یک‌شنبه 8 مهر 1403

خوراک دام و طیور و آبزیان چیست؟ انواع خوراک و کنسانتره دام و طیور و کاربردهای آن

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
خوراک دام و طیور و آبزیان چیست؟ انواع خوراک و کنسانتره دام و طیور و کاربردهای آن

در گذشته نه چندان دور، پیش از آن‌که شهرنشینی تا این حد افزایش یابد، هر خانواده با نگه‌داری از چند دام و تعدادی مرغ و خروس می‌توانست نیازهای غذایی خود را برطرف سازد؛ اما این روزها افزایش جمعیت و توسعه شهرنشینی سبب افزایش شدید نیاز به غذا شده است؛ به‌همین‌خاطر، دامداری‌های متعددی در حاشیه شهرها ایجاد شده‌اند تا پاسخگوی این نیاز باشند.

در راستای این تغییر، پرورش دام و طیور نیز به روش قبل ممکن نبود و تامین غذا برای آن‌ها هم به یک دغدغه تبدیل شد. اگر به پرورش دام یا طیور و حتی آبزیان مشغولید، برای توسعه شغل خود لازم است بتوانید بهترین خوراک دام را انتخاب کنید تا بهره‌وری چندین برابر شود. چنانچه چیزی درباره انتخاب بهترین خوراک برای دام نمی‌دانید، همراه ما باشید تا شما را با مختصری از این حوزه وسیع آشنا کنیم.

اصلی‌ترین دسته‌بندی خوراک دام و کاربرد هر یک

دام‌هایی که به‌صورت طبیعی در مناطق روستایی پرورش می‌یابند، به احتمال زیاد به غیر از علوفه طبیعی چیزی نمی‌خورند؛ اما برای آن‌که بتوانید در حوزه پرورش دام در دامداری‌ها موفق باشید، باید از انواع خوراک دام و طیور به‌درستی استفاده کنید. انواع مختلفی از خوراک برای دام و طیور تولید می‌شوند که هریک از آن‌ها برخی از نیازهای دام را برطرف خواهند کرد. حال اگر بتوانید به تمام نیازهای آن‌ها به‌درستی پاسخ دهید، دام باکیفیت‌تری خواهید داشت. میزان رشد، وزن‌گیری، شیردهی و بسیاری از ویژگی‌های دیگر انواع دام می‌تواند وابسته به تغذیه آن‌ها باشد. چند دسته اصلی از خوراک دام وجود دارند که خوب است برای شروع آن‌ها را بشناسید. این موارد را در ادامه توضیح می‌دهیم.

علوفه

دسته مهمی از خوراک‌ها را علوفه تشکیل می‌دهند. این دسته از خوراک‌ها اغلب ارزان‌قیمت هستند و درعین‌حال دام را سیر نگه می‌دارند. اهمیت اصلی علوفه در تنظیم فرآیند نشخوار است‌. این مواد در دستگاه گوارش دام باقی می‌مانند تا چند بار آن‌ها را نشخوار کند. به‌همین‌خاطر، گوارش دام نیز تنظیم خواهد شد. نکته‌ای که باید برای افزایش ماندگاری علوفه به آن توجه شود، تنظیم میزان رطوبت و کاهش دادن آن است؛ رطوبت کمتر سبب عدم فعالیت آنزیم‌های گیاهی و میکروبی خواهد شد.

یونجه یکی از بهترین انواع علوفه است که پروتئین، کلسیم، ویتامین A، ویتامین D و فسفر دارد. این خوراک دام هضم مطلوبی دارد و به‌همین‌خاطر استفاده زیادی دارد. «کاه» یکی از انواع علوفه است که صرفا دام را سیر می‌کند و ارزش غذایی ندارد.

سیلاژ از تخمیر برگ و ساقه ذرت به‌دست می‌آید و برای افزایش شیردهی دام فوق‌العاده است. همچنین، این خوراک دام می‌تواند باعث بهبود گوارش شده و هضم را تسهیل کند. سیلاژ یونجه یکی از خوراک‌هایی است که می‌تواند اشتهای دام را افزایش دهد.

کنسانتره

علوفه می‌تواند غذای اصلی دام باشد؛ اما هیچ‌گاه به‌طور کامل به نیازهای آن پاسخ نمی‌دهند. اگر می‌خواهید دام‌ها گوشتی‌تر باشند یا شیردهی‌شان بیشتر شود، لازم است برخی از افزودنی‌ها و مواد مغذی را به آن‌ها اضافه کنید. این مواد مغذی در خوراکی به نام «کنسانتره» گنجانده می‌شوند. کنسانتره مجموعه‌ای از مواد مورد نیاز دام را در اختیار آن قرار می‌دهند تا از جهات گوناگون بهبود یابد. به‌عنوان مثال، در خوراک مرغ گوشتی یا خوراک مرغ تخم‌گذار می‌توان انواع کنسانتره را اضافه کرد تا برخی ویژگی‌های خاص را در آن‌ها افزایش داد.

