شنبه 1 اردیبهشت 1403

راه‌های ساده برای جلوگیری از ایجاد تومور مغزی

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
راه‌های ساده برای جلوگیری از ایجاد تومور مغزی

بخش اعظم علل تومورهای مغزی به خوبی شناخته نشده‌اند و عوامل خطرزا برای تومورهای مغزی نادر هستند. افراد مبتلا به سندرم‌های ارثی نادر مانند نوروفیبروماتوز، توبروس اسکلروزیس، سندرم فون هیپل لیندو و سندرم لی فرامنی در معرض افزایش خطر ابتلا به برخی از تومورهای مغزی قرار دارند.

فرارو - بیش از 120 نوع مختلف تومور مغزی وجود دارند و در حالی که بسیار نادر هستند می‌توانند تهدید کننده زندگی باشند. این موضوع حتی در مورد تومورهای غیر سرطانی به دلیل مکان یا اندازه آن نیز صدق می‌کند.

به گزارش فرارو به نقل از یاهونیوز، در ایالات متحده، تومورهای مغز و سیستم عصبی حدود 30 فرد از 100000 بزرگسال را تحت تاثیر قرار می‌دهند. تومورهای مغزی خطرناک هستند زیرا می‌توانند بر قسمت‌های سالم مغز فشار وارد کنند یا به آن نواحی گسترش یابند. برخی از تومورهای مغزی می‌توانند سرطانی باشد یا سرطانی شوند. اگرچه احتمال ابتلا به تومور مغزی اندک می‌باشد اما خوب است علائم و نحوه کمک به کاهش خطر را بدانید.

علل تومورهای مغزی

بخش اعظم علل تومورهای مغزی به خوبی شناخته نشده‌اند و عوامل خطرزا برای تومورهای مغزی نادر هستند. افراد مبتلا به سندرم‌های ارثی نادر مانند نوروفیبروماتوز، توبروس اسکلروزیس، سندرم فون هیپل لیندو و سندرم لی فرامنی در معرض افزایش خطر ابتلا به برخی از تومورهای مغزی قرار دارند.

علائم تومور مغزی

علائم و نشانه‌های تومور مغزی بسته به اندازه تومور مغزی، محل آن در مغز و سرعت رشد می‌توانند بسیار متفاوت باشند. سردردهایی که با تومورهای مغزی مرتبط هستند از جمله علائم اصلی می‌باشند. به طور معمول، این سردردها در صبح بدتر می‌شوند. بخش عمده سردردها با تومورهای مغزی مرتبط نیستند. علائم دیگر شامل تشنج، زوال شناختی، تغییرات شخصیت، اختلال در تعادل و هماهنگی، ضعف در یک طرف بدن و تغییرات بینایی یا مشکلات مرتبط با شنوایی هستند.

نرخ بقا

کلینیک کلیولند درباره میزان بقا برای هر نوع تومور مغزی اشاره می‌کند که این میزان متفاوت است و بر اساس سن، نژاد و سلامت کلی فرد متفاوت می‌باشد. میزان بقا بر اساس میانگین‌ها تخمین زده می‌شود. نرخ بقای پنح‌ساله به شما می‌گوید که چند درصد از مردم دست کم پنج سال پس از تشخیص یک تومور مغزی زنده می‌مانند. نرخ بقای پنج‌ساله برای مننژیوم شایع‌ترین نوع تومور اولیه خوش خیم (غیر سرطانی) مغز عبارت است از: بیش از 96 درصد برای کودکان 14 سال و کم تر، 97 درصد در افراد 15 تا 39ساله و بیش از 87 درصد در بزرگسالان 40 سال و بالاتر. میزان بقا بسیار متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

محدود کردن قرار گرفتن در معرض پرتوها

به جز قرار گرفتن در معرض تشعشع و انواع خاصی از جایگزین‌های هورمونی (برای مننژیوم) هیچ عامل خطر شناخته شده‌ای مرتبط با سبک زندگی یا محیطی برای تومورهای مغزی وجود ندارد. بنابراین، در حال حاضر هیچ راه شناخته شده‌ای برای محافظت در برابر اکثر موارد تومورها وجود ندارد.

راه‌های عمومی برای پیشگیری از سرطان

در حالی که هیچ راه شناخته شده‌ای برای محافظت در برابر تومورهای مغزی وجود ندارد رعایت این نکات توصیه‌های خوبی در پیشگیری کلی از سرطان هستند.

غربالگری کنید

غربالگری سرطان می‌تواند سرطان یا سلول‌های غیرطبیعی را پیش از شروع علائم، زمانی که درمان موثرتر است مورد شناسایی قرار دهد. غربالگری ممکن است شامل معاینه فیزیکی، بررسی تاریخچه پزشکی شما، آزمایش‌های آزمایشگاهی، آزمایش‌های تصویربرداری و مشاوره و آزمایش ژنتیک باشد. متاسفانه شیوع کرونا باعث شد بسیاری از افراد از غربالگری حیاتی برای تشخیص سرطان صرفنظر کنند. بر اساس مطالعه منتشر شده در JAMA Oncology، غربالگری سرطان سینه 91 درصد، غربالگری سرطان کولورکتال 79 درصد و غربالگری پروستات 63 درصد در طول دوران شیوع کرونا کاهش یافت.

سبک زندگی سالم را حفظ کنید

بر اساس گزارش پیشرفت سرطان انجمن آمریکایی تحقیقات سرطان، نزدیک به 20 درصد از موارد جدید سرطان و 16 درصد از مرگ و میر‌های ناشی از سرطان در بزرگسالان ایالات متحده به ترکیبی از اضافه وزن، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک بدنی و مصرف الکل مربوط می‌شوند. توصیه می‌شود رژیم غذایی با میزان اندک گوشت قرمز، قند و چربی اشباع شده را رعایت کنید و تمرکز را بر روی رژیم غذایی حاوی گوشت بدون چربی، میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و چربی‌های سالم قرار دهید. هم چنین، توصیه می‌شود به طور منظم در ورزش‌های هوازی متوسط شرکت کنید.

از سیگار پرهیز کنید

تقریباً 6000 تا 7000 عامل سرطان‌زا و سرطان‌زا از برگ تنباکو ناشی می‌شوند. به این ترتیب، اجتناب از مصرف دخانیات یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از سرطان است.

از دست ندهید

چرا تشنه از خواب بیدار می‌شویم؟

طرز تهیه سیب زمینی تنوری با سس قارچ

5 راه اثبات شده برای از بین بردن سریع چربی شکم

تفال به حافظ 27 مرداد ماه 1401