جمعه 31 فروردین 1403

دشت لوت و بندر ماهشهر در میان اسامی گرمترین نقاط 12 گانه جهان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دشت لوت و بندر ماهشهر در میان اسامی گرمترین نقاط 12 گانه جهان

تهران - ایرنا - 12 نقطه در جهان از «دره مرگ در کالیفرنیا» تا «دشت لوت و بندر ماهشهر در خوزستان» گرمترین مناطق زمین که تاکنون شناخته شده‌اند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری نشنال، تغییر شرایط اقلیمی به طور مداوم در حال بازنویسی رکوردهای نقاط گرم زمین است، اما دما در این نقاط به طور معمول در حال افزایش است.

زمین ژوییه گذشته (تیر و مرداد) سومین ماه ژوییه گرم را پشت سر گذاشت و دمای هوا در جهان از میانگین دما در همین ماه در سال های 1991 تا 2020، 0.38 درجه سانتی گراد گرمتر بود.

این یافته ها براساس آخرین داده های برنامه کوپرنیک اتحادیه اروپا برای رصد زمین است که تاثیر اوضاع اقلیمی را در سراسر جهان دنبال می کند.

بخش های بزرگی از اروپا در این ماه شاهد موج گرما و خشکسالی بود و هشدارهای هواشناسی در دیگر نقاط جهان اعلام شد و سطح یخ های دریای قطب جنوبی در پایین ترین میزان ثبت شد.

به نظر نمی رسد آثار تغییر اوضاع اقلیمی روبه کاهش باشد. دمای بسیار بالا در کویت، ایران و عراق ثبت شد. سیل های شدید در گرمترین مناطق آمریکا رخ داد و مسئولان بریتانیایی هشدار گرما اعلام کردند. انگلیس در ماه ژوییه داغ ترین روز را در تاریخ خود پشت سرگذراند.

تغییر اوضاع اقلیمی بطور مداوم رکوردهای جدید گرمایی را ثبت می کند و دمای 50 درجه دیگر نادر نیست.

در امارات متحده عربی دماسنج ها چندین بار از این عدد فراتر رفتند و بالاترین دمای ثبت شده 52.1 درجه سانتی گراد بود. با این حال امارات با این دما شایسته قرار گرفتن در فهرست داغ ترین نقاط زمین شناخته نشده است. نزدیکترین مدعی متریباح در کویت است که دمای 54 درجه را در سال 2016 ثبت کرد.

فهرست 12 نقطه از گرمترین نقاط زمین

دره مرگ در کالیفرنیا در آمریکا

دمای هوا در دره مرگ در سال 1913 به 56.7 درجه سانتی گراد رسید که یکی از بالاترین اعداد ثبت شده است.

اگرچه برخی دانشمندان اعتبار این ارقام تاریخی را مورد بحث قرار داده اند، اما دمای دره مرگ در تابستان 2020 به 54.4 درجه سانتی گراد رسید؛ بنابراین تردیدی نیست که یکی از گرمترین نقاط روی زمین است.

کِبیلی در تونس

کبیلی در جنوب تونس و محل بزرگترین نمکزار صحرای آفریقا است که بالاترین میزان دما در این محل در سال 1931 با 55 درجه سانتی گراد ثبت شد.

میتریباح در کویت 

دمای 54 درجه سانتی گراد در سال 2016 در میتریباح ثبت شد که همچنان این دما را حفظ کرده است. هفته گذشته رسانه های تونسی از ثبت دمای 53 درجه سانتی گراد در جهرا خبر دادند تا جزو یکی از گرمترین نقاط زمین قرار گیرد.

تربت در پاکستان

پاکستان یکی از بالاترین دامنه های دمایی را در جهان دارد که از بسیار بالا تا بسیار پایین را در کنار باران های موسمی، خشکسالی و سیل متغیر است. در سال 2017 دمای 53.7 درجه سانتی گراد در شهر تربت در بلوچستان پاکستان ثبت شد.

دالول در اتیوپی

شهر دالول در شمال اتیوپی دارای بالاترین میانگین خوانش دما در جهان در یک منطقه مسکونی است. این شهر که با چشمه های آب گرم و دریاچه های نمک احاطه شده، دمای هوا در روز معمولا به 34 درجه سانتی گراد می رسد. نقاط گرمتر در جهان در زمان فرضی وجود دارد، اما دالول بطور میانگین گرمترین منطقه محسوب می شود.

