پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

راهنمای انتخاب و خرید چکش تخریب

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
راهنمای انتخاب و خرید چکش تخریب

برخی از سازه‌های بتی هستند که برای تخریب آن ها باید از وسایل ویژه‌ای استفاده شود.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در زمینه ساخت‌وساز یکی از ابزارهایی است که در جهت آسان شدن کارها می‌تواند کمک کند، چکش تخریب یا پیکور است. امروزه تخریب سازه‌های قدیمی و ساخت‌وساز جدید و تازه در شهرها دیده می‌شود. برخی از سازه‌های بتی هستند که برای تخریب آنها باید از وسایل ویژه‌ای استفاده شود که با استفاده از نیرویی بتوان این سازه‌ها را تخریب کرد.

چکش تخریب چیست؟

همان‌طور که از نام آن پیداست چکش تخریب برای امور تخریبی ساخته شده و افرادی از آن استفاده می‌کنند که در صنعت ساخت‌وساز فعالیت دارند. انواع مختلفی از این ابزار وجود دارد که ساده‌ترین نوع آن برای مکان‌هایی به کار می‌رود که تخریب آن زیاد کار سختی نیست. چکش‌های تخریب صنعتی نوع دیگری از ابزار ها هستند که بسیار قدرتمندند و برای کارهای سنگین و سخت می‌توانید از آن استفاده نمایید. در شرایطی از این چکش باید استفاده نمایید که نیاز است یک حفاری تمیز و بدون نقص انجام دهید. از این چکش می‌توانید در تخریب بتن، بلوک، کاشی و غیره استفاده نمایید.

کاربرد چکش تخریب

برای انواع متریال فولاد، بتن و غیره می‌توانید از چکش تخریب استفاده نمایید. این چکش‌ها از قدرت بالایی برخوردار هستند که به‌راحتی می‌توانید انواع حفاری‌ها و تخریب‌ها را به‌صورت هدفمند با این دستگاه انجام دهید.

طرز کار چکش تخریب

دستگاه‌های چکش تخریب دستگاه‌های قدرتمندی هستند که دارای بدنه‌ای سنگین و دارای یک دسته هستند که توسط آن هدایت خواهند شد. در بدنه این دستگاه، موتوری وجود دارد که می‌تواند فرکانسی ضربه‌ای ایجاد نماید. فرکانس وارده با دامنه کوتاه اما باقدرت که به سمت مته‌ای که در ابتدای دستگاه وجود دارد هدایت کرد. مته‌ها بخش‌های سرسخت انواع چکش تخریب هستند. از این مته‌ها در ابتدای چکش تخریب برای تخریب متریال‌ها استفاده می‌شود.

نحوه کار با دستگاه به این صورت است که زمانی که جریان برق در دستگاه وارد می‌شود، قسمت استاتور یا بالشتک دستگاه روتور چرخش را آغاز می‌کند و به‌واسطه دندان و شاتون، پیستون اصلی که داخل سیلندر است به حرکت درمی‌آورد. حرکت این پیستون در قسمت ضربه زن دستگاه مکش ایجاد می‌کند و به این صورت دستگاه شروع به ضربه‌زدن می‌کند. ضربات قلم به سازه می‌تواند تخریب ایجاد نماید. بعد از هر ضربه، فنر را به موقعیت قبل برمی‌گردد.

قیمت و خرید چکش تخریب مناسب

باید توجه داشته باشید که لزوما نباید به دنبال چکش تخریب گران‌قیمت باشید، باید بتوانید با کم‌ترین میزان اتلاف انرژی در یک بازه زمانی کوتاه عملیات تخریب را انجام دهید. افراد حرفه‌ای برای انجام فعالیت‌های تخریبی و حفاری عموما چندین مدل چکش تخریب از سبک‌وزن تا سنگین‌وزن همراه خود دارد. به این صورت در شرایط مختلف فرد بهترین ابزار را انتخاب خواهد کرد.

یکی از نکاتی باید در خرید چکش تخریب به آن توجه کنید، کیفیت ابزار و متریالی است که برای آن به‌کاررفته است. کیفیت نامناسب در چکش می‌تواند خرابی به بار بیاورد و هزینه تعمیر زیادی برای فرد ایجاد نماید.

باید به تعداد ضرباتی که دستگاه در دقیقه وارد می‌کند و قدرت هر ضربه که نشانگر میزان قدرت تخریب که دستگاه است توجه کنید. برند های مکس، پوکا، رونیکس، آنکور، نک و... هر کدام مدل ها و قیمت های متفاوتی را به فروش می رسانند. بر این اساس قیمت چکش های تخریب از حدود 1,580,000 تومان مدل پی ام PM810 شروع می شود و تا مدل DEH-220 محک با قیمت 14,866,500 تومان پیش می رود، برای بررسی دقیق قیمت ها سایت آچاریست را مشاهده کنید.

