پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

50 درصد کتابخانه های ایلام نیازمند بازسازی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
50 درصد کتابخانه های ایلام نیازمند بازسازی است

ایلام - ایرنا - مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام گفت: 50 درصد کتابخانه های این استان فرسوده و نیازمند بازسازی هستند.

سمیه حیدری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای ارایه فضای مطلوب خدمات کتابخوانی لازم است در سنوات آینده اعتبارات خوبی برای بازسازی و نوسازی کتابخانه های عمومی استان در نظر گرفته شود.

وی افزود: هر چقدر فضای کتابخانه های عمومی استان دلچسب، دلنشین و مطلوب ترباشد، قطعا در جذب مخاطب امور کتابخانه ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل امور کتابخانه های عمومی ایلام یادآور شد: نهاد کتابخانه ها از سال 83 به بعد با منفک شدن از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان یک نهاد عمومی غیردولتی مشغول فعالیت شد.

حیدری، در خصوص مشکلات اقتصادی کتابخانه ها عمومی استان نیز بیان‌کرد: دولت فقط 50 درصد از اعتبارات نهاد کتابخانه ها را پرداخت می کند و مابقی اعتبارات این نهاد از طریق سایر دستگاه ها جذب می شود.

وی اضافه کرد: هنوز افزایش 50 درصدی حقوق کتابداران بعنوان قشر زحمتکش، دغدغه مند و فرهنگی جامعه به دلیل نبود منبع مشخص از سوی نهاد کتابخانه ها با آنان پرداخت نشده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام ابراز امیدواری کرد: امسال با رایزنی های متعدد مدیران نهاد کتابخانه های عمومی کشور با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تلاش شده که در بودجه 1400 اعتبارات بسیار خوبی برای نهاد کتابخانه ها عمومی به تصویب برسد تا بخشی از مشکلات ساختاری کتابخانه ها و مسایل اقتصادی و معیشتی کتابداران نیز رفع شود.

وی با قدردانی از مدیریت ارشد استان به دلیل اهتمام و توجه به امور کتابخوانی و کتابخانه های عمومی استان گفت: برای حمایت از نهاد کتابخانه های عمومی استان اقدامات حمایتی بسیار خوبی از سوی دو نهاد انقلابی بنیاد علوی و بنیاد برکت صورت گرفته است.

حیدری در ادامه از صدا و سیما و اصحاب رسانه استان خواست: موضوع کتاب و کتابخوانی و اهمیت مطالعه را در جامعه نشر دهند و فعالیت ها و برنامه های نهاد کتابخانه ها را در موقعیت های مختلف و ایام سال به اطلاع مردم برسانند.

به گزارش ایرنا، در استان ایلام بیش از 22 هزار نفر عضو کتابخانه های عمومی هستند که بیشترین عضو بین رده سنی 30 تا 60 سال و کمترین عضو نیز بین رده سنی 60 الی 75 سال است.

بیشترین منابع کتابخانه عمومی استان مربوط به ادبیات و کمترین منابع نیز مربوط به زبان انگلیسی است.

همچنین از مجموع 51 کتابخانه استان 7 کتابخانه مشارکتی در ادارات فعال است.

*س_برچسب‌ها_س*