جمعه 10 فروردین 1403

دیداری برای گسترش زبان فارسی در پاکستان

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
دیداری برای گسترش زبان فارسی در پاکستان

رایزن فرهنگی ایران در اسلام‌آباد به منظور اعلام آمادگی برای حمایت و پشتیبانی از برنامه‌ها و بررسی راه‌کارهای توسعه و گسترش زبان فارسی در دانشگاه نومل با رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه پاکستان دیدار کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در ابتدای این دیدار که در محل دانشگاه نومل انجام شد، احسان خزاعی، رایزن فرهنگی ایران در اسلام‌آباد گفت: برای ارائه خدمات علمی و پژوهشی به استادان و دانشجویان نومل تلاش خواهد شد تا امکانات لازم برای بهره‌برداری پژوهشگران حوزه زبان فارسی به ویژه استادان این دانشگاه فراهم شود.

خزاعی سپس با اشاره به جایگاه زبان فارسی در اسلام‌آباد گفت: زبان فارسی زبان بیگانه نیست، به ویژه در شبه قاره و کشور پاکستان که آثار زیادی در قالب نسخ خطی فارسی وجود دارد که در مرکز تحقیقات فارسی نیز نگهداری می‌شوند، لذا به لطف خداوند و با همت شما فارسی‌دوستان، امیدواریم زبان فارسی در این دانشگاه و در سراسر پاکستان بیش از پیش گسترش یابد و مورد استقبال قرار گیرد.

در ادامه محمد سفیر، رئیس گروه زبان فارسی دانشگاه نومل بیان کرد: رایزنی فرهنگی ایران از گذشته با ارائه فعالیت‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی خود روابط بسیار خوبی را با دانشگاه نومل مخصوصا بخش زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه داشته است و ده‌ها مراسم، سمینار، کنفرانس، نمایشگاه و دیگر برنامه‌های مختلف را با همکاری یکدیگر برگزار کرده‌ایم و امیدوارم که این روابط در آینده نیز بیش از پیش گسترش یابد.

بر اساس این خبر، «انتشار کتاب‌های آموزشی زبان فارسی در پاکستان برای دانشجویان به صورت انحصاری و مستقل و با لوگو مشترک» و «برگزاری دوره دانش‌افزایی زبان فارسی در ایران و حضور سه تا چهار نفر از استادان فارسی» از جمله پیشنهادهای رئیس گروه زبان فارسی دانشگاه نومل بود.

احسان خزاعی همچنین با برخی از استادان گروه زبان فارسی این دانشگاه دیدار کرد و از اتاق ایران‌شناسی که توسط رایزنی ایران تاسیس شده و همچنین برخی از بخش‌های دانشگاه نومل بازدید کرد.

رئیس گروه و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نومل در این دیدار مجددا از حضور نماینده بنیاد سعدی در این دانشگاه و از همکاری‌های رایزنی و مرکز تحقیقات با بخش فارسی دانشگاه نومل تشکر و قدردانی کرد.

نماینده بنیاد سعدی نیز در پایان گفت: با توجه به اشتراکات فراوان میان دو کشور ایران و پاکستان، این ملاقات را به فال نیک گرفته و امیدواریم برای ارتقای روابط فرهنگی و علمی - دانشگاهی با همکاری و همدلی مشترک بتوانیم گام‌های بلندی در این زمینه به ویژه در راستای گسترش زبان فارسی برداریم.

در پایان این دیدار یک نسخه از منشورات جدید رایزنی فرهنگی از جمله: فصلنامه «پیغام آشنا»، فصلنامه «دانش» و یک هدیه یادبود به رئیس گروه دانشگاه نومل اهدا شد.

انتهای پیام

دیداری برای گسترش زبان فارسی در پاکستان 2
دیداری برای گسترش زبان فارسی در پاکستان 3
دیداری برای گسترش زبان فارسی در پاکستان 4
دیداری برای گسترش زبان فارسی در پاکستان 5