نحوه کارکرد

ابتدا بررسی خواهیم کرد که این چکش‌ها به چه صورت کار می‌کنند و روشن می‌شوند. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد:

چکش تخریب پنوماتیک:

چکش تخریب الکتریکی از موتورهای الکتریکی برای به حرکت درآوردن چکش استفاده می‌کنند.

چکش تخریب بنزینی:

چکش تخریب بنزینی از موتور بنزینی برای تخریب سازه‌ها استفاده می‌کند.

چکش هیدرولیکی:

چکش‌های هیدرولیکی از مایع هیدرولیک به‌جای هوا در سیستم چکش پنوماتیک استفاده می‌کنند و چکش را حرکت می‌دهند. چکش تخریب در دسته قوی‌ترین ماشین‌آلات ساختمانی با قابلیت حمل‌ونقل انسانی قرار دارد. این ماشین قدرتمند با تدابیری گوناگون در ماجرای ساخت آن‌ها برای تخریب سازه‌های سرسخت ساختمانی آماده‌به‌کار شده اند.

انتخاب بر اساس نیروی مورد نیاز

اگر شغل شما به صورتی است که باید سطوح بسیار سخت را تخریب کنید، قطعا به چکش تخریب باقدرت کافی برای شکستن و تخریب مواد نیاز خواهید داشت. میزان قدرت چکش‌های تخریب با وزن آنها سنجیده خواهد شد. وزن چکش با میزان انرژی هر ضربه وارده نیز ارتباط دارد. واحد اندازه‌گیری انرژی ژول است، هر ضربه این چکش انرژی زیادی را در مقایسه با چکش تولید خواهد کرد. برای مثال چکش 6 کیلوگرمی قدرتی برابر با 15 ژول دارد و یک چکش 30 کیلوگرمی قدرتی برابر با 65 ژول دارد. همان‌طور که مشاهده کردید این اختلاف وزن ضرباتی باقدرت متفاوت ایجاد خواهند کرد. زمانی که از یک چکش سبک‌تر استفاده می‌کنید به مدت‌زمان بیشتری برای ضربه‌زدن نیاز دارید که در این راستا تنش و خستگی بیشتری به کاربر وارد خواهد شد.

چکش تخریب حدود 6 کیلوگرمی: این نوع از چکش‌ها کوچک بوده و بیشتر برای حذف کاشی‌های دیوار در حمام و آشپزخانه مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

چکش تخریب حدود 11 کیلوگرمی: از این نوع چکش برای تخریب کاشی‌های حمام و شکستن لایه بتنی از آن استفاده می‌کنند. از این چکش برای شکستن بتن سبک و نازک، سنگ‌ها و برخی از آجرها می‌توان استفاده کرد.

چکش تخریب حدود 15 کیلوگرمی: این دستگاه برای شکستن پایه‌های بتنی که تقریبا 100 میلیمتر ضخامت دارد مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

چکش تخریب حدود 30 کیلوگرمی: میزان قدرت این نوع چکش‌ها 63 ژول بوده که برای شکستن بتن‌های ضخیم‌تر از 100 میلی‌متر و یا سنگ‌هایی مانند گرانیت و زمین‌های سخت مانند جاده‌ها مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

عوامل موثر در انتخاب صحیح

برخی از عواملی که باید در انتخاب و خرید چکش تخریب به آنها توجه کنید را در زیر آورده‌ایم:

نوع کاربری: برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه باید ابزاری که انتخاب می‌کنید با نیازتان متناسب باشد. برای تخریب دیوارهای بتنی نباید از ابزار باانرژی کم استفاده نمایید. زیرا در این صورت فشار زیادی به دستگاه وارد خواهد شد و ممکن است خرابی به بار بیاورد.

سرعت: یکی دیگر از فاکتورهای مهم بعد از توان، سرعت دستگاه است که واحد اندازه‌گیری آن BPM به معنای تعداد ضربات دستگاه است. این فاکتور سرعت حرکت سری چکش تخریب را نشان خواهد داد.

توان یا قدرت چکش تخریب: باید توجه داشته باشید که برای اینکه مشکلی برای دستگاه ایجاد نشود باید توان آن را متناسب با کاربردی که در نظر دارید انتخاب نمایید.

نوع مته: بنا به فعالیتی که انجام می‌دهید باید از مته‌های متفاوتی استفاده نمایید. در زمان خرید باید نوعی مته را انتخاب کنید که با کاربری شما متناسب باشد.