جمعه 10 فروردین 1403

16 درصد از واحدهای صنعتی گیلان صادرات محور هستند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
16 درصد از واحدهای صنعتی گیلان صادرات محور هستند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان از فعالیت 17 هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان خبر داد و گفت: 16 درصد از کارخانجات فعال شهرک‌ها و نواحی صنعتی گیلان صادرات محور هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از 8دی، مهدی محبوبی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان در گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در 21 مرداد ماه سال 43 با دو ماموریت تامین زیرساخت‌ها و ارتقا و توسعه صنعتی تشکیل شد.

وی عنوان کرد: شهرک‌های صنعتی گیلان دارای 33 شهرک صنعتی هستند که بالغ بر 712 واحد صنعتی فعال در آن مستقر است، همچنین حدودا بیش از 92 درصد این صنایع، صنایع کوچک و متوسط هستند که بیش از 45 درصد اشتغال صنعتی کشور را تشکیل می‌دهند. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان با بیان اینکه بیش از 17 هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان گیلان مشغول فعالیت هستند افزود: حدود 16 درصد از کارخانجات فعال استان گیلان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی آن صادرات محور هستند و یکی از معضلات عمده‌ای که شهرک‌های صنعتی با آن مواجهند همین بحث صادراتی بودن آنهاست. محبوبی با تاکید بر اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی به دنبال حمایت مالی و تکنولوژی از صنایع صادرات محور استان گیلان است اضافه کرد: استان گیلان با توجه به نوع شرایط اقلیمی و جغرافیایی که دارد بیشتر در حوزه صادرات صنایع غذایی و دارویی فعال است. وی افزود: در بحث صادرات بیشتر به دنبال نمایشگاه‌های تخصصی در کشورهای حاشیه اوراسیا و حاشیه خلیج فارس هستیم از طرفی بیشتر واحد‌های صنعتی گیلان را در سال گذشته و امسال در این نمایشگاه‌ها شرکت دادیم تا ضمن نمایش دادن محصولات تولیدی زمینه برای انعقاد قراردادهای صادراتی مهیا شود. محبوبی مهمترین مشکلاتی که واحد‌های صنعتی با آن مواجه هستند را برشمرد و اذعان کرد: تامین منابع مالی از جمله معضلات عمده واحد‌های صنعتی است بنابراین در این حوزه ورود کردیم و از صندوق ضمانت صنایع کوچک برای وثیقه گذاشته اعتبارات واحد‌های صنعتی استفاده می‌کنیم. وی از حل مشکل واگذاری عرصه به شهرک‌های صنعتی و الکترونیکی شدن آن خبر داد و ابراز داشت: با این اقدام همه واحد‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از کامپیوتر داخل منزل خود از این امکانات به شکل غیرحضوری بهره‌مند شوند. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان با بیان اینکه از مجموع واحد‌های دارای پروانه بهره‌برداری گیلان 72 درصدشان در حال حاضر فعال هستند گفت: در واحد‌های صنعتی و نواحی صنعتی استان گیلان بیش از 74 درصد از سرمایه‌گذاران طبق برنامه زمانبندی در حال احداث واحد‌های خود و ساخت و ساز هستند. محبوبی با تاکید بر اینکه در صورت عدم رعایت زمانبندی ساخت، عرصه از سرمایه‌گذار پس گرفته می‌شود تصریح کرد: در دولت مردمی توانستیم در همین راستا قرارداد بیش از هشت هکتار از این اراضی را فسخ کنیم همچنین مراحل فسخ بیش از 56 واحد صنعتی هم با دارا بودن 14 هکتار نهایی شد. وی با بیان اینکه داشتن 10 تصفیه خانه فاضلاب عامل جذب سرمایه‌گذار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان گیلان شده است اظهار داشت: یکی از کمبودهای ما در شهرک‌های صنعتی بحث عرصه است و ما نتوانستیم عرصه‌های لازم را برای توسعه صنعتی استان برای آینده را جذب کنیم. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان خاطرنشان کرد: در تمام 33 شهرک صنعتی استان گیلان زیرساخت‌های برق، آب، گاز و تلفن وجود دارد و مشکلی در این حوزه وجود ندارد و درصددیم به تناسب واگذاری عرصه به سرمایه‌گذاران نسبت به توسعه این زیرساخت‌ها اقدام کنیم. انتهای پیام /