پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

دادستان میبد از تشکیل ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی خبر داد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دادستان میبد از تشکیل ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی خبر داد

یزد - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب میبد با اشاره به در پیش بودن انتخابات، از تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم در شهرستان خبر داد و گفت: رعایت قوانین در این حوزه تحت نظارت است و با متخلفان برخورد می شود.

به گزارش ایرنا، علی باقرپور روز دوشنبه در نشست برخط (آنلاین) با خبرنگاران استان، احترام به قانون انتخابات و مراجع قانونی مشخص شده برای احراز صلاحیت‌ها را یک وظیفه همگانی ذکر کرد و افزود: همه باید به نظر مراجع قانونی احترام بگذارند که در صورت بی‌احترامی به قانون با متخلفان برخورد می‌شود.

وی به نامگذاری امسال اشاره کرد و ادامه داد: باید برای تحقق شعار سال همه وظایف خود را دقیق انجام دهند و این عنوان نباید مانع رعایت مقررات و پرداخت حقوق دولتی، بحث‌های زیست محیطی و رعایت نکردن استانداردها و نکات ایمنی کار و یا به فرارهای مالیاتی منجر شود.

این مسوول در خصوص نظرات ستاد کرونا و پیش‌بینی‌های مرکز بهداشت گفت: تمامی مقررات و مصوبات مرتبط در منطقه اجرا می‌شود و باید برای پیشگیری از آن همچنان این تعامل سازنده بیش از گذشته ادامه یابد.

باقرپور از ارائه پیشنهاد از سوی دادگستری برای تعامل با دستگاه‌ها برای انجام امور پیشگیرانه در بروز جرائم خبر داد و از جمله آنها را برای جلب اعتماد عمومی نسبت به دستگاه قضا در شهرستان و فراهم کردن دسترسی راحت به مقامات قضایی ذکر کرد.

وی بیان کرد: در این خصوص مهم، اختصاص شماره تلفن برای ارائه گزارش‌های مردمی در موضوعات مختلف جرائم و مفاسد، ایجاد سامانه نوبت‌دهی و اقداماتی مشابه برای کاهش اطله دادرسی پیش‌بینی شده است.

همچنین رییس دادگستری میبد از کاهش 25 درصدی ورودی پرونده‌ها به این مجموعه با اقدامات پیشگیرانه و ارجاع پرونده‌ها به شوراهای حل‌اختلاف و تلاش برای برقراری صلح و سازش بین طرفین دعوا خبر داد.

علیرضا حسین بیگی با قدردانی از همکاری مردم و مسوولان با دادگستری شهرستان افزود: همزمان با این اقدامات پیشگیرانه با کاهش اطاله دادرسی در یک سال اخیر، خروجی پرونده‌های دادگستری نیز افزایش یافته است.

وی با بیان این که میبد جزو شهرهای پر جمعیت استان است و ورودی پرونده‌ها در مقایسه با مناطق دیگر بالاتر است خاطرنشان کرد: تایید 95 درصدی آرای صادره در دادگستری منطقه نشان از اتقان آراء در شهرستان است.

این مسوول در خصوص اقدامات پیشگیرانه تصریح کرد: تلاش شده در خصوص پیشگیری از وقوع جرم نسبت به مکان‌های که باعث ایجاد آن و منجر به پرونده حقوقی می‌شود بر حسب ضرورت اقدام لازم به عمل آید.

حسین بیگی گفت: در این خصوص مهم به عنوان نمونه اقدامات موثری در زمینه صیانت از خانواده مانند برگزاری کارگاه‌های آموزشی صورت گرفته که منجر به توقف رشد پرونده‌های طلاق در منطقه شده است.

وی از دیگر موضوعات حقوقی مبتلا به منطقه را، اختلافات در خصوص موارد مرتبط با زمین ذکر کرد و گفت: با توجه به مشکلاتی که در این زمینه در شهرک‌ها و کارخانجات وجود داشت، شورای حل اختلافی ایجاد و تلاش شد تا در این زمینه به صلح و سازش منجر شود.

رییس دادگستری میبد به راه‌اندازی مرکز جامع حمایت از کودکان و نوجوانان آسیب‌دیده طلاق اشاره کرد و یادآور شد: این مرکز در حال تجهیز و در شرف راه‌اندازی است و یک کلینیک حقوقی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی برای ارائه مشاوره به مردم راه‌اندازی شده است.

حسین بیگی در پایان بر ضرورت توجه صنایع به مسوولیت اجتماعی در قبال شهروندان اشاره کرد و گفت: همکاری همه واحدها و صاحبان مراکز تولیدی و صنعتی منطقه بیش از گذشته ضروری است.

مرکز شهرستان 105 هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد واقع شده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*