پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

درسنامه آشنایی با فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس از مهر ارائه می شود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
درسنامه آشنایی با فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس از مهر ارائه می شود

درسنامه آشنایی با فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس به عنوان 2 واحد درس اختیاری و با تاثیر مثبت در کارنامه، از مهرماه سال جاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه می‌شود.

درسنامه آشنایی با فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس به عنوان 2 واحد درس اختیاری و با تاثیر مثبت در کارنامه، از مهرماه سال جاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمدعلی محققی مسئول برنامه‌ریزی و تالیف کتاب درسنامه 2 واحدی آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، به‌ویژه شهید بهشتی و یاران بزرگوارش ابراز امیدواری کرد منویات این بزرگواران در جامعه امروز و آینده تحقق یابد و گفت: دفاع مقدس یک فرهنگ و قطعه‌ای از تاریخ این ملت و هویت ملی ماست لذا باید با عشق و علاقه مورد انتخاب قرار بگیرد.

مسئول برنامه‌ریزی و تالیف کتاب درسنامه ی 2 واحدی آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد این درسنامه در قالب 2 واحد درس اختیاری از مهرماه سال جاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه می‌شود و بر روی اختیاری بودن آن تاکید شده است زیرا متاسفانه گاهی دیدگاه تشریفاتی و رد مسئولیت و صرفا پاس کردن واحد در درس‌های اجباری وجود دارد که این مسئله با روح دفاع مقدس سازگار نیست.

وی گفت: در راستای تشویق نسل جوان به آشنایی با فرهنگ دفاع مقدس و طبق شورای عالی برنامه‌ریزی، نمره این درس در صورتی در کارنامه دانشجو ثبت خواهد شد که تاثیر مثبتی روی معدل داشته باشد و در صورتی که باعث کاهش معدل شود در کارنامه ثبت نمی‌شود.

محققی ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا از ارزش آفرینی و حضور همه‌جانبه جامعه سلامت در میادین خدمت‌رسانی و پاسداری از حفظ و ارتقای سلامت در آحاد مردم سخن گفت و خاطرنشان کرد: مانند همه ادوار گذشته از جمله در دفاع مقدس، این بار هم جامعه سلامت نشان داد که از بنیادهای عمیق، اصیل، ریشه‌دار و تاریخی برخوردار هستند و هرگز مردم را در فراز و نشیب‌های روزگار تنها نمی‌گذارند.

وی محققی گفت: ایران در جنگ تحمیلی یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های دوران معاصر را تجربه کرد و یکی از آسیب‌های اساسی این تهاجم ناجوانمردانه به ساختار نظام سلامت کشور بود و بار اصلی پشتیبانی و درمانی جنگ و دفاع مقدس بر دوش دانشگاه‌های علوم پزشکی بود که در سالهای بعد از جنگ نیز افتخار درمان و مراقبت از جانبازان را به عهده داشت؛ لذا جامعه پزشکی از همان آغاز انقلاب و دفاع مقدس در عرصه جهاد و خدمت‌رسانی حضور داشته‌اند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: لازم است این تجربیات ارزشمند به عنوان بخشی از گنجینه‌های نظام سلامت کشور از حافظه بازماندگان دوران جنگ به حافظه تاریخ این مرز و بوم منتقل شود و نسل‌های آینده با این حادثه تاریخی که میراث بزرگ فرهنگ و تاریخ و تمدن ملت ایران است آشنا بشوند.

مسئول برنامه‌ریزی و تالیف کتاب درسنامه ی 2 واحدی آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: یکی دیگر از اهداف این درسنامه، ثبت و ضبط نقش‌آفرینی و تجربیات بی‌نظیر نظام سلامت در جنگ تحمیلی، در کنترل بیماری‌های واگیر است که تلفات آن در جنگ جهانی اول بیش از تلفات ناشی از جنگ بود ولی در دفاع مقدس کاملا تحت کنترل بود و این تجربیات می‌تواند مورد بهره‌برداری جامعه بشریت قرار بگیرد.

وی با تقدیر از همکاری همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان مناطق آمایشی به ویژه دانشگاه های علوم پزشکی تهران و کرمان و دانشگاه علوم پزشکی مجازی یادآور شد: سردار شهید سوداگر، پرچمدار عملیاتی شدن این درسنامه در دانشگاه‌ها بود و سردار دکتر یحیی صفوی با حمایت همه‌جانبه خود نقش بزرگی در تالیف درسنامه آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس ایفا کرد.

محققی افزود: یکی از ویژگی‌های این درسنامه بومی‌سازی آن است که با ذکر خاطرات اساتید و دانشجویانی که در آن زمان درجبهه‌ها حضور داشته‌اند عجین شده و علاوه بر اصالت و تطابق با واقعیت‌های فرهنگی و ارزشی دفاع مقدس، عبرت‌آموز بوده و جذابیت ویژه‌ای ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: در نگارش این کتاب ضمن رعایت سبک علمی، سعی شده است از ادبیات فرهنگی و گفتمان رایج دوران دفاع مقدس استفاده شود و با توجه به علمی بودن بحث از پشتوانه مستند روزآمد استفاده شده است.

مسئول برنامه‌ریزی و تالیف کتاب درسنامه ی 2 واحدی آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: پیشنهاد اولیه برای تدریس این درس، استفاده از پیشکسوتانی است که در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشته‌اند و هنوز در دانشگاه‌ها فعالیت دارند و لازم است معاونت آموزشی به عنوان مدیر تدوین، راهنما، هادی و حامی این کتاب، بازنگری درسنامه را به صورت ادواری در دستور کار قرار دهد.