شنبه 1 اردیبهشت 1403

خطر التهاب مرتبط با کووید -19 در کودکان بالاتر از 5 سال بیشتر است

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
خطر التهاب مرتبط با کووید -19 در کودکان بالاتر از 5 سال بیشتر است

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران در بررسی مشترکی دریافته‌اند که کودکان بالاتر از پنج سال، بیشتر از سایر کودکان در معرض خطر ابتلا به "سندروم التهابی چند سیستمی در کودکان" و مراجعه به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان قرار دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مجله "CMAJ"، بررسی جدید یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران نشان می‌دهد کودکان بالاتر از پنج سال و کودکانی که نشانگرهای خونی التهاب را دارند، بیشتر از سایر کودکان در معرض خطر ابتلا به "سندروم التهابی چند سیستمی در کودکان"(MIS-C) و مراجعه به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان قرار می‌گیرند.

این پژوهش بین‌المللی، 232 کودک پایین 18 سال را در بر دارد که بین اول مارس 2020 تا هفتم مارس 2021، مبتلا به سندروم التهابی چند سیستمی در کودکان تشخیص داده شده‌اند. این بیماران، نشانه‌های تعریف شده "سازمان جهانی بهداشت"(WHO) را در مورد سندروم التهابی چند سیستمی در کودکان دارند که تب پایدار به مدت حداقل سه روز، افزایش "پروتئین واکنشی سی"(C-reactive protein)، درگیری دو اندام یا بیشتر بدون دلیل میکروبی واضح برای التهاب و کووید -19 مثبت را شامل می‌شود.

بیشتر بیماران که حدود 89 درصد از این گروه را تشکیل می‌دهند، به نشانه‌های گوارشی مانند درد و همچنین مشکلات پوستی مانند بثورات و تورم مبتلا بودند. درگیری قلب تا 59 درصد و ناهنجاری در انعقاد خون نیز تا 90 درصد بود. از میان 232 کودک، 73 نفر به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شدند و 47 نفر از آنها به درمان فشار خون پایین نیاز پیدا کردند.

خطر مراجعه به بخش مراقبت‌های ویژه، در کودکان بین شش تا 12 سال بالاتر و در افراد 13 تا 17 ساله بیشتر از کودکان زیر پنج سال تا پنج ساله بود. کودکانی که بین نوامبر 2020 تا مارس 2021 به بیمارستان مراجعه کردند، بیشتر از افرادی که زودتر بستری شده بودند، احتمال داشت که به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شوند.

پژوهشگران، چالش‌هایی را در تشخیص سندروم التهابی چند سیستمی در کودکان ذکر کردند. دکتر "جوآن رابینسون"(Joan Robinson)، متخصص کودکان "دانشگاه آلبرتا"(UAlberta) گفت: سندروم التهابی چند سیستمی در کودکان، یک تشخیص جدید با معیارهای تشخیصی متفاوتی است که تایید نشده‌اند.

وی افزود: بسیاری از این کودکان، سابقه تماس با شخص مبتلا به کووید -19 را نداشتند. شناسایی قرار گرفتن در معرض کووید -19 می‌تواند دشوار باشد زیرا افراد مبتلا ممکن است بدون علامت باشند یا هرگز آزمایش نداده باشند.

پژوهشگران خواستار اجماع بین‌المللی در مورد تایید معیارهای تشخیصی سندروم التهابی چند سیستمی به منظور افزایش امکان مراقبت و بررسی‌های بالینی هستند.

انتهای پیام