جمعه 10 فروردین 1403

دانشگاه سمنان مجری ارزیابی اثرات تغییر اقلیم بر سلامت در ایران شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دانشگاه سمنان مجری ارزیابی اثرات تغییر اقلیم بر سلامت در ایران شد

سمنان - ایرنا - رئیس دانشگاه سمنان گفت: طرح ارزیابی اثرات تغییر اقلیم بر سلامت در ایران با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مشارکت استادان دانشگاه‌های مختلف کشور با محوریت این دانشگاه اجرا می‌شود.

به گزارش ایرنا، مسعود نصیری زرندی روز شنبه به رسانه ها افزود: با توجه به اهمیت اثرات تغییر اقلیم بر سلامت در کشور، مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دانشگاه سمنان برای همکاری در پروژه ملی "ارزیابی آسیب‌پذیری سلامت ناشی از تغییر اقلیم و تعیین اقدامات استراتژیک در جمهوری اسلامی ایران" دعوت به همکاری کرد. وی افزود: این پروژه با حمایت مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مشارکت استادان دانشگاه های مختلف کشور شامل دانشگاههای علوم پزشکی سمنان، تهران، تبریز، شهید بهشتی، گیلان، جندی شاپور، انستیتو تغذیه، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه سمنان در 6 استان پایلوت اجرا خواهد شد. رئیس دانشگاه سمنان با بیان اینکه این طرح در استانهای اصفهان، آذربایجان شرقی، خوزستان، خراسان رضوی، گیلان و سیستان و بلوچستان اجرا می شود افزود: در این طرح اثرات تغییر اقلیم بخش های مختلف سلامت شامل بیماریهای واگیر و غیر واگیر مانند قلبی - عروقی و تنفسی شامل بیماریهای شغلی و بهداشت حرفه ای، بیماریهای ناشی از آلاینده های جوی و گرد و غبار، بیماریهای منتقله از آب، غذا و سوء تغذیه و سلامت در بلایای جوی و اقلیمی مورد بررسی قرار می گیرد. نصیری ادامه داد: پس از بررسی های انجام شده راهبردهای سازگاری و راهکارهای مقابله با اثرات زیان‌بار تغییر اقلیم برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی مذکور تدوین و ارسال خواهد شد. رئیس دانشگاه سمنان یاد آور شد: این طرح از سوی سازمان بهداشت جهانی نیز مورد حمایت قرار گرفته است.

دانشگاه سمنان دانشگاه مادر منطقه بیش از 12 هزار دانشجو و 370 عضو هیات علمی دارد و در زمره یک درصد دانشگاه های تاثیرگذار علمی دنیا است.

*س_برچسب‌ها_س*