جمعه 10 فروردین 1403

90 درصد عشایر چهارمحال و بختیاری کوچ کردند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
90 درصد عشایر چهارمحال و بختیاری کوچ کردند

شهرکرد - ایرنا - مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: با آغاز کوچ پاییزی 90 درصد از جمعیت عشایر برون‌کوچ این استان به مناطق قشلاقی خوزستان کوچ کرده‌اند.

یحیی حسین‌پور روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: با آغاز کوچ پاییزه بخش زیادی از جمعیت عشایری به دلیل شرکت دانش‌آموزان در کلاس درس و برداشت محصولات پاییزی در مناطق گرمسیری، به استان خوزستان کوچ کرده‌اند، ولی به دلیل کم‌آبی گزارش شدن مراتع قشلاقی، روند کوچ گله دامها به مناطق گرمسیری کند است.

وی، علت اصلی تاخیر در کوچ گله دام عشایر به مناطق قشلاقی، را چرای گله دامهای عشایری در مزارع غلات برداشت شده در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.

حسین‌پور، تقویم کوچ عشایر استان را از 20 شهریور به مدت یک ماه اعلام کرد و گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده در هنگام کوچ، تمامی دام‌های سبک عشایری از سوی شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها در برابر بیماریهای دامی واکسینه و کنترل سلامت می‌شود. مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به استقرار پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت سیار در مسیر ایلراه‌های عشایری استان تصریح کرد: اجرای پروتکل‌های بهداشتی که از سوی ستاد مبارزه با کرونا، تعیین شده است در حال انجام است.

حسین پور گفت: آب آشامیدنی سالم مورد نیاز عشایر از طریق تانکر به ایلراه‌های عشایری ارسال می‌شود. به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با 126 هزار نفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و 600 هزار راس دام سبک درون کوچ و برون کوچ، دومین استان عشایری کشور بعد از استان فارس است. عشایر در طول سال دو بار کوچ برون استانی دارند که در بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند و این کوچ در پاییز برعکس می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*