جمعه 31 فروردین 1403

دیپلماسی فرهنگی نیازمند نیروهای جوان، متخصص و فهمیده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دیپلماسی فرهنگی نیازمند نیروهای جوان، متخصص و فهمیده است

تهران - ایرنا - معاون سابق رایزنی فرهنگی سفارت ایران در کابل با اشاره به نقش پررنگ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در عرصه دیپلماسی، گفت: این اصل باید در نگاه دولت مردان تثبیت شود که هر اقدامی در حوزه دیپلماسی فرهنگی در سطح بین‌المللی رخ می‌دهد باید متولی آن با سازمان فرهنگ و ارتباطات باشد.

مجتبی نوروزی دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی، سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد روابط بین‌الملل علاوه بر تدریس در مراکز علمی و دانشگاهی در نهادهای مختلف از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فعالیت کرده است.

وی اکنون معاون مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی بین‌المللی در این سازمان است و پیش از این به عنوان سرپرست رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و معاون این رایزنی در عرصه مدیریت خارج از کشور فعالیت کرده است. با او درباره الزامات تحولگرایی در دوره جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام داده‌ایم که از نظر شما نیز می‌گذرد.

نوروزی با بیان اینکه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری اصلی باید توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت گیرد، افزود: در عین حال سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید از ظرفیت مجموعه‌های فرهنگی، نهادهای دولتی، انجمن‌ها و سمن‌هایی که در حوزه‌های فرهنگی بین‌المللی فعالیت دارند نیز استفاده کرده و دیدگاه بازی در مدیریت این سازمان در تعامل با سایر مجموعه‌ها به وجود آید؛ در نقطه مقابل اگر قرار باشد همه فعالیت‌ها توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام شود، سازمان فوق را با کمبود ظرفیت رو به رو خواهد کرد.

وی با اشاره به رویکرد جوانگرایی که از تاکیدات رییس جمهور در عرصه مدیریتی بوده، توجه به این رویکرد را در بدنه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضروری داسته و افزود: بدون شک جوان‌گرایی از فاکتورهای مهم در پویایی نهادهای دولتی بوده و این موضوع در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به واسطه ذات اصلی‌اش که انجام فعالیت‌های فرهنگی در عرصه بین‌المللی بوده، بیشتر نمایان است. جوان‌گرایی در عرصه مدیریت سازمان به توسعه فعالیت‌ها منجر خواهد شد به شرط آنکه این رویکرد همراه با تخصص‌گرایی باشد یعنی جوانانی به کار گرفته شوند که از دیپلماسی فرهنگی درعرصه بین‌المللی فهم صحیحی دارند.

سرپرست سابق رایزن فرهنگی سفارت ایران در کابل در زمینه اولویت اصلی رییس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: اولویت اصلی در دیپلماسی فرهنگی کشور ارتقای جایگاه دیپلماسی فرهنگی در سیاست خارجی و منافع ملی کشور است. یعنی بسیار مهم است که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بتواند این گذاره را در دل دولت جا اندازد که دیپلماسی فرهنگی به عنوان یک ضرورت در تامین منافع ملی بوده و به اصلاح روابط کشورمان با دیگر کشورها و بازیگران در عرصه‌های بین‌المللی کمک می‌کند همچنین کشور را در مسیر توسعه قرار داده و بدون شک ارتقای جایگاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ارتقای جایگاه فرهنگی کشور منجر خواهد شد و حتما آثار و پیامدهای مثبتی به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: توجه و برقراری هماهنگی و تعامل مثبت با ظرفیت و سرمایه‌های اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در مناطق مختلف، افراد، بخش خصوصی، سمن و یا گروه‌های اجتماعی گوناگونی که نگاه مثبتی به کشورمان دارند و تلاش می‌کنند که تصویر درستی از جمهوری اسلامی ایران به دنیا مخابره کنند، باید در فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در صدر اولویت‌ها قرار گیرد.

نوروزی در پاسخ به این سوال که تحول‌گرایی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی چگونه محقق شد تاکید کرد: بخشی از تحول‌گرایی به فهم و تبیین صحیح استراتژی فرهنگی کشور بر می‌گردد یعنی اگر ارکان سازمان به یک تفاهم، توافق و فهم مشترک یا دقیقی از آن چیزی که کشور، نظام و دولت از دیپلماسی فرهنگی درخواست و مدنظر دارد برسد، بخشی از تحولگرایی رخ می‌دهد.

معاون مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی بین‌المللی افزود: بدون شک بخشی از تحول‌گرایی به تحول در عرصه نیروی انسانی بر می‌گردد یعنی به نظر می‌رسد با گذشت حدود 25 سال از عمر و فعالیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این سازمان به نوعی تزریق نیروی انسانی تازه و جوان که فهم دقیق و عمیقی نسبت به اهداف و خواستگاه انقلاب جمهوری اسلامی ایران در عرصه افکارعمومی در سطح بین‌المللی دارند و نسبت به کارکردهای دیپلماسی فرهنگی آگاهی عمیقی دارند، نیازمند است.

وی با اعلام این مطلب که به نظر می‌رسد بخش دیگری از تحول‌گرایی، به تحول‌گرایی در عرصه ابزارها بر می‌گردد، یادآور شد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در فضای جدیدی که دنیای امروز با آن روبه رو است نیازمند بازنگری جدی و جدید در ابزارها و روش‌های عملکردی در عرصه دیپلماسی فرهنگی بوده واین مهم نیازمند تزریق نیروی جوان و فهمیده نسبت به موضوع دیپلماسی فرهنگی در عرصه بین‌المللی است.

نوروزی در پاسخ به این سوال که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای تحقق امر بازسازی انقلابی در ساختارهای فرهنگی کشور که از توصیه‌های مهم رهبرمعظم انقلاب در جمع اعضای هیات دولت بوده، چه نقشی می‌تواند ایفا کند تاکید کرد: از دیدگاه من، صحبت‌های مقام معظم رهبری عمدتا به بحث‌های فرهنگی داخلی ناظر بود اما قطعا دیپلماسی فرهنگی منعکس کننده تصاویر وضعیت فرهنگی کشور در بیرون است که می‌تواند تحولات مثبت در عرصه فرهنگی در داخل کشور را به درستی انعکاس دهد.

وی ادامه داد: پیوند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با فرمایشات رهبری از این زاویه مورد تاکید است که سازمان باید به عنوان متولی تصویرسازی از جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی بتواند پیام اصیل و دقیق انقلاب را در سطح بین‌المللی به افکار عمومی مخابره کند و به نظر می‌رسد که انقلابی‌ترین وظیفه سازمان مزبور این است که ابتدا فهم درستی از این تحولات در درون خود ایجاد و آن را در قالب پیام مفید و قابل درک به افکار عمومی در سطح بین‌المللی انتقال دهد.

*س_برچسب‌ها_س*