پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

دو هزار و 227 ویژه‌برنامه برای آزادسازی خرمشهر ثبت شده است

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
دو هزار و 227 ویژه‌برنامه برای آزادسازی خرمشهر ثبت شده است

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: به مناسبت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر شاهد افزایش کیفیت برنامه‌ها در مناسبت‌ها هستیم و تاامروز 2 هزار و 227 برنامه در سازمانها ثبت شده است.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: به مناسبت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر شاهد افزایش کیفیت برنامه‌ها در مناسبت‌ها هستیم و تاامروز 2 هزار و 227 برنامه در سازمانها ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با عنوان سوم خرداد؛ گرامیداشت آزادسازی خرمشهر و سالروز عملیات بیت المقدس، صبح امروز یکشنبه اول خرداد در سالن قصر شیرین این موزه برگزار شد.

جعفری مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: در آستانه چهلمین سالگرد حماسه خرمشهر و مقاومت دزفول هستیم. عملیات الی بیت المقدس یکی از پرافتخارترین عملیات‌های دفاع مقدس است که با همدلی و همفکری و پشیتبانی نیروهای مسلح و مردم در نیمه اردیبهشت سال 61 آغاز و پس از 25 روز جنگ گسترده و غیر قابل باور در روز سوم خداد و انهدام کامل دشمن در منطقه عملیاتی که به اسارت درآمد 19 هزار نفر از نیروهای بعثی به پایان رسید و یکی از گسترده‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس را رقم زد.

وی افزود: خرمشهر تبدیل به دژی تسخیرناپذیر تبدیل شده بود. امکان هلی‌برن وجود نداشت و همه خودروهای خرمشهر را عمودی در زمین کاشته بودند. صدام آنقدر اطمینان داشت گفت در صورت بازپس‌گیری خرمشهر، کلید بصره را به ایران می‌دهم. هیچ یک از کشورهای خارجی تصور اینکه ایران بتواند خرمشهر را پس بگیرد نداشتند. با همت ارتش و سپاه عملیات بزرگی رقم خورد و پس از این عملیات رفتار دنیا با ما تغییر کرد.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به برنامه‌های سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: در همه استان‌ها و شهرها غریب به 500 ستاد مسؤولیت راهبری مناسبت‌های ملی دفاع مقدس را برعهده دارند که سوم خرداد یکی از نقاط عطف این مناسبت‌هاست.

تجلیل از نویسندگان به مناسبت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر

وی ادامه داد: به مناسبت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر با سامانه‌ای که فراهم شده شاهد افزایش کیفیت برنامه‌ها در مناسبت‌ها هستیم. تا امروز دو هزار و 227 برنامه برای دو روز سوم و چهارم خرداد در سازمان‌های کشوری، لشکری و سازمان‌ها و بخش‌های مردمی ثبت شده است. حدود 60 درصد از برنامه‌ها ثبت شده و احتمالاً شاهد افزایش این تعداد باشیم. 244 برنامه در کل کشور در حوزه کتاب یعنی رونمایی، تجلیل از نویسندگان و... برگزار خواهد شد و از 60 عنوان کتاب جدید رونمایی می‌شود.

جعفری گفت: در حوزه تبلیغی و رسانه‌ای 892 عنوان برنامه در کل کشور تدارک دیده شده است. 564 همایش و یادواره در کل کشور برگزار می‌شود. در بخش هنری و فعالیت‌های گرافیک، نقاشی، خوشنویسی و اجرای موسیقی و تجلیل از هنرمندان، اجرای موسیقی، رونمایی از تندیس و نقاشی از شهدا مد نظر است و 146 برنامه تبلیغی هم در کل کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: در بخش شعر و خاطره 103 برنامه را در مجموع برنامه‌ها داریم. در بخش فیلم و تئاتر نقد تخصصی، پخش فیلم، تجلیل از فیلمسازان و کارگردانان و بازسازی عملیات‌ها 73 برنامه پیش بینی شده است. 12 پروژه عمرانی را نیز در برنامه‌ها داریم.

مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه داد: برنامه دستگاه‌ها بسیار مفصل است. بنیاد حفظ آثار با همکاری وزارت گردشگری نشست میراث دفاع را برگزار می‌کند. در روز سوم خرداد که به عنوان روز میراث فرهنگی و دفاع مقدس نام‌گذاری شده همایشی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می‌شود. در این مراسم از اطلس گردشگری انقلاب اسلامی که توسط موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آماده شده و نیز شماره چهار رقمی موزه‌های دفاع مقدس رونمایی خواهد شد. همچنین از جمعی از روایتگران، دست اندرکاران دفاع مقدس نیز تجلیل خواهد شد.

اختتامیه جایزه ادبی یوسف در خرمشهر برگزار می‌شود

وی افزود: اختتامیه جایزه ادبی یوسف در خرمشهر برگزار می‌شود. کارگاه آموزشی نوقلمان حوزه دفاع مقدس را داریم، رونمایی از کتب اسنادی، نقد آثار دفاع مقدس برگزار می‌شود. اختتامیه جشنواره خاطره‌گویی افتخار من، خاطره‌گویی پدربزرگان برای نوه‌ها را داریم. اجرای موسیقی در میادین شهر تهران توسط رزم نوازان نیروهای مسلح انجام می‌شود. آغاز به کار قرارگاه جهاد تبیین دفاع مقدس و مقاومت را هم خواهیم داشت.

جعفری با اشاره به تنوع و استفاده از ظرفیت‌ها در برنامه‌های امسال بیان کرد: مراسم گرامیداشت عملیات بیت المقدس در همه یگان‌های ارتش برگزار می‌شود. سپاه هم کنگره چهار هزار شهید روحانی، رونمایی از سردیس شهید کلهری، نشست تخصصی تبیین عملیات‌های دفاع مقدس در سوم خرداد، دیدار با خانواده شهدا، رزمایش بازخوانی عملیات و رزمایش اقتصادی را خواهد داشت.