پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

دلیل حملات بی‌امان صدام به دزفول چه بود؟/ چهارم خرداد، روز دزفول، روز ملی مقاومت و پایداری

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
دلیل حملات بی‌امان صدام به دزفول چه بود؟/ چهارم خرداد، روز دزفول، روز ملی مقاومت و پایداری

مدیرعامل بنیاد چهارم خرداد در نشست خبرری به تبیین چرایی حملات بی‌امان بعثی‌ها به شهر دزفول در دفاع مقدس پرداخت و برنامه‌های این روز را اعلام کرد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سردار غلامحسین کلولی دزفولی مدیرعامل بنیاد چهارم خرداد امروز (یکشنبه) در نشست خبری گرامیداشت «چهارم خرداد، روز دزفول» که در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام گرامیداشت سوم و چهارم خردادماه اظهار داشت: یکی از خودباوری‌های کشور و مردم ما و امنیت مثال‌زدنی ایران در منطقه بحران‌زده غرب آسیا، نشأت گرفته از دوران دفاع مقدس است چراکه مجاهدت مردم ایران در دفاع مقدس تعجب همه جهان را برانگیخت. یکی از زیباترین جلوه‌های دفاع مقدس را می‌توان در ایستادگی و پایداری مردم ایران در مقاومت برابر حملات دشمن در جنگ شهر‌ها و مناطق مسکونی برشمرد.

وی با بیان اینکه دشمن از ایجاد جنگ شهر‌ها دو هدف عمده را دنبال می‌کرد؛ تصریح کرد: اول اینکه اراده مردم را در پشتیبانی از دفاع مقدس بشکند؛ یعنی دشمن شهر‌هایی که دارای ویژگی‌های راهبردی بودند را مورد اصابت موشک قرار می‌داد تا به مقاصد خودش دست پیدا کند که دزفول یکی از این شهرها بود. در تاریخ 31 شهریور 59 در اولین بمباران، دزفول مورد بمباران هوایی قرار گرفت. به دلیل وجود پایگاه وحدتی ضمن بمباران واحد‌های نظامی، شهر را هم‌مورد بمباران قرار داد. این وضعیت تا عملیات فتح‌المبین ادامه داشت و پس از آن از موشک‌های راهبردی استفاده کرد.

مدیرعامل بنیاد چهارم خرداد تصریح کرد: 176 انواع موشک به دزفول اصابت کرد که نیمی از این‌ها برای ویرانی شهری بزرگ کافی بود. 850 بمب و راکت توسط هواپیما‌های دشمن به سمت دزفول ریخته شد. 2500 گلوله در مدت کمتر از یک سال دزفول را مورد اصابت قرار داد. هزار و 500 واحد مسکونی و تجاری مورد هدف قرار گرفت. برخی منازل دزفول سه بار موشک خورد و بازسازی شد. در این میان دو هزار و 600 شهید و چهار هزار و 200 جانباز تقدیم انقلاب اسلامی ایران شده‌است.

کلولی دزفولی در ادامه سخنان خود دزفول را به دارالمومنین عنوان کرد و با بیان اینکه هویت دینی و انقلابی مردم دزفول، مشهور است، به دلیل دوم حملات صدام به دزفول را موقعیت ژئوپلوتیکی این شهر دانست و گفت: اگر دزفول سقوط می‌کرد جبهه‌های دیگر هم سقوط می‌کردند که خوزستان از ایران جدا می‌شد. همیشه اولین هدف صدام برای موشکباران، دزفول بود؛ از این‌رو دزفول به شهر نمونه مقاومت نام‌گذاری شده است.

وی در پایان سخنان خاطرنشان کرد: ایستادگی، مقاومت و پایداری مردم دزفول باعث شد، در ششم شهریورماه سال 1366، چهارم خردادماه به عنوان روز دزفول، روز ملی مقاومت و پایداری نامگذاری شود.

مدیرعامل بنیاد چهارم خرداد در ادامه این نشست در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا همایشی در این زمینه برگزار خواهد شد؛ افزود: در روز چهارم خردادماه 1401 در پنج شهر، دزفول، تهران، قم، مشهد و اهواز همایشی برگزار می‌شود که فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، وزیر گردشگری و برخی از مسئولین کشوری و لشکری از جمله میهمانان این مراسم‌ها هستند.

ناگفته‌های یک فرمانده دفاع مقدس از عملیات بیت‌المقدس / فتح خرمشهر استراتژی تهاجمی صدام را به دفاعی تغییر داد