کنسانتره دام و طیور با یکدیگر متفاوت‌اند؛ در کنسانتره طیور فقط ریزمغذی‌ها نظیر اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، فسفر و... گنجانده می‌شوند؛ درحالی‌که به‌طور معمول کنسانتره دام شامل 7 درصد پروتئین و تقریبا 18 درصد فیبر است. انواع گوناگونی از کنسانتره دام و طیور وجود دارد که باتوجه‌به نیاز می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید یا حتی کنسانتره اختصاصی دام‌های خود را سفارش دهید.

کنجاله

پس از این‌که روغن از دانه‌های روغنی خارج می‌شود، دانه آن «کنجاله» نامیده می‌شود. این دانه‌ها به سبب داشتن پروتئین و انرژی بسیار بالا، خوراک مناسبی برای دام به حساب می‌آیند. به‌همین‌خاطر، معمولا قسمتی از خوراک دام را کنجاله‌ها تشکیل می‌دهند. کنجاله‌های مختلفی وجود دارند که خواص هریک از آن‌ها متفاوت است؛ کنجاله کنجد یکی از کاربردی‌ترین‌هاست که حتی به‌عنوان خوراک آبزیان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تأمین خوراک میگو، خوراک خاویار و خوراک هر نوع آبزی هم حتما توجهی به کنجاله‌ها داشته باشید. گاهی این دانه‌ها به‌صورت آرد در اختیار خریداران قرار می‌گیرند.

سبوس

سبوس، پوسته متصل به دانه انواع غلات است که مقدار فراوانی پروتئین داشته و بسیار مغذی است. برای تقویت دام و طیور، معمولا سبوس را نیز در خوراک آن‌ها می‌گنجانند. سبوس برنج، گندم و... را می‌توان برای دام‌ها درنظر گرفت‌. البته باید پیش از اضافه‌کردن هر نوع خوراک دام به برنامه تغذیه آن‌ها، نیازهای‌شان را مورد بررسی قرار داده و براساس آن انواع خوراک را کم و زیاد کرد.

چه افزودنی‌هایی به انواع خوراک دام اضافه می‌شوند؟

برای پاسخ به تمامی نیازهای دام‌ها، باید مواد مغذی گوناگونی به خوراک آن‌ها اضافه شود. علاوه‌بر انواع مختلف خوراک، می‌توان مقادیر این افزودنی‌ها را با هدف دستیابی به نتیجه‌ای مشخص تغییر داد. هریک از این افزودنی‌ها تأثیر متفاوتی بر دام، طیور و آبزیان خواهند داشت؛ برخی از آن‌ها شیردهی را افزایش می‌دهند، برخی دیگر تخم‌گذاری را تسریع می‌کنند و برخی هم در گوشتی‌شدن دام و طیور اثرگذارند. در پرورش آبزیان نیز سرعت رشد و تولید مثل با تغذیه اصلاح خواهد شد. برخی از افزودنی‌های رایج در خوراک انواع دام و طیور در ادامه قید شده‌اند:

  • آنزیم‌ها

  • پری‌بیوتیک‌ها

  • پروبیوتیک‌ها

  • فیتوبیوتیک‌ها

  • اسیدی‌فایرها

  • ضدعفونی‌کننده‌ها

  • ویتامین‌ها

  • آنتی‌اکسیدان‌ها

  • آمینواسیدها

  • مواد معدنی

  • رنگدانه‌ها

  • امولسیفایر

  • کوکسیدیواستات‌ها

  • توکسین بایندرها

در خوراک‌های مختلف ممکن است مقادیر متفاوتی از این مواد افزودنی وجود داشته باشند. با کسب اطلاعات درباره کارایی هرکدام می‌توانید بهترین خوراک دام را شناسایی کنید.

مروری بر انواع خوراک طیور و معرفی بهترین آن‌ها

طبیعتاً خوراک طیور با خوراک دام متفاوت بوده و به‌صورت اختصاصی تولید می‌شود. طیور معمولا از دانه‌های مختلف تغذیه می‌کنند و بیشترین منبع تغذیه آن‌ها غلات‌اند. بااین‌حال، برای برقراری تعادل، باید منابع دیگر را نیز در برنامه آن‌ها گنجاند. طیور غالبا با هدف تخم‌گذاری و گوشتی‌شدن پرورش می‌یابند. برخی از میوه‌ها نظیر توت، انواع سبزی‌جات یا حتی برخی از بندپایان مثل جیرجیرک می‌توانند برای طیور مناسب باشند.

