جمعه 10 فروردین 1403

رایزنی درباره توسعه همکاری‌های مشترک علمی بین ایران و عراق

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
رایزنی درباره توسعه همکاری‌های مشترک علمی بین ایران و عراق

در دیدار معاون آموزش عالی عراق با معاون دانشجویی وزیر علوم علاوه بر رایزنی درباره توسعه همکاری‌های علمی بین دو طرف بر حل دغدغه‌های 57 هزار دانشجوی عراقی دانشگاه‌های ایران تاکیدشد.

در دیدار معاون آموزش عالی عراق با معاون دانشجویی وزیر علوم علاوه بر رایزنی درباره توسعه همکاری‌های علمی بین دو طرف بر حل دغدغه‌های 57 هزار دانشجوی عراقی دانشگاه‌های ایران تاکیدشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دانشجویان وزارت علوم تحقیقات وفناوری، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در دیدار با معاون و هیات وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق که به منظور همکاری و تعامل روابط بین وزارت علوم ایران و عراق دیدار و گفتگو کردند، گفت: اراده مسئولان وزارت علوم حل برخی مشکلات موجود در زمینه تحصیل دانشجویان عراقی است و در این زمینه با سفیر عراق در ایران نیز نشست مشترک برگزار کرده ایم.

دکتر هاشم داداش پور افزود: حدود 57 هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند و امیدوارم با برگزاری این جلسات به نقطه مشترکی برسیم که مشکلات دانشجویان عراقی در ایران بر طرف شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: دانشجویان عراقی مثل دانشجویان کشور خودمان هستند و برای ثبت نام در دانشگاه‌های ایران باید دقت کنند تا به مشکل نخورند و آمادگی داریم در این مسیر به آن‌ها کمک کنیم.

وی گفت: ما در قبال کلیه دانشجویان بین المللی به خصوص دانشجویان عراقی احساس مسئولیت می‌کنیم، چون همسایه و از لحاظ فرهنگی و مذهبی ارتباطات مشترکی با یکدیگر داریم و در تلاش هستیم تا در آینده نزدیک کلیه مشکلات حل شود مشروط بر این که ویزای تحصیلی داشته باشند.

آقای داداش پور گفت: علاوه بر تحصیل دانشجویان امیدوارم بتوانیم فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت را برای دانشجویان دو کشور فراهم کنیم و این تبادلات نباید یک طرفه باشد که دانشجویان ایرانی هم بتوانند درک درستی از کشور و بافت علمی عراق داشته باشند.

در ادامه معاون وزیر علوم عراق، با تشکر از برگزاری این جلسه گفت: ما امروز برای بررسی و تعامل همکاری بیشتر و بررسی وضعیت دانشجویان عراقی و برخی مشکلات به وجود آمده در اینجا هستیم تا بتوانیم درباره رفع آن‌ها اقدام کنیم.

دکتر حازم باقر طاهر افزود: وزارت علوم عراق قصد دارد فهرست جدیدی از دانشگاه‌های مورد تایید ایران را در کشور عراق اعلام کند و بیشتر دانشگاه‌های دولتی ایران در این فهرست قرار خواهند گرفت.

وی گفت: باعث افتخار است که دانشجویان عراقی در ایران تحصیل می‌کنند و دانشگاه‌های ایران نباید هیچ تفاوتی بین دانشجویان عراقی و ایرانی بگذارند.

معاون وزیر علوم عراق یکی از مشکلات دانشجویان را طول کشیدن زمان صدور ویزای تحصیلی و مجوزهای ورود و خروج دانشجویان اعلام کرد و خواستار رفع آن‌ها شد.

وی گفت با هماهنگی‌های انجام شده ما آمادگی داریم که بورس‌های تحصیلی را به دانشجویان ایرانی بدهیم.

دکتر حازم باقر افزود: ما در وزارت علوم عراق دنبال این هستیم که توافق نامه دو کشور در سال‌های گذشته را در خصوص تبادل استاد، پژوهش‌های مشترک و دوره‌های تحقیقانی و بورس‌های تحصیلی کوتاه مدت و بلند مدت اجرایی کنیم.