چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

23 دانش‌آموز مازندرانی به مرحله نیمه‌نهایی المپیاد علمی کشور راه یافتند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
23 دانش‌آموز مازندرانی به مرحله نیمه‌نهایی المپیاد علمی کشور راه یافتند

ساری - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش مازندران از راهیابی 23 نفر از دانش‌آموزان استان به مرحله نیمه نهایی المپیاد دانش‌آموزی کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران، علیرضا سعدی‌پور گفت که در سال تحصیلی 1400-1399 که سال تحصیلی جاری محسوب می شود 9 هزار و 937 دانش‌آموز در المپیاد علمی شرکت کردند که 684 نفر به مرحله دوم راه یافتند.

وی نتیجه موفقیت دانش آموزان مازندرانی در المپیاد علمی سال جاری را طی 23 سال برگزاری این مسابقه علمی بی سابقه توصیف کرد.

پارسال 12 دانش آموز مازندرانی به مرحله نیمه نهایی المپیادهای علمی کشور راه یافته و 6 نفرشان موفق به کسب مدال رنگارنگ شده بودند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اعلام این که داوطلبان مازندرانی در 12 رشته المپیادهای علمی شرکت کردند، گفت که از 23 دانش آموز راه یافته به مرحله نیمه نهایی، 21 نفر دانش آموزان سمپادی هستند.

وی افزود که دانش آموزان راه یافته در دوره های مجازی و بعضا حضوری با توجه به اعلام سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان شرکت خواهند کردند و نهایتا آزمون پایان دوره که با هماهنگی ستاد مبارزه با کرونا به صورت حضوری خواهد بود، تعیین کننده تکلیف نهایی و نوع مدال دانش آموزان شرکت کننده خواهد بود.

دانش آموزان مازندرانی در المپیاد علمی سال تحصیلی گذشته کشور یک مدال طلا، چهار نقره و یک برنز کسب کردند. همچنین چهار دانش آموز مازندرانی هم پارسال پس از شرکت در این مسابقات صاحب دیپلم افتخار شده بودند.

پارسال در مجموع در مرحله اول المپیادهای علمی 9 هزار و 266 دانش‌آموز مازندرانی شرکت کردند که 586 نفر به مرحله دوم راه یافته بودند.

ثبت نام متقاضیان برای شرکت در المپیادهای علمی دانش آموزی کشور همه ساله از اواخر آذر ماه برای سال تحصیلی بعد شروع می شود.

آزمون المپیادهای علمی دانش آموز کشور چهار مرحله دارد. در مرحله سوم یا نیمه نهایی دانش آموزان برای مدال های رنگارنگ با هم رقابت می کنند ولی مرحله چهارم مربوط به دانش آموزانی است که در مرحله سوم موفق به کسب مدال طلای کشوری می شوند. این دانش آموزان پس از شرکت در یک دوره آموزشی ویژه که معمولا آذر ماه برگزار می شود، برای قرار گرفتن در ترکیب تیم اعزامی به مسابقات بین المللی با هم رقابت می کنند.

دانش آموزانی که در المپیادهای علمی ثبت نام کرده و با رقابت به کسب مقام نایل می شوند، از مزایای زیادی برخوردار خواهند شد. دانش‌آموزانی که در مرحله کشوری پذیرفته شوند و مدال طلا را کسب کنند بدون شرکت در کنکور سراسری، مجاز به ورود به هر رشته و هر دانشگاهی خواهند بود. دانش آموزانی که بتوانند مدال نقره و برنز این رقابت ها را کسب کنند نیز از 25 درصد سهمیه قطعی در کنکور سراسری برخوردار می شوند. دانش آموزانی که به عضویت تیم باشگاه دانش‌پژوهان جوان برای المپیادهای جهانی درآیند، تحت حمایت‌های مادی و معنوی بنیاد ملی نخبگان که زیرمجموعه معاونت فن‌آوری ریاست جمهوری است، قرار می‌گیرند.

استان مازندران پارسال 538 هزار دانش آموز داشت و امسال نیز آمار دانش آموزان 508 هزار نفر است.

*س_برچسب‌ها_س*