جمعه 31 فروردین 1403

31 حلقه چاه غیرمجاز در استان اردبیل مسدود شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
31 حلقه چاه غیرمجاز در استان اردبیل مسدود شد

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: 31 حلقه چاه غیرمجاز در نیمه اول سال‌جاری در استان مسدود شد که نتیجه آن صرفه‌جویی یک میلیون متر مکعب آب در سال است.

عباس جنگی مرنی روز پنجشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: از سال 1392 تاکنون 775 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده که با این اقدام از تخلیه 23 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی در سال جلوگیری به عمل آمده است.

وی افزود: هم اکنون 6 هزار و 760 حلقه چاه مجاز در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، خدمات و تامین آب آشامیدنی در استان وجود دارد که به طور متوسط سالیانه حدود 220 میلیون مترمکعب آب برداشتی از این چاه‌ها می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه با تلاش‌های سنوات قبل شرکت آب منطقه ای اردبیل و مراجع قضایی و انتظامی استان تا آخر سال 1398 فقط 82 حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود داشت، ادامه داد: در حال حاضر تنها 51 حلقه چاه غیرمجاز هم اکنون در سطح استان وجود دارد و برنامه‌ریزی برای انسداد این چاهها نیز انجام شده است.

جنگی مرنی با اشاره به اینکه 260 رشته قنات با مصارف آب حدود 10 میلیون متر مکعب در سال در استان اردبیل وجود دارد بیان کرد: همچنین 4 هزار و 90 دهنه چشمه در سطح استان به ثبت رسیده است که مصارف این چشمه‌ها 62 میلیون مترمکعب در سال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل بیان کرد: در طول برنامه پنجساله پنجم توسعه 599 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها در سطح استان اردبیل نصب شده است که صرفه جویی حاصل از این اقدام حدود 14 میلیون مترمکعب بوده است.

جنگی با تاکید بر اینکه در سال‌های 96 و 97 تعداد 114 دستگاه کنتور هوشمند در چاه‌های استان نصب شده است یادآور شد: در سال 1398 نیز علی رغم محدودیت منابع مالی، با تلاش همکاران معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت، تعداد 58 دستگاه کنتور در چاه‌های استان نصب گردید.

جنگی مرنی تعداد کنتورهای نصب شده در شش ماهه اول سال 1399 را 150 دستگاه با ظرفیت صرفه‌جویی چهار میلیون مترمکعی آب عنوان کرد و گفت: اهداف تعیین شده برای نصب کنتور هوشمند در طول سال 1399 تعداد 250 دستگاه کنتور است که اقدامات لازم در این راستا تداوم دارد.

*س_برچسب‌ها_س*