در کنار این خوراک‌ها، باید افزودنی‌ها و مکمل‌هایی را نیز به برنامه غذایی طیور افزود تا بهره‌وری افزایش یابد. این افزودنی‌ها می‌توانند مدت‌زمان تخمگذاری را تغییر دهند یا بر مقدار گوشتی‌شدن طیور اثر بگذارند. ترکیب مناسبی از انواع مکمل‌ها باعث حداکثر بهره‌وری در پرورش طیور خواهد شد.

برای تغذیه آبزیان از چه خوراک‌هایی استفاده می‌شود؟

پرورش ماهی یکی از مشاغلی است که در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. انواع مختلفی از ماهی‌ها وجود دارند که می‌توانید با پرورش آن‌ها درآمد مطلوبی داشته باشید؛ البته به شرط آن‌که رمز و راز تغذیه آبزیان را بدانید. هریک از انواع آبزیان، نیازهای تغذیه خاصی دارند به‌عنوان مثال، خوراک ماهی کپور ممکن است با خوراک ماهی آمور یا خوراک میگو متفاوت باشد. هرقدر در پرورش ماهی‌ها موفق‌تر باشید، می‌توانید کسب‌وکارتان را بیشتر توسعه دهید.

خوراک آبزیان اغلب به‌صورت پودرشده عرضه می‌شود. انواع خوراک‌های مختلف با هم ترکیب می‌شوند تا بتوانند نیازهای تغذیه‌ای آبزیان را برآورده کنند؛ سپس آسیاب شده و به ذرات ریز تبدیل شوند. برای آن‌که ماهی‌ها بهتر رشد کنند و تولید مثل‌شان نیز بیشتر شود، می‌توان انواع مکمل‌ها را نیز به خوراک آن‌ها اضافه کرد. تغییر نسبت مواد افزودنی نتیجه را دستخوش تغییر خواهد کرد. به‌همین‌خاطر، پیش از هر چیز باید نیازهای آبزیان را بسنجید و براساس آن، خوراک آن‌ها را تنظیم کنید.

بهترین خوراک دام و طیور را با بالاترین کیفیت از «نوبل فارم» بخرید

خرید خوراک دام، طیورو آبزیان چنان چه با دانش و مهارت انجام نشود، نه تنها نتیجه مطلوب و دلخواهی نخواهد داشت، بلکه می‌تواند باعث بروز آسیب‌های مختلف در فارم ها شود. بنابراین اگر می‌خواهید در حرفه خود پیشرفت کنید و درآمد بیشتری هم داشته باشید، در قدم اول کار را به یک متخصص حرفه‌ای بسپارید و در قدم بعد، خوراک باکیفیت را از مراجع معتبر خریداری کنید. مجموعه «نوبل فارم» یک پلتفرم جامع و معتبر برای همه اهالی فعال در زنجیره دام، طیور و آبزیان است که ارتباط میان خریداران و تأمین‌کنندگان را فراهم می‌کند. کارخانجات و تولیدکنندگان انواع خوراک نظیر استارتر گوساله، خوراک آبزیان، خوراک مرغ، خوراک بوقلمون، خوراک ماهی قزل آلا، خوراک ماهی کپور، خواک ماهی خاویارو... در این پلتفرم اعلام حضور کرده و به این ترتیب می‌توانند مشتریان خود را پیدا کنند. مجموعه نوبل فارم از سال 1396 تا کنون همواره تلاش کرده تا خرید بدون واسطه با تجربه کاربری مطلوب را به مشتریان هدیه کند. کافیست وارد سایت نوبل فارم شوید تا به راحتی خرید انواع خوراک دام، طیور و آبزیان و همچنین انواع ماشین لات، تجهیزات خطوط تولید، مواد اولیه، تاسیسات و اتوماسیون و هرآنچه در هر یک از حلقه های زنجیره دام، طیور، آبزیان، پت و صنایع تبدیلی - تکمیلی نیاز دارید را انجام دهید. نوبل فارم تجربه‌ای بی‌نظیر از خرید بدون واسطه انواع خوراک انواع دام، طیور، آبزیان، پت و صنایع وابسته را به شما هدیه خواهد کرد. بدون شک از این طریق می‌توانید با قیمت‌هایی منصفانه خریدتان را انجام دهید و بدون نگرانی، با برترین تولیدکنندگان کشور ارتباط بگیرید.

--> اخبار مرتبط
خوراک دام و طیور و آبزیان چیست؟ انواع خوراک و کنسانتره دام و طیور و کاربردهای آن 2
خوراک دام و طیور و آبزیان چیست؟ انواع خوراک و کنسانتره دام و طیور و کاربردهای آن 3