شنبه 1 اردیبهشت 1403

درخواست دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در آمریکا افت می‌کند

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
درخواست دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در آمریکا افت می‌کند

معاونت علمی و فناوری طی بررسی هایی اعلام کرد که با شیوع کرونا درخواست دانشجویان بین المللی برای تحصیل در امریکا افت می کند.

معاونت علمی و فناوری طی بررسی هایی اعلام کرد که با شیوع کرونا درخواست دانشجویان بین المللی برای تحصیل در امریکا افت می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، تحقیقات نشان می‌دهد که کالج‌های دولتی برای تامین کاستی بودجه به دانشجویان بین‌المللی که معمولا شهریه خود را به طور کامل می‌پردازند، متکی هستند و با پیش‌بینی افت شدید تحصیل دانشجویان بین‌المللی در آمریکا، دانشگاه‌ها آسیب خواهند دید.

سایت تحلیلی «Market watch» نوشت که بر اساس یک نظرسنجی، تعداد دانشجویان بین المللی که در پاییز امسال در دانشگاه‌های ایالات متحده تحصیل می‌کنند، نسبت به سال گذشته کاهش می‌یابد. بیش از 50درصد از 520 مؤسسه آموزش عالی که توسط مؤسسه بین المللی آموزش (IIE) مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اظهار داشتند که سال به سال تعداد درخواست دانشجویان بین المللی برای سال تحصیلی آینده کاهش یافته است.

در این گزارش آمده است که تقریبا 18 درصد از موسسات کاهش قابل توجهی در برنامه ها مشاهده کرده‌اند. تاکنون، ثبت نام 57،855 دانشجوی بین المللی در ترم پاییز سال 2020 در 286 کالج و دانشگاه ایالات متحده پذیرفته شده است و مؤسسات آموزشی این داده‌ها را به IIE ارائه داده‌اند. 4488 نفر دیگر ثبت نام خود را به ترم بهار یا آینده‌ای نامعلوم بعد موکول کردند.

IIE (موسسه بین المللی آموزش) در حال حاضر داده قابل مقایسه برای مقایسه سطح ثبت نام دانشجویان بین المللی امسال با سال گذشته ندارد. اما این باور وجود دارد که امسال تعداد کمتری از دانشجویان بین المللی خود را به دانشگاه می رسانند. اکثر 343 متخصص آموزش بین‌المللی که در کالج‌ها و دانشگاه‌های ایالات متحده در ماه آوریل توسط سرویس‌های آموزش جهانی مورد بررسی قرار گرفتند، اظهار داشتند که انتظار دارند ثبت‌نام دانشجویان بین المللی در سال آینده در کالج‌های آن‌ها کاهش یابد.

میریام فلدبلوم، مدیر اجرایی رئیس جمهور در آموزش عالی و مهاجرت، گفت: طوفانی از مسائل جدید، دانشجویان و کالج‌های بین‌المللی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: هرگونه کاهش تعداد دانشجویانی که برای تحصیل از خارج از کشور به ایالات متحده می‌آیند، می تواند برای کالج‌ها که قبلا به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا محدودیت‌هایی شده‌اند، تأثیراتی داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که کالج های دولتی برای پر کردن خلا بودجه به دانشجویان بین المللی، که معمولا شهریه خود را کامل می‌پردازند، وابسته هستند.

به گفته وی، کاهش دانشجویان بین المللی نیز احتمالا تأثیر گسترده‌تری بر اقتصاد خواهد داشت. به گفته «IIE»، در سال 2018 دانشجویان بین‌المللی 45 میلیارد دلار به اقتصاد ایالات متحده آمریکا کمک کردند.

وی ادامه داد: سیاست‌ها و محدودیت‌های سفر، ثبت نام در مراکز آموزشی ایالات متحده را دشوار می کند. محدودیت های سفر اعمال شده در نتیجه همه گیری و همچنین تاخیر در رسیدگی به درخواست‌های ویزا که به دلیل محدودیت های مربوط به همه‌گیری ایجاد شده است.

فلدبلوم گفت: افزون بر این دولت تصمیمات سیاستی را که دانشجویان جدید بین المللی را از ورود به ایالات متحده بیشتر دلسرد می‌کرد، قرار داده است.

وی اضافه کرد: اداره مهاجرت و آداب و رسوم ایالات متحده یا ICE، اوایل ماه ژوئیه راهنمایی صادر کرد که نشان می دهد دانشجویان بین المللی اگر بخواهند دوره‌های آموزشی خود را به صورت ادامه دار آنلاین بگذرانند، نمی توانند در ایالات متحده بمانند. پس از فشارها، ICE یک هفته بعد این دستورالعمل را لغو کرد. همچنین آژانس دستورالعمل‌هایی را درباره دانشجویان جدید بین المللی صادر کرد که نشان می دهد آنها نمی‌توانند برای آموزش کامل از راه دور به ایالات متحده بیایند.

فلدبلوم گفت: این محدودیت ها در میان مجموعه‌ای از اقدامات سیاسی برای دانشجویان و پژوهشگران بینالمللی در چند سال گذشته، ناامنی گسترده‌تری را ایجاد کرده است.

به گفته وی، از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ، تلاش هایی مانند ممنوعیت ورود مسافران از برخی کشورها به ایالات متحده لغو دسته‌ای از ویزاهای کاری خاص به طور موقت و محدود کردن ورود برخی از دانشجویان و پژوهشگران از چین به آمریکا برای دانشجویان بین المللی در طی چند سال گذشته تأثیر نامطلوبی داشته است.

وی خاطر نشان کرد: نیمی از 921 دانشجوی بین المللی که توسط سازمان خدمات جهانی آموزش (WES) مورد بررسی قرار گرفته اند، اظهار داشتند که انتظار دارند این همه‌گیری بر باز بودن جامعه ایالات متحده نسبت به دانشجویان بین المللی تأثیر منفی بگذارد.

فلدبلوم گفت: حتی در حالی که عدم قطعیت در مورد تعداد زیادی از دانشجویان خارجی که می توانند برای تحصیل در این پاییز به ایالات متحده راه یابند همچنان وجود دارد. کالج ها احتمالا تا حدودی برنامه‌های آموزش ترکیبی را آماده می کنند تا بتوانند دانشجویان بین المللی جدید را به ایالات متحده بیاورند. در واقع 87% از کالج های مورد بررسی توسط IIE گفته‌اند که در حال برنامه ریزی برای ترکیبی از آموزش حضوری و آنلاین هستند.