سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

دیجی‌کالا، برند 3 ستاره زنجیره تامین و لجستیک ایران

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
دیجی‌کالا، برند 3 ستاره زنجیره تامین و لجستیک ایران

دیجی‌کالا موفق به اخذ تقدیرنامه 3 ستاره در دومین دوره اعطای جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین شد.

در دومین دوره اعطای جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، با توجه به نظر ارزیابان جایزه ملی، تقدیرنامه 3 ستاره لجستیک و زنجیره تامین به دیجی‌کالا تعلق گرفت و این مجموعه به عنوان برترین شرکت در حوزه لجستیک و زنجیره تامین در کشور انتخاب شد.

در سال های اخیر با افزایش تعداد کسب وکارها، به ویژه کسب وکار‌های مبتنی بر اینترنت، خدمات‌رسانی به کابران و مشتریان اهمیت بیشتری پیدا کرده است. از همین روی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با مشارکت و همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کار و رفاه اجتماعی، مراسم اعطای جایزه ملی لجستیک و زنجیره تأمین را به صورت سالانه برگزار می‌کند تا بتواند شرکت‌ها، کسب‌وکار‌ها و زنجیره‌های تأمین را با توجه به استاندارد‌های لجستیک، زنجیره تأمین و شاخص‌های مرتبط با آن ارزیابی کند.

در مراسم اعطای دومین دوره از جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین که (بر مبنای 3 پروژه شاخص) برگزار شد، دیجی‌کالا با کسب رده امتیازی 350 تا 399 موفق به دریافت تقدیرنامه 3 ستاره و شرکت کننده برتر این جایزه تاکنون شده است، که شرکت کالابران انتخاب و شرکت فولاد غدیر به ترتیب برنده تقدیرنامه‌های 2 و 1 ستاره این دوره شدند.

با توجه به بررسی های صورت گرفته توسط داوران و ارزیابان دومین دوره جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین، عملکرد دیجی‌کالا را به عنوان برنده برتر این دوره می توان در سه شاخص زیر ارزیابی کرد:

ارتباط و مشارکت: ارتباط سازنده و مشارکت بالای اعضای کلیدی زنجیره تأمین در شاخص‌های برنامه‌ریزی، لجستیک، مدیریت محصول، مشارکت و منابع و زیرساخت‌ها و از طرف دیگر مشترکان، شرکا و مسؤولیت‌های اجتماعی و محیط زیستی.

ارزیابی و اصلاح: با شیوع ویروس کرونا و موج عظیم خرید اینترنتی در ایران، دیجی‌کالا توانست با افزایش تاب‌آوری و گسترش مراکز زیرساختی و انبار‌ها و توان پردازشی خود، به نیاز‌های کاربران در زمینه تأمین و لجستیک پاسخ دهد که این موفقیت نیازمند یک فرایند مستمر ارزیابی از وضعیت و اصلاح نقاط ضعف بوده است.

نوآوری و هوشمندسازی: دیجی‌کالا به‌عنوان یک برند smart همواره کوشیده است تا هم از نظر محصول و هم از نظر عملیاتی هم تراز با پلتفرم‌های تجارت الکترونیک عمل کند و با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند در زمینه پردازش و لجستیک، نوآوری‌های بزرگ و ارزشمندی با هدف بهبود تجربه خرید و فروش برای کاربران ایجاد کند.

در زمان شروع همه‌گیری کرونا، دیجی‌کالا ظرفیت پردازش روزانه 300 هزار کالا را داشت که با توسعه زیرساخت‌ها و استخدام 3500 نفر نیروی انسانی در بخش عملیات این ظرفیت را به بیش از 600 هزار کالا رسانده است. همچنین تعداد فروشنده‌ها پس از شیوع کرونا از 70 هزار به بیش از 160 هزار فروشنده رسیده است که این فروشنده‌ها 90 درصد کالا‌های موجود در دیجی‌کالا را تأمین می‌کنند و در همین راستا، برای تسهیل فرآیند تحویل سفارش‌ها 31 باجه دریافت کالا در سراسر ایران آماده خدمت‌رسانی به فروشنده‌های دیجی‌کالاست.

همچنین دیجی‌کالا امکانی فراهم کرده تا مشتریان به بیشتر از 4 میلیون کالا دسترسی داشته باشند که برای تسریع فرآیند ارسال بیش از 50 مرکز توزیع (23 شعبه شهرستان، 19 نمایندگی ارسال، 8 شعبه در تهران به‌علاوه 3 مرکز تحویل و دریافت حضوری کالا در تهران) وظیفه‌ی ارسال سفارش‌ها را بر عهده دارند تا روزانه صد‌ها هزار کالا را به دست مشتریان سراسر ایران، از شهر‌های بزرگ تا دورترین روستا‌ها برساند.

دیجی‌کالا امیدوار است با تلاش‌ها و استفاده از الگوریتم‌های هوشمند در زمنیه لجستیک و پردازش بتواند سطح خدمت‌رسانی به کاربران را ارتقا دهد و در آینده موفق به کسب امتیاز‌های بالاتر شود.

دیجی‌کالا، برند 3 ستاره زنجیره تامین و لجستیک ایران 2