پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

ردپای موساد در ترور فعال اجتماعی عراق

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ردپای موساد در ترور فعال اجتماعی عراق

بغداد - ایرنا - صاحب نظران عراقی در اولین واکنش به ترور شب گذشته «ایهاب الوزنی» فعال اجتماعی در کربلا، سازمان جاسوسی موساد اسرائیل را متهم اصلی این اقدام تروریستی معرفی کردند.

به گزارش یکشنبه ایرنا از بغداد، «محمد العیسی» نویسنده و روزنامه نگار عراقی در یادداشتی نوشته است که اولین و مهمترین متهم ترور ایهاب الوزنی، موساد اسراییل است و بیشترین بهره برداری را از آن می کند. وی در این یادداشت که در برخی رسانه های عراق منتشر شد؛ آورده است که رژیم صهیونیستی اسراییل از پیروزی های جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اخیر وین به شدت ناراحت و درصدد بر هم زدن اوضاع است. به گفته وی، رژیم غاصب صهیونیستی تصور می کند با دست زدن به اینگونه عملیات ترور در کشورهایی که نظام سیاسی آن نزدیک به ایران است، می تواند بر روند مذاکرات هسته ای در وین اثر بگذارد. برخی صاحب نظران عراق معتقدند که موساد اسرائیل توانسته است از طریق برخی عوامل مزدور بومی و همچنین آمریکایی ها به داخل جامعه عراق نفوذ کند و حوادث ترور و برخی ناآرامی های اخیر عراق را طراحی و اجرا کند. لازم به ذکر است که در جریان حمله موشکی در 25 فروردین ماه گذشته یک مرکز اطلاعاتی و امنیتی موساد در اربیل در شمال عراق نابود شد و رژیم صهیونیستی متعاقبا به قتل تعدادی از نیروهای موساد در این مرکز اعتراف کرد. همواره هدف اقدامات تروریستی موساد در عراق در ارتباط با مهار جمهوری اسلامی ایران و با هدف ایجاد درگیری بین ایران و آمریکا و تبدیل کردن عراق به صحنه این جنگ، تفسیر شده است. محمد العیسی در ادامه، سناریو بالا گرفتن اختلافات داخلی بین گروه های مرتبط با اعتراضات اکتبر 2019 عراق را در پرونده ترور الوزنی بعید ندانسته و گفته است که احتمالا ترور الوزنی در نتیجه بالاگرفتن اختلافات بین گروه های مرتبط با اعتراضات اکتبر و با هدف کسب عواطف مردمی برای انتخابات آینده پارلمانی صورت گرفته است. در این راستا برخی فعالان شبکه های اجتماعی، حتی اسامی رهبران برخی از گروه های مرتبط با اعتراضات اکتبر را به عنوان متهمان به ترور الوزنی معرفی کرده اند و بر سناریو احتمال تشدید اختلافات بین گروه های مرتبط با اعتراضات اکتبر صحه گذاشته اند. برخی رسانه های عراق نیز خبر داده اند که برخی از گروههای مرتبط با اعتراضات اکتبر در ساعات آینده بیانیه ای صادر کرده و احتمالا انصراف خود را از انتخابات پارلمانی عراق که قرار است دهم اکتبر (18 مهرماه 1400) برگزار شود، در اعتراض به ترور الوزنی اعلام کنند. در عین حال محمد العیسی نویسنده و روزنامه نگار عراقی، سومین و مهمترین متهم احتمالی پرونده ترور این فعال اجتماعی عراق را گروه تروریستی داعش دانسته و افزوده است که داعش می خواهد آرامش عمومی استان های مرکز و جنوب عراق را برهم بریزد. برخی گزارش ها حاکیست که شماری از گروه های مرتبط با اعتراضات اکتبر، امروز در کربلا و نجف اشرف در واکنش به ترور این فعال اجتماعی دست به تجمع اعتراض آمیز زده اند. استاندار کربلا اعلام کرد که نیروهای امنیتی عراق جستجوی گسترده ای برای شناسایی عوامل ترور الوزنی را در این استان آغاز کرده اند. ستاد اطلاع رسانی فرماندهی مشترک نظامی عراق نیز در بیانیه ای افزوده است که نیروهای امنیتی جستجو به دنبال عناصر تروریستی متهم به ترور الوزنی را آغاز کرده اند. بر اساس ویدئو منتشر شده از این رویداد الوزنی شب گذشته با خودرو شخصی در حال ورود به منزل بود که دو موتور سوار در مقابل منزل، او را با سلاح صدا خفه کن ترور کردند. این ترور مشابه مورد اخیر دیگری است که اخیرا در عراق اتفاق افتاد و فیلم آن در رسانه ها منتشر شد؛ هاشم الهاشمی تحلیلگر برجسته سیاسی عراق اخیرا به همین شیوه ترور شد.

اخیرا چند مورد ترور با کمک گرفتن از موتورسیکلت و اسلحه سبک در عراق رخ داده است. در همین ارتباط شبکه های اجتماعی مرتبط با اعتراضات اکتبر، جنجال گسترده ای در اعتراض به تکرار حوادث ترور علیه عناصر مرتبط با اعتراضات اکتبر عراق آغاز کرده و خواهان سرعت عمل دولت در شناسایی و بازداشت تروریست ها شده اند.

*س_برچسب‌ها_س*