عزیزیه لیبی

این شهر کوچک در لیبی بعد از ثبت دمای 58 درجه در سال 1922، امتیاز داغ ترین نقطه زمین را در اختیار دارد. هواشناسان اکنون این موضوع را به چالش کشیده اند، اما این شهر همچنان دمای حداکثر را ثبت می کند که در تابستان معمولا بالای 48 درجه سانتی گراد است.

وادی حلفا در سودان

شمال سودان بطور معمول گرم و خشک است و باران بندرت می بارد. ماه ژوئن سوزان ترین ماه سال است. وادی حلفا یک مرکز تجاری در کنار رود نیل است که گرمترین دمایی را که ثبت کرده 53 درجه سانتی گراد بوده است.

دشت لوت در ایران

بیابان نمکی دشت لوت خالی از سکنه یکی از گرمترین نقاط زمین در ایران است که دمای 70.7 درجه سانتی گراد را درسال 2005 ثبت کرد. در اندازه گیری های انجام شده با ماهواره های ناسا برخلاف بسیاری از مناطق در این فهرست، دمای سطح زمین به جای هوا اندازه گیری شد.

بندر ماه شهر در خوزستان

این شهر در جنوب غربی ایران بالاترین میزان رطوبت را در جهان دارد و گمان می رود دومین شاخص گرمایی بالا را در جهان ثبت کرده باشد. هیچ رکورد تایید شده ای موجود نیست، اما دمای هوا در بندر ماهشهر به 70 درجه سانتی گراد رسید که عامل آن رطوبت است.

غِدامس در لیبی

این واحه در وسط بیابان در فاصله 650 کیلومتری طرابلس واقع شده و جزو میراث جهانی ثبت شده یونسکو و یکی از گرمترین نقاط زمین است. دمای تایید نشده 55 درجه سانتی گراد ظاهرا در این شهر بیابانی مشاهده شده که خانه های گلی به محافظت از ساکنان شهر در برابر گرمای شدید کمک می کند.

اوراگلا در الجزایر

اوراگلا شهری ثروتمند در جنوب الجزایر است که دمای هوا در این شهر در سال 2018 به 51.3 درجه سانتی گراد رسید. این میزان یکی از داغ ترین دماهای ثبت شده درقاره آفریقا است. دمای هوا در تابستان سوزان است، اما در زمستان می تواند به زیر نقطه انجماد برسد.

القریات در عمان

القریات که گرمای آن به اندازه سایر نقاط دراین فهرست نیست، رکورد بالاترین دمای هوای روزانه را در اختیار دارد. دما در ژوئن 2018 در مدت 24 ساعت به زیر 42.6 درجه سانتی گراد نرسید.

این شهر در فاصله 120 کیلومتری مسقط بالاترین دمای روزانه هوا را در جهان داشته است.

برچسب‌ها

دشت لوت و بندر ماهشهر در میان اسامی گرمترین نقاط 12 گانه جهان 2
دشت لوت و بندر ماهشهر در میان اسامی گرمترین نقاط 12 گانه جهان 3
دشت لوت و بندر ماهشهر در میان اسامی گرمترین نقاط 12 گانه جهان 4
دشت لوت و بندر ماهشهر در میان اسامی گرمترین نقاط 12 گانه جهان 5
دشت لوت و بندر ماهشهر در میان اسامی گرمترین نقاط 12 گانه جهان 6
دشت لوت و بندر ماهشهر در میان اسامی گرمترین نقاط 12 گانه جهان 7
دشت لوت و بندر ماهشهر در میان اسامی گرمترین نقاط 12 گانه جهان 8
دشت لوت و بندر ماهشهر در میان اسامی گرمترین نقاط 12 گانه جهان 9
دشت لوت و بندر ماهشهر در میان اسامی گرمترین نقاط 12 گانه جهان 10
دشت لوت و بندر ماهشهر در میان اسامی گرمترین نقاط 12 گانه جهان 11
دشت لوت و بندر ماهشهر در میان اسامی گرمترین نقاط 12 گانه جهان 12
دشت لوت و بندر ماهشهر در میان اسامی گرمترین نقاط 12 گانه جهان 13
دشت لوت و بندر ماهشهر در میان اسامی گرمترین نقاط 12 گانه جهان 14