شنبه 1 اردیبهشت 1403

خیز بخش تعاون برای افزایش نوآوری و شکوفایی

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
خیز بخش تعاون برای افزایش نوآوری و شکوفایی

به دنبال افتتاح چهار مرکز دیگر نوآوری و توسعه بخش تعاون کشور تعداد این مراکز به 15 مرکز افزایش یافت تا با پیوند میان نوآوری و فناوری در بخش تعاون و توسعه تعاونی های دانش بنیان به ارتقای سهم بخش تعاون منجر شود.

به گزارش ایسنا، ایجاد و گسترش مراکز نوآوری و توسعه تعاون (منتا) موجب افزایش بهره وری در تعاونی ها می شود و زمینه تحقیق و توسعه و نوآوری در شرکتهای تعاونی را فراهم می کند. تاکنون 11 مرکز نوآوری توسعه تعاون در کشور راه اندازی شده که با افتتاح چهار مرکز جدید در استانهای سمنان، گیلان، خوزستان و سیستان و بلوچستان در روز گذشته، این مراکز به 15 مرکز منتا ارتقا پیدا کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ادغام حوزه نوآوری و دانش بنیان را یک راهبرد اساسی در بخش تعاون دانسته و از روند رو به رشد توسعه نوآوری و مشارکت شرکتهای دانش بنیان در بخش تعاون و توسعه زیست بوم نوآوری در حوزه تعاون کشور ابراز امیدواری کرده است.

مرکز نوآوری توسعه تعاون با مشارکت 49 درصدی صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و 51 درصدی بانک توسعه تعاون راه‌اندازی شده تا متقاضیان سرمایه‌گذاری در تعاونی که رتبه مناسبی برای تسهیلات نمی‌گیرند بتوانند ارتقا و وام دریافت کنند. تشکیل منتا نخستین گام مشترک معاونت تعاون، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون کشور به شمار می رود. یکی از ماموریتهای اساسی منتا در زمینه توسعه نوآوری در تعاون، تشکیل زیست بوم آن و پیوند میان بدنه تعاون کشور با بازیگران نوآوری و آشنایی فعالان نوآوری با مقوله تعاون است. محمدجعفر کبیری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با ایسنا درباره جزئیات راه‌اندازی مراکز نوآوری و توسعه بخش تعاون اظهار کرد: در وزارت تعاون تمرکز ویژه ای بر بحث نوآوری داریم و درصدد توسعه این مراکز ر تمام استانها هستیم. در این مراکز برای تعاونی های سنتی که تمایل دارند به سمت ایده های نوآورانه بروند نیز برنامه ای در نظر گرفته شده و این تعاونی‌ها می‌توانند از طریق توسعه مهارت باعث افزایش بهره وری شوند. وی افزود: توسعه نوآوری یکی از رویکردهای جدی ما در بخش تعاون است؛ به همین منظور با حمایت از تعاونی های دانش بنیان و شرکتهای نوپا درصدد تحقق این رویکرد در بخش تعاون هستیم. معاون وزیر تعاون در خصوص راه اندازی مراکز نوآوری و توسعه تعاون گفت: در حال حاضر 11 مرکز نوآوری و توسعه تعاون (منتا) در کشور وجود دارد که با افتتاح این چهار مرکز تعداد مراکز منتا به 15 مرکز می‌رسد. به گفته کبیری، برای فعالیت این مراکز بودجه مستقلی درنظر گرفته شده و طبق هدفگذاری ها قرار است تا پایان سال آینده هر استان به یک مرکز "منتا" مجهز شود. وی کمک به تشکیل و تقویت واحدهای تحقیق و توسعه در بخش تعاون و ارتقای بهره وری شرکتهای تعاونی را از جمله اهداف ایجاد مراکز نوآوری تعاون عنوان کرد. به گزارش ایسنا، زیست بوم نوآوری بخشی از نیازهای کشور را که بخش تعاون در گذشته قصد داشته به شکلهای مختلف پاسخگوی آن باشد، برطرف می کند و از پیوند میان نوآوری و تعاون ارزش افزوده اقتصادی جدیدی برای کشور ایجاد می کند. در شرایطی که کشور در مقابل شدیدترین تحریم‌های ظالمانه ایستادگی می‌کند و کرونا آثار شدید اقتصادی را به فضای کسب و کار کشور تحمیل کرده، توسعه بخش تعاون می‌تواند به افزایش تاب‌آوری اقتصادی کشور کمک کند. انتهای پیام