جمعه 31 فروردین 1403

دانش، تمدن و پیشینه ایران در فرش دستباف قابل خریدوفروش نیست

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
دانش، تمدن و پیشینه ایران در فرش دستباف قابل خریدوفروش نیست

معاون وزیر صمت با اشاره به اهمیت صنعت فرش، گفت: در حوزه فرش دانش، تمدن و پیشینه‌ای داریم که با پول و بازاریابی قابل خریدوفروش نیست و به دانشی برمی‌گردد که در حوزه صنایع خلاق است.

به گزارش مشرق، "محمدمهدی برادران" در چهاردهمین همایش سراسری علمی دانش‌آموزی فرش دستباف کشور افزود: اگر به این سرمایه و میراث فرهنگی توجه نکنیم، زمانی چشم‌باز خواهیم کرد که طرح‌های غربی و رفتارهای غربی در این حوزه رواج یافته است.

وی ادامه‌داد: با برگزاری این همایش و جشنواره، یاد و خاطره پدران و مادران‌مان را که به ما فرش‌بافی آموختند و فرش را به‌عنوان یک هنر و صنعت به ما یاد داده‌اند، پاس می‌داریم.

برادران بیان‌داشت: حضور طراحان ایرانی در حوزه‌های دیگر در مسابقات جهانی مهم است، بنابراین باید به این حوزه توجه شود و همایش‌هایی داشته باشیم که غربی ها در آن شرکت کنند و هر جا این طرح و نقش را دیدند بدانند که در پس آن یک اندیشه و به نام ایرانی وجود دارد.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: ممکن است در بعضی از هنرها و صنعت‌ها توفیقی نداشته باشیم، اما در این حوزه خود را در رتبه نخست جهان می‌دانیم و باید این جایگاه را با وجود همه سختی‌ها حفظ کنیم.

گفتنی است در پایان این همایش علمی از هنرجویان فرش دستباف 23 استان در سه گرایش بافت (32 نفر)، طراحی (24 نفر) و رنگرزی (16 نفر) با اهدای لوح و هدایا تقدیر شد.

منبع: ایرنا