جمعه 10 فروردین 1403

65 درصد بازار تجهیزات پزشکی وارداتی است / آمار واردات به تفکیک نوع کالا مشخص نیست

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
65 درصد بازار تجهیزات پزشکی وارداتی است / آمار واردات به تفکیک نوع کالا مشخص نیست

رئیس کارگروه تولیدکنندگان محصولات مصرفی، تنفسی و بیهوشی با بیان اینکه 65 درصد بازار تجهیزات پزشکی ایران مربوط به واردات است؛ گفت‌: آمار دقیق واردات تجهیزات پزشکی به تفکیک نوع کالا مشخص نیست.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ عبدالرضا هنری با بیان اینکه در سال 2021 سرانه تولید ناخالص داخلی 628 میلیارد دلار بوده است، گفت: اندازه کل بازار تجهیزات پزشکی ایران 2.5 میلیارد دلار بوده است که 35 درصد ارزش آن (گردش مالی بازار) تولیدی و 65 درصد وارداتی بوده است.

فعالیت 3500 شرکت در حوزه تجهیزات پزشکی

وی با بیان اینکه در آمریکا 0.6 درصد از اشتغال مفید کشور مربوط به تجهیزات پزشکی است و در کشور ما اشتغال تجهیزات پزشکی کمتر از 0.2 درصد است؛ افزود: در کل صنعت تجهیزات پزشکی کشور 50 هزار نفر مشغول به کارند و 3500 شرکت فعال در حوزه تجهیزات پزشکی داریم که 1500 مورد تولیدی و 2000 شرکت وارداتی هستند.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و محصولات تنفسی و بیهوشی سربازان مدافع سلامت بودند، گفت: بسیاری از کاهش مرگ و میرها در کنار واکسیناسیون، ناشی از تلاش نیروهای این شرکت‌ها در تولید کالاهای تنفسی بود.

وجود 248 شرکت دانش بنیان تجهیزات پزشکی

هنری با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان تولید دانش بنیان، اشتغال آفرین بیان داشت: در کشور 248 شرکت دانش بنیان تجهیزات پزشکی وجود دارد اما وقتی 65 درصد آمار بازار و گردش پول صنعت تجهیزات پزشکی مربوط به واردات است یعنی گرایش مدیران ما در سال‌های اخیر به سمت واردات بوده است.

لوله ونتیلاتور 19 تولیدکننده دارد

وی با اشاره به نابسامانی‌های موجود در برنامه‌ریزی برای تولید تجهیزات پزشکی در سازمان غذا و دارو گفت: بیمارستان‌های کشور به دلیل بلاتکلیفی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، با خطر کمبود کالاهای پزشکی مواجه هستند. در عین حال به دلیل بی برنامگی اداره کل تجهیزات پزشکی، گفته می‌شود که لوله ونتیلاتور 19 تولیدکننده دارد!

آمار واردات تجهیزات پزشکی به تفکیک نوع کالا مشخص نیست

وی ادامه داد: آمار دقیق واردات تجهیزات پزشکی به تفکیک نوع کالا مشخص نیست و معلوم نیست نیاز کشور به یک کالا چه قدر است. به تولیدکنندگان گفته‌اند اگر می‌خواهید پروانه ساخت کالا بگیرید میزان تولید را بنویسید اما به تولیدکننده گفته نمی‌شود که نیاز کشور به یک قلم کالای پزشکی چه میزان است و ارائه این اطلاعات را محرمانه می‌دانند!

واردات 2000 قلم تجهیزات پزشکی با کدتعرفه یکسان

به گفته وی 2000 قلم تجهیزات پزشکی با یک کد تعرفه یکسان وارد کشور می‌شود.

هنری تصریح کرد: ما به عنوان تولیدکننده همیشه دچار مشکل نقدینگی هستیم زیرا همیشه انبارهایمان از یکسری کالاها پر است و باید پیشاپیش مواد اولیه را بخریم و در انبار برای روز مبادا نگه داریم که این مسائل باعث می‌شود هزینه‌های تولید به دلیل ناپایداری شرایط و عدم اطمینان به شرایط بازار بالا برود.

وی گفت: با حذف ارز ترجیحی از حوزه تجهیزات پزشکی نقدینگی باید 5 تا 6 برابر شود اما حمایت صحیحی از تولیدکنندگان در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه حذف ارز ترجیحی باعث افزایش چند درصدی قیمت تجهیزات پزشکی در حوزه تولید محصولات مصرفی، تنفسی و بیهوشی شده است؛ بیان داشت: از سال 1400 ارز ترجیحی برای واردات مواد اولیه دریافت نکرده‌ایم و با وجود حذف ارز ترجیحی 30 تا 40 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم.

رئیس کارگروه تولیدکنندگان محصولات مصرفی، تنفسی و بیهوشی با بیان این‌که ما در چهار حوزه مالی، قانونی، بین‌المللی و فرآیندی نیاز به حمایت کلان داریم؛ گفت: عدم وصول مطالبات از دیگر مشکلات در حوزه تولید تجهیزات پزشکی است و از تولید یک کالا تا زمان وصول مطالبات گاها یکسال و نیم طول می‌کشد!

در حوزه مواد اولیه نیز در حوزه پی وی سی گرید پزشکی انحصار سه جانبه داریم. کسی نظارت نمی‌کند که شرکت تولیدکننده ماده اولیه به چه قیمتی به شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی ماده اولیه می‌فروشد. بسیاری از تولیدکننده‌های صنعت تجهیزات، یک اینکه باید دزحوزه مالی از تولیدکنندگان حمایت کنند، البته ما شرکت‌های ناتوانی نیستیم. باید در حوزه بین‌المللی ارتباطات با سایر کشورها برقرار شود‌. مسئولان باید به تولیدکنندگان باید بر کیفیت تولیدات ما نظارت کنند اما در حوزه فرآیندهای اجرایی در روابط تولیدکننده با سایر سازمان‌ها بالاترین حجم رسوب پول صنعت تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی دولتی است که به دلیل عدم وصول مطالبات است. یعنی سرمایه یکسال و نیم طول می‌کشد اداره تجهیزات پزشکی کشور در صنعت ما تولیدکننده نماهایی هستند که نه تنها مواد اولیه پزشکی استفاده نمی‌کنند بلکه از مواد اولیه با کیفیت پایین‌تر استفاده می‌کنند.

کمبود بیش از 100 هزار پرستار در کشور / دانشگاه‌های علوم پزشکی با 5 هزار پرستار فعال در ایام کرونا قطع همکاری کردند خروج همه شهرهای کشور از وضعیت قرمز و نارنجی / 7 استان بدون فوتی کرونا + نقشه و نمودار