جمعه 31 فروردین 1403

40 درصد مبتلایان به کرونا دردهای عضلانی دارند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
40 درصد مبتلایان به کرونا دردهای عضلانی دارند

تهران - ایرنا - پزشکان بر اساس شواهد بالینی می گویند: 40 درصد بیماران مبتلا به کرونا، دردهای عضلانی به ویژه درد مفاصل را تجربه می‌کنند.

عباس میرزایی متخصص بیماری های عفونی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عفونت های ویروسی مانند کرونا باعث درد و التهاب عضلات می شود و دردهای عضلانی و مفاصل از مهمترین علایم ابتلا به این بیماری است و اگر فرد مبتلا به کرونا این دردها را احساس می کند با نظر پزشک می تواند از داروهای هیدروکسی کلروکین استفاده کند.

وی اظهار داشت: احساس درد در برخی از مبتلایان به کرونا در ناحیه شانه و کمر بسیار زیاد است و برخی از مبتلایان نیز در شروع یا طول بیماری از کمردرد شکایت دارند. اگر دردهای عضلانی شدت بیشتر یافت می‌تواند نشانه‌ای از شدید شدن بیماری یا افت سطح اکسیژن خون باشد و باید به پزشک مراجعه کنند.

میرزایی با بیان اینکه سهم دردهای عضلانی در مبتلایان به کرونا نسبت به دردهای مفصلی بیشتر است، ادامه داد: دردهای عضلانی در مبتلایان به این بیماری حدود یک هفته تا 10 روز ادامه دارد و این درد تمام اعضای بدن را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی افزود: برخی از افرادی که ناقل کرونا هستند، درد عضلانی در آنها بسیار کم است. آنها نیز باید خود را قرنطینه کرده و در خانه بمانند تا باعث گسترش و انتقال بیماری به سایر افراد نشوند.

این متخصص بیماری های عفونی، کرونا را ویروسی دانست که با تغییر شرایط محیطی، نوع فعالیتش تغییر می کند.

وی گفت: در ابتدای شیوع این ویروس در دنیا نشانه های تنفسی را در افراد بیمار شاهد بودیم که به تدریج نشانه های این علامت به سمت اختلالات بویایی و چشایی، مشکلات گوارشی و اکنون نیز دردهای عضلانی سوق پیدا کرده است.

به گفته میرزایی، دردهای عضلانی در ناحیه شانه، کمر، پا و ران در شرایط کنونی باید جدی گرفته شود و باید با مراجعه به پزشک اقدامات درمانی برای تسکین و کاهش این دردها انجام داد و در صورت مثبت بودن به کرونا، استراحت کرده و از تماس با دیگران خودداری شود.

وی تصریح کرد: هرگونه فشار عصبی و استرس را مبتلایان به کرونا در خود کنترل کرده و تغذیه درست شامل مصرف میوه و سبزی، پروتئین، لبنیات و غیره داشته باشند و نگرانی به خود راه ندهند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید19 بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از 67 میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند.

ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید 19 است. بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

محدودیت‌های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در 448 شهر شامل 160 شهر با وضعیت قرمز، 208 شهر با وضعیت نارنجی و 80 شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا می‌شود.

با رنگ برخی شهرها از جمله تهران که بر اساس اعلام وزارت بهداشت از 15 آذر از قرمز به وضعیت نارنجی تغییر وضعیت داده است، میزان محدودیت ها در شهرهایی که مانند تهران از وضعیت قرمز به نارنجی رسیده اند، کاهش یافته، برخی مشاغل مانند پاساژها، فروشگاه های بزرگ، فروشگاه های لباس، اسباب بازی، مراکز خرید و فروش خودرو و املاک، قنادی ها و بستنی فروشی ها بازگشایی می شوند اما تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیربومی ممنوع است و هرگونه تردد با خودرو از ساعت 21 تا چهار صبح از این پس نه تنها در شهرهای قرمز بلکه در شهرهای نارنجی هم ممنوع است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا گفته است: وضعیت نارنجی در تهران شکننده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*