پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: باید بودجه جاری در برنامه هفتم از مالیات تأمین شود

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: باید بودجه جاری در برنامه هفتم از مالیات تأمین شود

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تأمین بودجه جاری از مالیات تأکید کرد.

به گزارش فارس، جلسه مشترک مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و سازمان امور مالیاتی با حضور بابک نگاهداری و داوود منظور روسای دو طرف و جمعی از معاونین طرفین در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

نگاهداری در این نشست با اشاره به وظایف و توانمندی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بخش‌های مختلف، گفت: برای گسترش همکاریهای مشترک بین مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان امور مالیاتی می‌توانیم در حوزه قانونگذاری و نظارتی اقدامات مشترکی را تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی پژوهشی قوه مقننه عمل می‌کند، گفت: در راستای کمک به مجلس در حوزه نظارتی، 40 درصد گزارش‌های مرکز در این حوزه تدوین شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، تصریح کرد: در حوزه‌هایی که تعارض منافع وجود دارد سعی کرده‌ایم تا گزارش‌های نظارتی متقن‌تری تهیه کنیم تا این تعارض منافع به کمترین حد خود برسد.

وی با تاکید بر این نکته که مرکز پژوهش‌های مجلس آماده کمک به سازمان امور مالیاتی در بسط و تکمیل سامانه امور مالیاتی کشور است، گفت: در تلاش هستیم تا در برنامه هفتم توسعه حوزه مالیات را دقیق ببینیم.

نگاهداری با بیان اینکه در برخی از بندهای پیش‌نویس سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه معطوف به حوزه مالیات مرتبط است، تصریح کرد: جدا کردن بودجه عمرانی از بودجه جاری ضرورتی است که در برنامه هفتم توسعه باید دیده شود و در کنار آن باید بودجه جاری از مالیات تامین شود.

وی، ساماندهی سیاست‌های مالیاتی را شاه‌کلید بهبود شرایط اقتصادی دانست و تاکید کرد: مرز پژوهش‌های مجلس سال‌ها در حوزه مالیات گزارش‌هایی را تهیه کرده است و امید است با همکاری سازمان امور مالیاتی هم‌افزایی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

داوود منظور نیز در این نشست با اشاره به فعالیت‌های مرکز پژوهش های مجلس، گفت: در سال‌های متمادی فعالیت این مرکز، در حوزه‌های مختلف دانش انباشت خوبی شکل گرفته و این امر در کنار تجربه کارشناسان، مرکز پژوهش‌های مجلس را تبدیل به یک نهاد منحصر به فرد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گزارش‌های خوبی در حوزه‌های مالیاتی منتشر کرده است، گفت: برای اصلاح نظام مالیاتی کشور باید از این تجربیات استفاده شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی با تاکید بر ضرورت بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در عرصه امور مالیاتی، تصریح کرد: در دوره تحول امور مالیاتی به دنبال استفاده حداکثری از داده‌، رسانه و فناوری در این موضوع هستیم.

وی افزود: برای استفاده بهتر از آمار و اطلاعات در امور مالیاتی، نیاز به ماتریس داده داریم تا بدانیم از چه اطلاعاتی در کجا و در چه زمانی برای مالیات‌ستانی باید استفاده کرد.

منظور، یکی از مسائل مربوط به اخذ مالیات را کثیف بودن داده‌ها دانست و در تشریح آن گفت: داده‌کثیف یعنی آنکه گاه آمار با متناقض یا نادرست و یا به موقع نیست که مجموعه اینها باعث می‌شود تا از اطلاعات به طور حداکثری استفاده نشود.

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی اطلاعات تمامی کارتخوان‌ها، حساب‌ها و تراکنش‌های بانکی را در اختیار دارد، توضیح داد: تمکین مالیاتی ناشی از اطلاعات صحیح است.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در اظهارنامه‌های مالیاتی رشد سه برابری داشته‌ایم، تصریح کرد: باید از روش‌های سیستمی برای شناسایی مودیان مالیاتی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: اگر فرارهای مالیاتی را به خوبی شناسایی کنیم حتی امکان دو برابر شدن وصول مالیات نیز وجود دارد.

منظور عدم شناسایی مودیان مالیاتی و کتمان درآمد از جانب آنها را از زمینه‌های اصلی فرار مالیاتی برشمرد و توضیح داد: سال گذشته در وصول مالیات رشدی 58 درصدی داشتیم به طوری که درآمدهای مالیاتی از رقم 190 هزار میلیارد تومان به 305 هزار میلیارد تومان رسید و امیدواریم این عدد در سال جاری به 454 هزار میلیارد تومان برسد.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه با ارائه لایحه درآمد بر مجموع درآمد می‌توان پایه‌های مالیاتی را تکمیل کرد، گفت: با تقدیم این لایحه به مجلس اخذ مالیات به نقطه بلوغ خود دست پیدا می‌کند.

گفتنی است در پایان این نشست مقرر شد تا با بررسی زمینه‌های همکاری بین مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان امور مالیاتی، زمینه تدوین توافقنامه همکاری مشترک بین دو مجموعه فراهم شود.