پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

در سال 1402 دیگر قرعه کشی خودرو نداریم / ضمن حمایت از عرضه خودرو در بورس تابع دستورات شورای رقابت هستیم / عرضه خودرو در بورس موقتی است / برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی نداریم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
در سال 1402 دیگر قرعه کشی خودرو نداریم / ضمن حمایت از عرضه خودرو در بورس تابع دستورات شورای رقابت هستیم / عرضه خودرو در بورس موقتی است / برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی نداریم

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن، تجارت ضمن حضور در خبرگزاری دانشجو به سوالات خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پاسخ داد. سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به این سوال که ناترازی عرضه و تقاضای خودرو چه زمانی رفع می‌شود؟ اظهار داشت: از سال 97 تولید خودرو در کشور نصف شد؛ در سال 96 حدود 1 میلیون و 400 هزار دستگاه در کشور تولید می‌شد که در سال 97 و 98 به تدریج تولید سالانه خودرو به 700 الی 800 هزار...

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن، تجارت ضمن حضور در خبرگزاری دانشجو به سوالات خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پاسخ داد. سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به این سوال که ناترازی عرضه و تقاضای خودرو چه زمانی رفع می‌شود؟ اظهار داشت: از سال 97 تولید خودرو در کشور نصف شد؛ در سال 96 حدود 1 میلیون و 400 هزار دستگاه در کشور تولید می‌شد که در سال 97 و 98 به تدریج تولید سالانه خودرو به 700 الی 800 هزار واحد کاهش یافت؛ بنابراین می‌توانیم بگوییم یک تقاضای انباشته در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است پس اگر به رکورد 1 میلیون 400 هزار دستگاه تا 1 میلیون و 500 هزار هم دستگاه برسیم شاید باز هم با نقطه تعادلی و عبور از ناترازی فاصله داشته باشیم.

وی افزود: برآورد وزارت صمت این است که تا پایان سال جاری به تولید 1 میلیون و 400 هزار دستگاه خواهیم رسید. البته باید در کنار این خودرو‌ها باید خودرو‌های وارداتی نیز لحاظ کنیم؛ مسلما بازار به سمت آرامش حرکت خواهد کرد و عطش تقاضا تا حدودی فروکش خواهد کرد.

سخنگوی وزارت صمت گفت: طبق وعده‌ای که پیش از این داده بودیم در سال جاری قرعه کشی حذف خواهد شد و دیگر در سال 1402 موضوعی تحت عنوان قرعه کشی خودرو نخواهیم داشت.

قالیباف افزود: از آبان 1400 تا آذر 1401 بنا بر مصوبه سران قوا وزارت صمت عهده‌دار قیمت گذاری و تنظیم بازار بود. در این بازه زمانی مدل‌های مختلفی را وارد بورس کردیم و سامانه یک پارچه قرعه کشی هم راه اندازی شد.

وی ادامه داد: تمام قیمت‌هایی که در بورس کالا کشف شد از بازار آزاد کمتر بود؛ منتهی از قیمت کارخانه بالاتر بود. بورس کالا قیمت را بین کارخانه و بازار تنظیم کرد. به این موضوع باید توجه داشت که در بازار آزاد شاهد قیمت‌سازی بودیم، یعنی قیمت‌هایی مطرح می‌شد که هیچ عمقی نداشت. به نظر من نتیجه مثبتی از بورس کالا گرفتیم.

قالیباف در پاسخ به این سوال که پس از این دوره یک ساله مسئولیت بازار چه می‌شود؟ اظهار داشت: از دی ماه بازیگر سوم البته تعیین کننده‌ای یعنی شورای رقابت وارد تنظیم‌گری بازار خودرو شد. پیش از مصوبه سران سه قوه هم همین شورا عهده‌دار قیمت‌گذاری و تنظیم‌گری بود.

ضمن حمایت از عرضه خودرو در بورس تابع شورای رقابت هستیم وی افزود: بر همین اساس از دی ماه کمیته تخصصی خودرو در شورای رقابت ایجاد شد. هم اکنون ما به عنوان وزارت صمت ضمن حمایت از عرضه خودرو در بورس کالا خود را تابع نظر شورای رقابت می‌دانیم؛ به هر ترتیب قانونگذار اختیار تنظیم‌گری را به شورای رقابت داده است. تا این لحظه شورای محترم رقابت در رابطه با عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس کالا به صورت متقن نظری نداده است.

سخنگوی وزارت صمت گفت: بنابراین منتظر هستیم شورای رقابت به یک جمع بندی برسد، خوشبختانه شورای رقابت فعلی از قیمت گذاری‌هایی که خودروساز‌ها را با زیان مواجه کرده بود درس‌هایی گرفته و بسیار تعاملی عمل می‌کند؛ انتظار این است که پس از این جلسات به یک فرمول قیمت گذاری برسیم که در آن هم خودروساز به سود مناسبی برسد و هم سهامدار دچار ضرر و زیان نشود؛ در عین حال مصرف کننده نیز منافعش تامین شود.

عرضه خودرو در بورس دائمی نیست قالیباف در پاسخ به این سوال که چه زمانی دیگر نیاز به عرضه خودرو در بورس نیست؟ اظهار داشت: از ابتدا گفتیم درست است که از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت می‌کنیم، اما این را یک روش دائمی نمی‌دانیم، صرفا برای گذر از نقطه شکاف عرضه و تقاضا این روش را انتخاب کردیم؛ به دنبال آن بودیم سود مازادی که بین قیمت کارخانه و بازار است شفاف شود و مشخص شود این سود به کجا می‌رود. اگر به نقطه مطلوب مثل تولید یک میلیون 500 تا دو میلیون دستگاه در سال برسیم اساسا در این شرایط وزارت صمت تعیین کننده محل فروش برای خودروساز نخواهد بود. خود خودروساز شبکه نمایندگی دارد و می‌تواند از این شبکه استفاده کند یا حتی می‌تواند در بورس بفروشد. در آن شرایط محل فروش یک بحث درون شرکتی است.