جمعه 10 فروردین 1403

دیگر سودای پیوستن به ناتو نداریم

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
دیگر سودای پیوستن به ناتو نداریم

معاون دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین با بیان اینکه اعضای ناتو آرمان‌های این کشور را رد کرده‌اند، از کنار گذاشتن آرزوی پیوستن به این ائتلاف نظامی خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «ایهور ژوکوا» معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت که کی‌یف دیگر گامی برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برنمی‌دارد.

ژوکوا در مصاحبه با نشریه «فایننشال تایمز»، با بیان اینکه اعضای ناتو آرزوهای اوکراین را رد کرده‌اند، اذعان کرد که پیوستن کی‌یف به این ائتلاف در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، اما ابراز امیدواری کرد که ناتو این مشارکت را تایید کند.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی همچنین از اتحادیه خواست تا نقش مرکزی اوکراین در امنیت اروپا را در نشست آتی سران کشورهای عضو این اتحادیه در مادرید به رسمیت بشناسد.

معاون دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین با درخواست از اروپا برای امتناع از هرنوع اشاره‌ای به روسیه به‌عنوان شریکی در ائتلاف نظامی، توضیح داد: «خجالت نکشید، این فراخوان من به اعضای ناتو هنگام تدوین مقررات در مورد روسیه است».

به نوشته ریانووستی، پارلمان اوکراین در دسامبر 2014 دو قانون را اصلاح کرد و وضعیت بی‌طرف این کشور را کنار گذاشت. در فوریه 2019، پارلمان اوکراین اصلاحاتی را در قانون اساسی تصویب کرد که مسیر این کشور در اتحادیه اروپا و ناتو را تعیین کرد.

اوکراین ششمین کشوری است که وضعیت «شریک فرصت‌های پیشرفته» ناتو را دریافت می‌کند. در عین حال، آمریکا گفته که امکان ورود اوکراین به ناتو هنوز بررسی نشده است.

این در حالی است که «نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه با بیان اینکه اوکراین از تسلیحات ناتو مملو شده، گفت تا قبل از عملیات نظامی روسیه، رزمایش‌های ناتو به طور منظم در قلمرو این کشور برگزار می‌شد، مواضع نیروهای نئونازی به شدت تقویت شد و احساسات ملی‌گرایانه و ضد روسی گسترش یافت.

انتهای پیام /