سال 2013 نهادی به نام «کمیته عالی حج» ایجاد کرد.

مسأله سیاسی کردن حج و عمره از سوی دولت ریاض، موضوع تازه‌ای نیست و پیش از این نیز در سال‌های بحران دیپلماتیک با قطر، مردم این کشور از اعزام به حج محروم بودند.

انتهای پیام /