جمعه 10 فروردین 1403

فاصله تقاضا و تولید دلیل قیمت بالای چادر

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
فاصله تقاضا و تولید دلیل قیمت بالای چادر

امامی گفت: یکی از بزرگترین ماموریت‌های کارگروه شورای فرهنگ عمومی کشور، حمایت و تامین پوشش برتر یعنی چادر بوده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: فاصله میان تقاضا و تولید سبب شده که طرفداران حجاب برتر مجبور شوند با قیمت بالا و تعداد کمتر قواره پارچه چادر را تهیه کنند.

به گفته امامی، شورای فرهنگ عمومی کشور سه اقدام را دنبال می‌کند. از جمله ارتقا کمی و کیفی تولیدات داخلی، مبارزه با قاچاق از طریق تعدیل سود بازرگانی واردات قانونی چادر مشکی، حمایت از توزیع‌کننده و خریدار در قالب کاهش هزینه‌های فروش و حرکت به سمت تصویب چادر به عنوان کالای فرهنگی که به زودی به کمیسیون فرهنگی دولت ارجاع داده می‌شود؛ بنابراین اگر این سه اقدام انجام شود، بیش از 15 درصد از مالیات بر تولید‌کننده و مالیات بر ارزش افزوده کاهش می‌یابد. باید در نظر گرفت که تصویب چادر به عنوان کالای فرهنگی در مرحله نگارش قانون است و هنوز محقق نشده است.

پیش از این، ابراهیمیان، کارشناس ارشد طراحی پارچه و لباس گفته بود، چرا ما باید از پوشش‌های وارداتی استفاده کنیم که از طریق قاچاق وارد کشور شده و با ارزش افزوده به ما عرضه می‌شود. باید از خود پرسید که چه کسی این ذائقه‌سازی را ایجاد کرده است.

همچنین مریم السادات خرم دره، مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب هم گفته بود، ما به پارچه چادر بسیار زیاد نیاز داریم، ولی فقط یک کارخانه در کشور این محصولات را تولید می‌کند. باید گفت که این محصولات مطلوب ما نیست؛ چراکه پارچه محصول حجاب با قیمت بسیار بالا به دست تولیدکننده می‌رسد.

سال 99 طرحی به نام طرح «چادر؛ کالای فرهنگی» به مجلس رسید؛ اما با گذشت دو سال این طرح همچنان بلاتکلیف در مجلس مانده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سایر حوزه ها