چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

دو نعمتی که در راس نعمت‌های الهی قرار دارند، چیست؟ + صوت

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
دو نعمتی که در راس نعمت‌های الهی قرار دارند، چیست؟ + صوت

تفسیر اجمالی آیه 112 سوره نحل را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وضرب الله مثلا قری کانت آمن مطمئن یأتیها رزقها رغدا من کل مکان فکفرت بأنعم الله فأذاقها الله لباس الجوع والخوف بما کانوا یصنعون

و خدا بر شما حکایت کرد و مثل آورد مثل شهری را که در آن امنیت کامل حکمفرما بود و اهلش در آسایش و اطمینان زندگی می‌کردند و از هر جانب روزی فراوان به آن‌ها می‌رسید تا آنکه اهل آن شهر نعمت‌های خدا را کفران کردند، خدا هم به موجب آن کفران و معصیت طعم گرسنگی و بیمناکی را به آن‌ها چشانید و، چون لباس، سراپای وجودشان را پوشاند.

فایل صوتی تلاوت آیه 112 سوره نحل

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی *س_تفسیر آیه 112 سوره نحل_س*

تعبیر «لباس» در مورد گرسنگی و ترس، شاید بخاطر آن باشد که این دو همچون لباس، همه وجود و زندگی آن‌ها را فراگرفته بود، چنانکه تعبیر «چشاندن» کنایه از نفوذ آثار گرسنگی و ترس، در عمق وجود آنان است.

بیشتر بخوانید

معنای آیه این است که خدای متعال مثلی زده است و آن مثل قریه ای است که اهلش از هر شری که جان و عرض و مالشان را تهدید کند در امنیت بودند و برای روزی، حاجت به پیمودن کوه و دشتی نداشتند، رزق پاک و بسیاری از هر سو بطرف ایشان سرازیر بود، اهل این قریه به این نعمت های الهی کفران کردند و شکر آن را بجا نیاوردند.

خدا هم به اندکی از نقمت و عذاب خود گرفتارشان کرد و آن نقمت اندک، گرسنگی و ترس بود که، چون لباس بر آنان احاطه کرد و این در قبال کفرانی بود که بطور استمرار به نعمت های خدا می ورزیدند.

*س_پیام‌های آیه 112 سوره نحل_س*

1- تاریخ بشر، دارای ضابطه، قانون و برپایه سنت‌های الهی است. «ضرب الله مثلا»

2- از بیان مثال‌های قرآنی در مورد تاریخ واقوام گذشته، عبرت بگیریم. «ضرب الله مثلا»

3- امنیت و آرامش در رأس نعمت‌ها و زمینه توسعه در رزق و اقتصاد جامعه می‌باشد. «آمنه مطمئنه یأتیها رزقها»

4- لازم نیست یک منطقه همه نیازش را خودش تأمین کند، بلکه می‌تواند واردات داشته باشد. «یأتی‌ها رزق‌ها غدا من کل مکان»

5- عذاب‌های دنیوی نسبت به عذاب‌های اخروی، نوعی چشیدن است نه نوشیدن. «فأذاقها الله»

6- کفران نعمت در همین دنیا، عقاب دارد. «فکفرت... فأذاقها الله»

7- کفران نعمت باعث زوال آن است. «فکفرت بأنعم الله فأذاقها الله لباس الجوع»

8- فقر اقتصادی و ناامنی اجتماعی، از نشانه‌های بی اعتنایی جامعه به اصول دینی است. «فکفرت... فأذاقها الله لباس الجوع و الخوف»

9- کفران نعمت هم عذاب جسمی دارد. (فقر و گرسنگی)، هم عذاب روحی و روانی (ترس و نا امنی) «فکفرت... فأذاقها الله لباس الجوع و الخوف»

انتهای پیام /