پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

رایزن فرهنگی ایران در آلمان درگذشت هوشنگ ابتهاج را تسلیت گفت

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
رایزن فرهنگی ایران در آلمان درگذشت هوشنگ ابتهاج را تسلیت گفت

حمید محمدی رایزن فرهنگی ایران در آلمان درگذشت امیرهوشنگ ابتهاج (ه ا سایه) را تسلیت گفت.

حمید محمدی رایزن فرهنگی ایران در آلمان درگذشت امیرهوشنگ ابتهاج (ه ا سایه) را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید محمدی رایزن فرهنگی ایران در برلین با صدور پیامی درگذشت زنده یاد امیر هوشنگ ابتهاج، را که بخشی از سال‌های عمرش را در آلمان زندگی می‌کرد، تسلیت گفت.

متن پیام او به شرح زیر است:

به نام خداوند مهربان

«نامدگان و رفتگان از دو کرانه زمان سوی تو می‌دوند هان! ای تو همیشه در میان در چمن تو می‌چرد آهوی دشت آسمان گرد سر تو می‌پرد باز سپید کهکشان هر چه به گرد خویشتن می‌نگرم در این چمن آینه ضمیر من جز تو نمی‌دهد نشان پیش وجودت از عدم، زنده و مرده را چه غم؟ کز نفس تو دم به دم می‌شنویم بوی جان

امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) غزل سرای نام آشنا و شاعر خوش الحان ایران زمین، دیده بر جهان گذرا فرو بست. سایه با قریحه لطیف و شیوایی بیانش محبوب همگان بود. شعر سایه در ادبیات و فرهنگ این سرزمین، ماندگار خواهد ماند. غزل‌های شیوایش هم نوآورانه است و هم لطافت شعر حافظ را دارد. تصنیف و ترانه نو با «سایه» بال و پری دیگر گرفت.

او نیز همانند دیگر شاعران بزرگ، آفریده‌های دل‌انگیزی را برای دوستداران فرهنگ و ادب به یادگار گذاشته است. نام سایه از این پس در آسمان فرهنگ و هنر ایران زمین درخشان خواهد ماند.

درگذشت سخن‌سرای بلندآوازه و پیر پرنیان‌اندیش فرهنگ و ادب ایران را به خانواده ارجمند ابتهاج، اهالی فرهنگ و هنر و ایرانیان و فارسی زبانان مقیم آلمان تسلیت می‌گویم.»