جمعه 10 فروردین 1403

درآمد 49 میلیارد دلاری کشورهای عضو اکو از گردشگری

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
درآمد 49 میلیارد دلاری کشورهای عضو اکو از گردشگری

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، خسرو ناظری در مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی 2022 ساری طی سخنانی اظهار کرد: مازندران جاذبه‌های تاریخی زیاد دارد که اسناد آن در بسیاری از کشورهای همسایه موجود است.

وی با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران و مقامات برای برگزاری این رویداد تلاش‌های زیادی انجام دادند، گفت: شهر ساری دارای ظرفیت‌های تاریخی زیادی در حوزه گردشگری و اقتصادی است.

دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو ادامه داد: کشورهای عضو اکو تلاش دارند این شهر را به عنوان هدف گردشگری کشورهای معرفی کنند، معرفی پایتخت گردشگری زمینه توسعه ارتباط بین کشورهای منطقه را به همراه دارد که تقویت اقتصادی و رونق آن یکی دیگر از اهداف این سازمان است.

نوذری اضافه کرد: براساس سند چشم‌انداز 2025 اکو گردشگری جایگاه بسیار مهمی در برنامه سازمان به خود اختصاص داده است، در این سند ایجاد منطقه گردشگری سبز و جذاب پیش‌بینی شده است، تبدیل منطقه اکو به گردشگری پایدار با فرآورده‌های گوناگون در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه این برنامه زمینه توسعه اقتصادی و رفاه مردم منطقه را فراهم می‌کند، گفت: معرفی ساری به عنوان پایتخت گردشگری اکو تجلی اراده ما برای معرفی ظرفیت‌های کشورهای عضو است.

دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو ادامه داد: این امر زمینه بهبود روابط اقتصادی و گردش مالی را فراهم می‌کند و توسعه گردشگری نقش مهم در تقویت صلح بین‌المللی دارد.

وی اضافه کرد: آمار منتشر شده توسط شورای جهانی سفر برای سال 2019 بخش گردشگری را در بین تجارت برتر جهانی معرفی کرده است و تقریبا 10 درصد از گردش مالی جهانی را به خود اختصاص داده است.

نوذری با بیان اینکه بیش از 73 اثر جهانی ثبت شده در منطقه اکو قرار دارد، خاطر نشان کرد: منطقه اکو می‌تواند مسیر توسعه اقتصادی گردشگری به واسطه تنوع میراث تاریخی باشد.

وی ادامه داد: با وضعیت مطلوب توسعه گردشگری در جهان فاصله معنی‌داری داریم، منطقه اکو حدود 49 میلیارد دلار از جامعه بین المللی کسب درآمد کرده که تنها 7 درصد از درآمد بخش گردشگری جهان را در اختیار دارد که کمتر از میانگین جهانی است.

نوذری گفت: کرونا تاثیر زیادی بر توسعه گردشگری به ویژه منطقه اکو داشته است، میزان حضور گردشگران بین 60 تا 80 درصد کاهش داشته است، داشتن رویکرد مناسب جهانی از سوی دولت‌ها بسیار ضروری است و دبیرخانه اکو در این زمینه برای فرآیند بازیابی گردشگران برنامه ویژه‌ای را در دستور کار خویش دارد.

در ادامه کیوان مرادیان رئیس مجمع نمایندگان مازندران، با اشاره به قابلیت‌های اقتصادی این اجلاس، گفت: صنعت گردشگری سهم بسزایی در توسعه زیرساخت‌های کشورها به همراه دارد.

وی خاطر نشان کرد: مردم مازندران میزبانان مهربان و با فرهنگ مردم کشورهای عضو اکو هستند و انتظار داریم فصل جدیدی از توسعه گردشگری بین مازندران و مردم کشورهای عضو باشیم.

در پایان سخنرانی نوذری گواهینامه بین‌المللی تحت عنوان ساری پایتخت گردشگری 2022 در اختیار استاندار مازندران قرار گرفته است.