جمعه 31 فروردین 1403

حمایت های اقتصادی از خانواده ها در دوران کرونا افزایش یابد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حمایت های اقتصادی از خانواده ها در دوران کرونا افزایش یابد

تهران - ایرنا - استاد دانشگاه و جامعه شناس گفت: در دوران شیوع کرونا که بسیاری از مشاغل دچار مشکل شده‌اند، نیاز است که دولت حمایت های اقتصادی از خانواده‌ها را افزایش دهد.

امان الله قرایی مقدم روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کرونا از ابتدای شیوع تاکنون اثرات زیادی را بر خانواده ها و همین طور تامین سطح معاش آنها گذاشته و با اعمال محدودیت های بیشتر و تعطیلی بسیاری از اماکن تجاری و کسب وکارها این تاثیر بیشتر حلوه کرده است.

وی ادامه داد: کرونا هرچند از نظر روانی و عاطفی نیز بر خانواده ها تاثیر گذاشته و موجب شده روابط خانوادگی کمتر شود و از نظر جامعه شناسی خانواده ها را به سمت خود محوری و خود مداری پیش برده، اما از نظر اقتصادی نیز بر خانواده ها تاثیر گذاشته است. قرایی مقدم افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان و همین طور در ایران تدابیر خاصی برای حمایت از خانواده ها صورت گرفته، اما در ایران با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی این میزان حمایت برای تامین معاش خانواده ها کافی نیست. وی تاکید کرد: بسیاری از خانواده ها به دلیل اینکه حقوق بگیر نیستند یا اینکه از درآمد ثابتی ندارند، بیشتر در معرض آسیب هستند بنابراین نیاز است که دولت بیشتر به آنها توجه کند. این جامعه شناس تصریح کرد: اگر جامعه را به دو طبقه فرض می کنیم طبقه بالا دستی که از امکانات اقتصادی خوبی برخوردارند و طبقه پایین دستی که از امکانات پایین‌تری برخوردارند شاهد هستیم حتی طبقات بالا دستی زمانی که مشکلات اقتصادی دیگر خانواده ها و افراد جامعه را مشاهده می‌کنند از این موضوع در رنج هستند و موجب ناراحتی آنها می‌شود. وی اعلام کرد: اکنون با توجه به آمارهای موجود در جامعه می‌توان گفت که 70 میلیون نفر نیاز به کمک هستند و باید از نظر معیشتی مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند مخارج خود را تامین کنند. قرایی مقدم در مورد تاثیر روانی کرونا بر خانواده ها نیز گفت: دور بودن خانواده ها و قطع رفت و آمدهای فامیلی موجب خودمحوری خانواده شده که این اتفاق می‌تواند اثرات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را به همراه داشته باشد. وی ادامه داد: از سوی دیگر وقتی در شرابط کرونایی خود را با دیگر جوامع و کشورهای دیگر مقایسه می‌کنند، این موضوع سبب بدبینی و نارضایتی می شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*