چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

حفاظت از کرکس کوه را فراموش نکنید

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
حفاظت از کرکس کوه را فراموش نکنید

ستاد مردمی احیای کرکس‌کوه با انتشار بیانیه ای ضمن گرامی‌داشت روز جهانی کوهستان، سنگینی صیانت و حراست از محیط‌زیست و منابع‌طبیعی منطقه حفاظت شده کرکس را بر دوش مسئولین ذی‌ربط یادآور شد.

ستاد مردمی احیای کرکس‌کوه با انتشار بیانیه ای ضمن گرامی‌داشت روز جهانی کوهستان، سنگینی صیانت و حراست از محیط‌زیست و منابع‌طبیعی منطقه حفاظت شده کرکس را بر دوش مسئولین ذی‌ربط یادآور شد.

به گزارش خبرنگار مهر، از سال 2002 یازدهم دسامبر (بیست و یکم آذرماه) همه ساله به نام روز کوهستان (و شاید هم تجلیل از آفریدگار کوهستان) نام گذاری شده است. و امروزه اهمیت کوهستان کرکس و حراست از این گنج نهانی و بی‌انتها و صیانت از این موهبت الهی بر کسی پوشیده نیست. اما چگونه می‌توان از کوه و کوهستان یاد کرد و از فجایع و تخریب‌های گسترده به وجود آمده توسط برخی از معدن داران متجاوز به حریم منابع‌طبیعی و تعدی آنها به حقوق عامه و ناقضین ضوابط محیط‌زیستی در منطقه حفاظت شده کرکس، سخنی به میان نیاورد؟

آیا می‌توان از ساکنین حریم کوهستان تقاضا کرد که حریم و حرمت کوهستان را حفظ کند و سخنی از سهل‌انگاری‌ها و بی‌تفاوتی‌های متولیان اصلی حفظ حریم کوهستان و مسئولین داعیه‌دار حفظ حقوق عامه و دیگر نهادهای مسئول به میان نیاورد؟ در اهمیت کوهستان همان بس که کوهستان؛ سرچشمه همه رودهای بزرگ، و منشأ نیمی از آب‌های شیرین جهان، زیستگاه گونه‌های بی‌شماری از گیاهان و جانوران، خاستگاه بخش مهمی از تنوع زیستی و.... و در طول تاریخ همواره پناهگاه و سکونتگاه بسیاری از اقوام و منشأ و خاستگاه بسیاری از تمدن‌ها و... کوه‌ها، به عنوان بهترین و سالم‌ترین گردشگاه و ورزشگاه‌های طبیعی با داشتن چشم‌اندازهای باشکوه و هوایی پاک و دل‌انگیز، امکان بهره‌مندی همگان را از محیطی سالم و مفرح، فراهم کرده‌اند.

و کرکس‌کوه با قلبی مهربان و انباشته از منابعی عظیم و دامنه‌هایی سرسبز و روح‌افزا، ما و مسئولین را به نظاره نشسته که کی و چگونه و به چه نحوی از این موهبت الهی و مادری حیات‌بخش در مقابل عوامل تخریبش همچون چرای دام بی‌رویه، ساخت و سازهای غیرمجاز، جاده سازی‌های غیراصولی، گردشگری ناسالم، چیدن گل‌ها و گیاهان، نوشتن یادگاری بر اماکن تاریخی، نادیده گرفتن حریم قلعه‌های تاریخی، انباشت زباله‌ها و... و معدن‌کاوی‌های گسترده و غیرمجاز و تخریب‌های ناشی از فعالیت معدن‌داران متخلف، محافظت و مراقبت می‌کنیم.

ستاد مردمی احیای کرکس‌کوه (سماک) ضمن گرامی‌داشت روز جهانی کوهستان (21 آذر) باری دیگر مسئولیت اجتماعی همگان را در حفظ و حراست از کوهستان ها یادآور شده و سنگینی صیانت و حراست از محیط‌زیست و منابع‌طبیعی منطقه حفاظت شده کرکس را بر دوش مسئولین ذی‌ربط گوشزد و بر آن تأکید کرد.